DHCPv6 Prefix Delegation bevat maar één van de Freedom-nameservers

Het lijkt erop dat de DHCPv6 Prefix Delegation die Freedom afgeeft slechts één van de twee nameservers bevat.

Volgens de algemene instellingen-pagina zijn de Freedom DNS-servers te bereiken op 2001:7b8:650:1::44 en 2001:7b8:650:1::45, maar enkel 2001:7b8:650:1::44 wordt door de DHCPv6-server meegegeven.

Het is uiteraard geen wereldramp, want een eventuele fallback naar dns2 kan altijd nog over IPv4, maar het is niet helemaal hoe het hoort. Indien dit niet met opzet gedaan is, denk ik dat er een configuratie-optie ontbreekt aan de serverzijde.

daemon.info dnsmasq: using nameserver 87.251.42.44#53
daemon.info dnsmasq: using nameserver 87.251.42.45#53
daemon.info dnsmasq: using nameserver 2001:7b8:650:1::44#53

Ik had hierover al een week geleden een ticket ingediend bij de helpdesk, maar daar heb ik vooralsnog geen reactie op gehad. Maar het lijkt erop dat er hier ook actief wordt meegelezen door de technici van Freedom, dus vandaar mijn melding. :slight_smile:

1 like

Question: What is the #53 at the end of the addressing?
thanks

Thanks - I seem to be forgetting a lot of stuff.

1 like

Met de huidige hardware/software combinatie is het niet mogelijk om een tweede IPv6 name server mee te geven. Er is wel een oplossingspad maar dat kost tijd en moeite. Ik kan niet zeggen wanneer dit wordt opgelost. Maar gaat opgelost worden. Al is het maar vanwege de symmetrie :wink:

3 likes

Volgens mij kan er per POP een configuratie gemaakt worden, dus kun je handmatig balanceren, even oneven distributie :wink:

De door mij eerder genoemde hardware betreffen de twee PPPoE-concentrators en die zijn niet van ons. We hebben dat stuk uitbesteed.

Dus alle PPPoE-tunnels op dezelfde concentrator krijgen dezelfde IPv6-DNS-server uitgedeeld. Het is dus niet mogelijk om dat per (access) POP te regelen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.