DNS instellingen voor website bij freedom. Hoe?

Via het Freedom dashbord kan je op je domein een simpele website maken:
Domeinen → [domein_bij_freedom].nl → website
Maar hoe maak je zo’n webiste zichtbaar op een subdomein van [domein_bij_freedom].nl ?
Welke DNS instellingen gebruik je daar dan voor?

Je maakt een A record aan met daarin het IPv4 adres en een AAAA met het IPv6 adres aan.
Let op In een domain zitten normaal gesproken diver Rresource Records (NS, TXT, CNAME, CAA, A, AAAA, PTR etc.)
Alleen NS records verwijzen naar een (evt andere) DNS server waar het betreffende domain dan gevonden kan worden.
Een (SUB)Domain is dan door een SOA records identificeerbaar.

Een server is middels een A/AAAA record terug te vinden.

Een SOA record heb je alleen nodig wanneer iemand anders het beheer van een (sub)deel van het domein mag doen. En daar horen dan ook weer NS records bij om te vertellen waar die informatie opgevraagd kan worden (en eventueel glue records in de bovenliggende zone).
Je kan dus het volgende aanmaken (in de test.example.nl. zone):

test.example.nl. IN SOA ns.example. hostmaster.test.example.nl. 2021081539 3600 600 2419200 600
test.example.nl. IN NS ns.example.

Maar je kan ook gewoon extra labels in de normale zone zetten (bijvoorbeeld in de example.nl. zone):

dit.is.ook.een.sub.domein.example.nl. IN A 10.0.0.1
subdomein.example.nl. IN TXT "nog een subdomein"

Maar hoe je er voor kan zorgen dat freedom een website voor subdomein.example.nl gaat tonen, dat weet ik niet :frowning_face:

1 like

Een (sub)domain wordt als volgt gevonden:

A voor RR (Resource Record) .domain.example.nl…

Zoek root servers in de cache mbv. . record
Vraag bij de root servers de NS records op voor NL record…
Vraag bij de .NL Nameserver de NS records op voor de example.nl records…
Vraag bij de example.NL Nameserver de NS records op voor de domain.example.nl records…
Vraag bij de domain.example.NL Nameserver de A records op voor de RR.domain.example.nl records…

Kortom je hebt alle NS records nodig. Je heb bij de frontend van freedom niet de mogelijkheid om een NS record in te voeren.
SOA is idd. nodig voor Zone transfers etc.

1 like

Hartelijk dank voor de antwoorden, maar ik kan er helaas geen touw aan vastknopen.

Het enige dat ik weet is dat ik in het Freedom dashbord een website kan maken. Het kan er zo te zien ook meer dan één zijn.
Maar hoe ik die website(s) in de buitenwereld zichtbaar kan maken is me totaal onduidelijk.
Heeft iemand daar een stappenplan voor?

Hoog over stappenplan:

  1. Registreer een naam: whatever.example.nl
  2. Richt een webserver in op Adres Ad.dr.es.s en aaaa:dddd:dddd:rrrr:eeee:ssss::ssss (incl firewall etc. etc.).
    Die reageert op de naam whatever.example.nl
  3. In de DNS server die whatever.example.nl uitserveert de A/AAAA RR’s (Resource Recrods) toevoegen.
  4. Ergens melden dat mensen bij https://whatever.example.nl/ iets kunnen halen/brengen.

Ik ga er even van uit dat example.nl je eigen domain bij freedomnet.nl is dan kun je de naam/adres vertaling in de DNS van freedom opnemen.

Helaas dit helpt me niet. Het gaat om de
" Via het Freedom dashbord kan je op je domein een simpele website maken:
Domeinen → [domein_bij_freedom].nl → website"
Heb geen idee wat daar dan het IPv4 of IPv6 adres van is en hoe ik daar achter kan komen.

Je IP adres weet je al, of kun je opvragen bij je server-provider, of bij whatsmyip vanaf de server. (gesteld dat bij NAT poort 443 en evt. poort 80 naar je server geforward worden).
Dat IP adres vul je in in een A record voor IPv4 of een AAAA record voor IPv6.
Voor IPv4 kun je het volgende gebruiken curl https://ipv4.whatsmyip.com -k
Voor IPv6 kun je het volgende gebruiken curl https://whatsmyip.com -k | grep ipv6

Voor jouw informatie voor het internet zijn namen en DNS vrijwel volledig optioneel, namen dienen het menselijk gemak.
Het enige wat werkelijk van belang is op het internet is een IPv4 adres (en die raken obsolete) en IPv6 adressen.
Elke server heeft een IP adres nodig (hetzij voorlopig nog IPv4, maar zeker IPv6) zonder dat adres kan het niet functioneren.

Ik weet echt wat mijn IPv4 en IPv6 adres zijn van mijn thuis verbinding, die ik ook zou kunnen vinden via whatsmyip. Dat is het probleem niet.

Maar het gaat me hier om de websites, ja zelfs meer dan één, die je kan aanmaken:
"Via het Freedom dashbord kan je op je domein een simpele website maken:
Domeinen → [domein_bij_freedom].nl → website"
Probeer dat anders even, dan begrijp je wat ik bedoel.

Geen idee waar die websites dan staan en hoe je ze van buitenaf kan bereiken.

ik heb al een 10 tal hostnamen namen in gebruik, en ook voor een 5 tal andere domeinen elders met in totaal een 50 tal DNS entries, ik heb dus enig idee hoe iets in te richten. Er is geen enkele manier waarop een DNS server direct op een webserver kan komen.
DNS is niet meer dan de ANWB borden langs de weg, ze geven de richting aan.

Je zult die → website zelf ergens moeten maken… of al hebben… bv.
NAS.example.nl
RPI.example.nl
WWW.example.nl
allen met het het A en AAAA adres.

Als die servers bij jou thuis staan op jouw IP adres thuis dan vul je NAS A jouw-IP in, dan heb je thuis alleen iets nodig dat op poort 443 en 80 luistert en de vragen voor NAS → naar je Interne IP adres van je NAS stuurt, en RPI aanvragen naar je RPI… , WWW naar je webserver intern. (die allen met hun naam overweg moeten kunnen).
Met alleen NAT kun je thuis een server ondersteuenen. Voor het verdelen van de namen heb je een reverse proxy nodig.
Als je ergens een hosted service hebt dan kun je die gebruiken.

Freedomnet.nl is bezig om hosted services op te zetten, maar dat is er nog niet. zie de andere aankondigen.

Noci: Dat weet ik allemaal. Maar dat is niet de vraag.
Heb je al geprobeerd te doen in het dashbord wat ik heb aangegeven en hierboven nog eens vet maak?
Op het dashboard kan je websites maken bij Freedom, hoe maak ik die in de buitenwereld beschikbaar?

Ik denk dat deze functie nog niet af is, maar in de pipline staat om uit te rollen.
Er is ook nog niks over gecommuniceerd via de nieuwsbrief en ook op de site staat hier geen uitleg over.

Dat zou inderdaad kunnen, maar hier en daar zie ik dat ze geen tijd hebben alles goed te communiceren. Voorbeeldje de FAQs zijn niet heel erg up to date mbt geleverde routers.
Dus misschien dat er toch al meer mee kan.

Je moet weten hoe je de site kan bereiken, IP adres, CNAME. Dit is informatie die vanuit Freedom moet komen en als zij deze informatie, nog, niet communiceren kun je de site niet van buiten toegankelijk maken.

Ik heb de laatste zin in m’n eerdere antwoord even vet gemaakt, ik vrees dat je er overheen gelezen hebt.

Deze functie is niet de hosted functie die aangekondigd is, maar een personal website.

Ja die had ik gezien. Maar wat er in het dashbord staat gaat waarschijnlijk niet over die hosted services, lijkt het. Hosted services lijkt namelijk een aparte dienst te worden. Bovendien stond die optie in het dashbord er al lang voordat er sprake was van die hosted services.
Dus ik ben het met Jemmie eens.

Maar we gaan het zien, het zal wel ergens een voorbereiding op zijn dat nog niet actief is.

@PeterB
Ik denk dat het inderdaad nog niet klaar is. Toch zie ik al wel iets staan als ik mijn [domein_bij_freedom].nl in de adresbalk in mijn browser intyp:

Welcome to your site

You can find the contents of this page in index.md

Is dat bij jou niet?

Dat zie ik niet. Ik zag iets met bootstrap.
Dat we beide wat anders zien gaf mij aanleiding de twee sites die ik gemaakt had eens weg te gooien. En dan zie ik alleen “undefined method `baseurl’ for nil:NilClass”

Het doet dus wel iets.
Toen maar eens alleen het simpele link template gebruikt. En gedaan wat er in de readme.md staat.
Maar nu blijft er staan: “undefined method `baseurl’ for nil:NilClass”

Toen weer een bootstrap template toegevoegd en daarin mijn email adres opgenomen.
Dat werkt nu wel, gisteren niet. Dus het doet iets, maar niet met iedere template.

Daarna een derde site toegevoegd via de meest linker optie en daar wat zaken ingevuld om te zien of dat overkomt.
En jawel dat doet het ook. De tweede site staat nog wel in het dashboard maar is niet meer te zien via www lijkt het.

Dit is niet onaardig!
Dan kan je dus een simpele website maken voor www.[domein_bij_freedom].nl

Wat jij nu allemaal zegt en ziet, zegt mij niets :wink:
Maar ik heb een _config.yml bestand staan met daarin het volgende (zonder quotes):
“# General configuration
title: [domein_bij_freedom].nl
baseurl: /”

En in index.md staat de welkomsttekst die ik hierboven al noemde, opgeschreven in md-taal (die ik hier niet goed kan plakken).

Ik geloof dat dit standaard zo stond bij mij. Heb ik niets voor hoeven doen. Maar bij jou was dat kennelijk niet.