DMA biedt kansen om het monopoly van Canal Digital op het tv-aanbod van Freedom Internet open te breken

Op 1 November 2022 is de “Digital Markets Act” (DMA, EU regulation 2022/1925) in werking getreden die in de hele EU een faire en open markt voor digitale diensten wil afdwingen. Behalve de globale spelers zoals Google, Meta, Apple en Microsoft zal dit m.i. ook gevolgen krijgen voor localere spelers die competitie belemmeren. Volgens mijn interpretatie heeft Freedom Internet vanaf 2 mei 2024 het recht om behalve Canal Digital ook de TV-diensten van Ziggo, T-mobile en KPN via een Freedom Internet aansluiting te leveren tegen dezelfde condities als op een Ziggo, T-mobile of KPN internet aansluiting.

2 likes

In aanvulling hierop. Ik zou ook TV-diensten uit andere EU-landen op mijn aansluiting kunnen bestellen. Dan zou ik met 2 settop boxen via 2 HDMI-poorten de aanbiedingen van bijvoorbeeld een Belgische of Duitse aanbieder naast die van een Nederlandse aanbieder moeten kunnen afnemen. Deze buitenlandse TV-dienst moet dan op mijn TV net zo goed werken als in het respectieve thuisland.

We gaan het nog wel zien maar vermoed dat tegen die tijd er wel weer andere bergweggetjes als condities gaan worden bewandeld die passen in de meederheidsbelangen van grote spelers.
Inmiddels is TV ook niet meer wat het ooit als centralistisch belang had. Kweet niet hoe anderen het doen maar lineair in zuilen kijken is inmiddels wel passé.
Sws is het geografisch beperken van toegang tot media als verdienmodel, op zijn minst ridicuul in een wereld die al maar mobieler wordt.