Digitale onafhankelijkheid vraagt om echte keuzes

SIP Simple…??? Ik denk dat je nog weinig met telefonie gedaan hebt. Zeker niet met het configureren van PBX’en. Met NAT is het internet een groot mijnenveld.
Daarnaast hebben de verschillende SIP Voip providers zo hun eigen idee over welke instellingen geweldig zijn… (over het wel of niet goed valt over te discussieren).

XMPP kan heel goed werken in Chats… Kijk naar WhatsApp dat is in wezen een XMPP applicatie.

Probleem is dat er prive extensies aan zitten en dat WhatsApp een Walled garden heeft gemaakt van z’n speeltuin.
XMPP is primair ingericht voor federation. Alleen zijn alle (vrijwel) XMPP Chat leveranciers ongeveer vergeten dat stukk ook aan te zetten en configureren.

In mijn ervaring werkt het bij Linphone vrij aardig, maar zoals @sput aangeeft, zitten er wellicht specifieke zaken bij. Ik had zelf wel de indruk dat Linphone de verschillende standaarden goed implementeerde. Maar ik begrijp dat het logischer is dat Freedom/Soverin XMPP zou uitrollen dan SIMPLE?

We moeten wel ergens beginnen. Als er geen dienst is, zullen mensen wellicht op Signal/WhatsApp uit de VS blijven. (Ik heb zelf met beide geen ervaring.)

SIMPLE is het protocol om berichten te sturen op basis van SIP: SIMPLE (instant messaging protocol) - Wikipedia

Ik heb ook ervaring met het inrichten van Asterisk en XMPP servers en zou zelf ook voor XMPP gaan. Maar tegelijk is Freedom Bellen op dit moment een SIP dienst en lijkt SIMPLE met Linphone best aardig te werken. (Ook juist over NAT+IP masquerarding. Het lijkt erop dat er inmiddels genoeg in de trukendoos zit om dat op te vangen.)

In het kader van deze discussie leek me dit een verhaal ,afkomstig van een ander forum, relevant om te delen.

1 like

OOH Okay ik interpreteerde de hoofdletters anders. We draaien nietself die SIP-server dat doet Voys voor ons.

Voys lijkt wel een platform aan te bieden met onder andere chatfunctionaliteit: Online samenwerken - Voys

Enig idee wat voor technologie daar achter zit en of dat bij Freedom zou kunnen passen?

Dat lijkt op Ascendcloud.com iets dat op Azure draait?

Hoi

SIP is er niet alleen voor voice. Kan zelfs gebruikt worden voor MIDI.

Vr.Gr,
Rob

2 likes

Maar zijn die andere varianten ook praktisch om in te zetten en is dat wat Voys doet? (SIP zelf is trouwens enkel het onderhandelen, geluid loopt daarna over RTP. MIDI lijkt ook over RTP gedaan te worden.)

1 like

Ja, dat is zijn roemruchte encycliek Reflections: The ecosystem is moving. Ik heb daar indertijd een lange (voor hem in Californië) nachtelijke discussie over gehad met hem…. per e-mail. 100+ mails in een paar uur, het leek wel chat :zany_face: . We hebben dezelfde hobby waardoor ik wist wat een marlinspike is. Dat hielp om de aandacht te krijgen.

Mijn mening was: als je vind dat Signal beter is dan XMPP zal je de komende 3 jaar moeten besteden aan het federated maken, RFC’s schrijven, sterkere andere partijen overtuigen, lobbyen, veel reizen enz. En dat is de moeite waard, want zo is het Internet groot geworden. En eerder het telefoonnet, telegrafie en post.
Zijn mening was, heel kort door de bocht samengevat: “ik heb altijd gelijk”.
En passent liet hij wel een andere mening los: dat het een boevenstreek was van Brian Acton en Jan Koum om open-source onderdelen van Jabber op te nemen in closed-source WhatsApp en het vervolgens voor miljarden te verkopen aan Facebook. Twee jaar later sticht hij met Brian Acton de Signal Foundation. Brian Acton heeft inmiddels 105 miljoen dollar in Signal zitten. Geen gift zoals velen denken, maar een lening. Wel renteloos.

Er is technisch niets mis met XMPP als concept, maar het mist de ondersteuning van een paar sterke partijen zoals CERN, NCSA en Mosaic Communications Corporation die HTML en SMTP tot een succes gemaakt hebben. Het wemelt van de goedbedoelde initiatieven die net niet helemaal 100% compatibel zijn. Vooral als het aankomt op E2EE. Ik overzie zelf de details niet helemaal, maar federatie en encryptie lijkt een lastige combinatie te zijn. We mailen nog steeds voor 99,9% zonder E2EE, maar zodra je een chat-app voorstelt die dat niet heeft wordt je weggehoond.

Ik heb met een abonnementje van 12 Euro per jaar bij conversations.im een XMPP adres op eigen domein. Krijg ca. 5 berichten per jaar, alleen van vrienden supernerd en ultranerd :melting_face:

2 likes

Ik zit de laatste tijd vooral in MUCs via XMPP. DIe zijn wel erg actief. (Actiever dan ik soms bij kan houden…)

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.