Directe fiber aansluiting op EdgeRouter werkt niet

Dag allemaal,

Een tijdje geleden heb ik contact gehad met Freedom omdat de WAN verbinding af en toe uit valt (geen activiteit op de lijn). Conclusie was dat dit waarschijnlijk aan de NTU ligt die langzaam begeeft. Om die reden wil ik de NTU verwijderen en de fiber direct op mijn EdgeRouter termineren. Vol goede moed heb ik de benodigde fiber, patchcover en SFP module gekocht, maar wanneer ik dat alles aansluit detecteert de router geen verbinding.

Mijn setup ziet er als volgt uit:

Wanneer ik alles aansluit zie ik in de router dat de SFP module wel herkend wordt, maar het connectiviteitslampje gaat niet branden. De router geeft ook aan dat de link niet gedetecteerd wordt. Wanneer ik de oude NTU weer terug zet werkt alles wel gewoon.

Volgens mij kan ik inmiddels concluderen dat de fiber van KPN niet kapot is (want met de oude NTU werkt alles nog). Daarnaast heb ik de fiber tussen de SFP en FTU al proberen te vervangen door de 5 meter variant van hetzelfde type kabel, maar helaas ook zonder succes.

Zijn er hier mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt? Of hebben jullie handige tips waarmee ik kan verifiëren of de problemen door patch cover of SFP module worden veroorzaakt? (Ik heb helaas niet zo veel apparatuur om te testen.)

Kweetniet of het er iets mee te maken heeft maar ik hoor wel eens dat het eigenhandig vervangen van de NTU door iet van jezelf in sommige glasgebieden (mn KPN/wholesale) niet werkt. In Reggefiber is er bij mijn weten weer geen probleem.
Er schijnt dan ergens toch nog iets (van een mac/serie) te moeten worden geregistreerd. Boos/complot verhaal is dat dan zo oude zooi vanzelf wegmigreert.

Ik zou in jou geval de helpdesk vragen of ze iets zinnig(er)s kunnen zeggen.
Je spul lijkt mij prima.

Ik heb dit ook gehad, en heb dit toen opgelost door mediumsnelheid vast in de stellen op 1GB/full duplex.

Mogelijk kun je uit de SFP lezen of en zo ja hoeveel licht (in dBm of mW) je ontvangt? Dat moet je kunnen zien ongeacht de link-status.

1 like

Hi allemaal,

Het is opgelost door de speed op 1GB te zetten en full-duplex:

set interfaces ethernet eth5 duplex full
set interfaces ethernet eth5 speed 1000

De link werd direct gedetecteerd en ik zie ook dat er licht op de lijn zit:

$ show interfaces ethernet eth5 sfp 
connector=LC
vendor=FS              
part=SFP-GE-BX       
...  
temp=40.828 C
voltage=3.22 V
current=12.30 mA
tx_power=0.24 mW
rx_power=0.15 mW
tx_fault=no
rx_los=no

Iedereen bedankt voor de reacties!

2 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.