Devices in de klas op het basis onderwijs

Onze basisschool staat op het punt om “nieuwe” tablets aan te schaffen… maar er is nog ruimte voor input van ouders.

M’n eerste neiging was om te zoeken naar een alternatief op basis van de RPi, maar nu denk ik dat tablets op basis van LineageOS ook een goed alternatief zouden kunnen zijn.
Ik vroeg me dan wel gelijk af hoe LineageOS en device management samengaan… op afstand de devices kunnen patchen en updaten zou wel fijn zijn…

Voor een redelijke Lineage Tablet kwam ik zo snel uit bij een Samsung tablet. En die is €100,- per stuk duurder…

Zijn er hier mensen die hier gedachten en ideeën bij hebben? Ervaring met het onderhouden van een (kleine) vloot LineageOS tablets? Of tips voor andere hardware die goed is voor gebruik in het basisonderwijs?

Welkom op ons forum! (en Element/Matrix kanaal :wink: )

Als ik als ouder van deze school, met de huidige stand van de technologie, nu de keuze zou hebben, dan zou ik als volgt redeneren en beargumenteren richting school:

  1. Een 10" tablet is handzaam, leuk voor foto’s, maar ergonomisch funest;
  2. In de bovenbouw in het PO volstaat een 10" tablet niet meer;
  3. Er is (nog) geen ultieme schooltablet die geoptimaliseert is voor bescherming van de kinderen;
  4. Basisschoolkinderen hebben tegenwoordig bijna allemaal een eigen mobiel, de meesten een Android, waar ze aan gewend zijn;
  5. De school zit waarschijnlijk vast aan een overeenkomst in het kader van Google Workspace Education (gelet op de voorgestelde Lenovo 10" die op Android 9/10 draait;
  6. De school zal i.v.m. garanties geen collectieve de/ungoogling uitvoeren;

Een product zoals de NexDock 360

biedt hier naar mijn mening het beste van twee werelden:

  • een ‘lege huls’ all-in-one oplossing, multi-inzetbaar en platform-onafhankelijk (niet Apple-producten);
  • aanschaf door school loont omdat je je hele schoolperiode met de device kan en met je meegroeit;
  • geen tussentijdse vervanging nodig, nieuwe telefoons komen, maar Nexdock blijft hetzelfde en in het klaslokaal en heb je ook altijd de beschikking over een volwaardig scherm én fysiek toetsenbord;
  • geen grote kosten voor school, de Nexdock heeft immers geen moederbord o.a.z;
  • bij wijziging van leverancier/OS blijft de school niet zitten met ongeschikte devices, maakt overstap makkelijker;
  • jonge kinderen gebruiken hun (compatible) mobiel waar ze aan gehecht en gewend zijn om op te werken, en altijd weer meenemen. Vergeten ze nooit. Wanneer zij geen telefoon hebben, of ongeschikte, dan kun je bijv. kiezen om een Raspberrie in bruikleen te geven;
  • Risico/Verzekering dekking makkelijker;
  • kinderen of ouders zorgen voor updates van het OS of is automatisch ingesteld;
  • nieuwe (upgrade) telefoon is eerder bespreekbaar voor ouders omdat deze de dubbelfunctie voor school heeft, een ‘toekomstbestendig’ toestel is eerder een overweging, dit scheelt ook voor het milieu;
  • keuzevrijheid voor ouders en kinderen; wanneer ouders daartoe beslissen kunnen ze de telefoon van hun kind ‘beperken’, de/ungooglen of t.z.t een geschikte en betaalbare ‘linuxtelefoon’ overwegen (bijv. de verwachte volgende versie van Pinephone);
  • stap naar bijvoorbeeld e-OS of zelfs kant-en-klare mobiel met /e/ aankopen wordt veel kleiner;
  • de school kan de Nexdock makkelijk uitfaseren mocht dat nodig zijn, maar ook nadat kinderen van school gaan in bruikleen geven aan een volgende lichting, daarmee investeringen ‘uitsmeren’;
  • afschrijving van Nexdock is in verhouding laag en kan t.z.t makkelijk aan derden verkocht worden, er blijft in z’n geheel geen data op achter;
  • éénvoudig en zonder risico mee te geven ingeval van thuiswerken/ziekte;
  • en zo zijn er nog vele andere voordelen te noemen voor alle betrokkenen.

Heb er hier één liggen. Mocht je behoefte hebben om te testen dan kun je deze van me lenen.

1 like

Hoi @anon17744841, dank voor je antwoorden. Even twee aannames die ik moet rechtzetten. Je Nexdock ziet er mooi uit, maar, we gebruiken geen google workspace en willen dat ze graag houden én nog geen van de kinderen heeft een mobiel.

We gebruiken nu Nextcloud voor ouders en leraren. Maar er is de wens vanuit een juf om BOUW! en Rekentuin te gaan gebruiken. Deze programma’s werken in de browser, dus een device met wifi + browser is voldoende voor nu.

Het zou dus echt gaan om devices die door school worden aangeschaft, beheert en uitgedeeld.

En top als ik zo’n RPI laptop eens mag lenen om te testen. DM in Matrix?

Zou zeggen, voorlopig zo houden :wink:

Neem ook even de Verwerkersovereenkomst en auditgegevens van Prowise door

Voor het beperkte budget zal dat een hele opgave worden…

Geen probleem, PM verstuurd.

1 like

Moeten het mobiele devices zijn, of zijn computers op vaste werkplekken ook mogelijk?