DMA biedt nieuwe kansen om duopoly op laag 1 infrastructuur open te breken

Op 1 November 2022 is de “Digital Markets Act” (DMA, EU regulation 2022/1925) in werking getreden die in de hele EU een faire en open markt voor digitale diensten wil afdwingen. Behalve de globale spelers zoals Google, Meta, Apple en Microsoft zal dit m.i. ook gevolgen krijgen voor localere spelers die competitie belemmeren. Volgens mijn interpretatie heeft Freedom Internet het recht om vanaf 2 mei 2024 gebruik te maken van het kabelnet van Ziggo en de glasvezel infrastructuur van KPNnetwerk tegen dezelfde condities als de verleners van de door Ziggo en KPN zelf aangeboden diensten.

3 likes

In aanvulling hierop en minder belangrijk. Als ik bij voorbeeld een zomerhuisje zou hebben in Portugal, kan ik op de daar aanwezige infrastructuur ook een Nederlandse Freedom Internet aansluiting bestellen. Ik heb wel geen zomerhuisje in het buitenland, maar de eigenaar van de infrastructuur daar mag mij geen strobreed in de weg leggen als ik dat zou willen. Freedom kan, neem ik aan, wel besluiten om voor remote aansluitingen een ander tarief te vragen.