Domein verhuizen naar Freedom

Sinds een paar weken heb internet via Freedom.

Ik zou mijn domein ----.nl met de daaraan gekoppelde mailadressen willen verhuizen naar Freedom.

Ik weet hoe ik het domein kan verhuizen, maar hoe zorg ik ervoor dat ik geen mail kwijtraak die op server bij mijn huidige domeinbeheerder staat? En hoe zorg ik ervoor dat mail die tijdens de verhuizing maar van mijn domein naar dat domein

gestuurd wordt, niet kwijt raakt?

Deze vragen zijn vast niet nieuw in dit forum, maar ik kan de antwoorden daar niet vinden.

Felix

@Felix Dat ligt er maar net aan welke mogelijkheden de huidige mailprovider geeft.

De makkelijkste vind ik altijd om 2 accounts ingesteld te hebben in een e-mail programma 1x de oude e-mail en 1x een (tijdelijke) mailbox bij Freedom. Dan kun je in het e-mail programma zelf de mail “overslepen” van de ene naar de andere mailbox.

Daarna kun je het domein overzetten, de juiste mailboxen aanmaken en dan het trucje doen van de (tijdelijke) freedom mailbox naar de mailbox waar de mail in moet blijven. Dit is ook handig om bijvoorbeeld de mappenstructuur te behouden.

Ook hebben we een optie ingebouwd om mail te importern via de MIJNfreedom omgeving. Zie hiervoor de helpdesk pagina op Hoe importeer ik mijn e-mail via MIJNFreedom? | Freedom Helpdesk

Andere opties zijn afhankelijk met wat de huidige e-mail provider aanbied. Sommige providers geven de mogelijkheid om een export te draaien van de mailbox. Deze kan je dan weer via een mailprogramma importeren bijvoorbeeld.

Ook is het handig om te kijken naar de contactpersonen lijst. Deze is vaak ook de exporteren en weer te importeren in een nieuw account via een e-mailprogramma. Belangrijk om deze niet te vergeten natuurlijk :wink:

Bastiaan,

Bedakt voor je reactie.

Dit was wel heel kort door de bocht.
Ik had al zoiets bedacht, maar dan met doorsturen.

Bij mijn huidige provider heb ik gevraagd hoe het zit met mail en ik wacht nog op hun reactie.

Ik heb wat gestoeid met het importeren, maar met weinig succes. Bij het ene mailadres krijg ik een foutmelding,

Bij imort van een ander adres wordt er een import map aangemaakt, maar die blijft leeg.

Bij weer een ander adreszie ik geen import map.

Ik doe vast iets verkeerd, maar gee idee wat.

Ik wacht nu even op de reactie van mijn huidige provider voordat ik de domeinverhuizing in gang zet.

dag @Felix ,

Voor mij al weer lang geleden, maar ik meen me het volgende te herinneren:
.1. import duurt lang, en toen kon ik niet zien hoe ver het was
.2. ik dacht dat ik een mail kreeg dat-ie klaar was (maar nogmaals: lang geleden, dus ben ik niet zeker)

Bij mij werkte de import steeds goed.

TIP:
als de eerste import is afgerond, hernoem dan de (gemaakte) import-map in een andere naam, bijvoorbeeld: import-van-OudBoxNaam;
als je dan nog een keer gaat importeren, wordt er een verse import-map aangemaakt.

( zoek anders naar importeren op deze community )

image Bedankt voor je reactie. Mijn probleem is dat ik een foutmelding krijg òf een lege import map.
Zoeken naar importeren heeft ook niets opgeleverd.
Ik ga het nog een keer proberen.

Waarschijnlijk kun je hier beter worden geholpen als je wat meer specifieke informatie geeft:

• wie is je huidige provider voor email?
  • welke stappen voer je uit bij het importeren en welke foutmelding krijg je?

heb je wel eens gekeken naar IMAPSYNC…

https://ks.lamiral.info/imapsync/

Dit script kopieert alle mappen van de ene server naar een andere server. Dit kan afgebroken en herstart worden of ook bv. elk uur gestart worden om twee mailboxen te synchroniseren tijdens bv. verhuizing. Naast move (copy / delete on source) is ook follow mogelijk (als source verwijderd dan ook bestemming verwijdering)

Dit vereist uitsluitend toegang tot IMAP aan beide zijden.

even voor jou hier rondgesnuffeld in de historie.

kijk maar eens naar de volgende items :

Mail import blijft hangen in `verify` - 6 van Drs_W - E-MAIL - Freedom Community ( 2022-maart )

Importeren email van XS4ALL werkt niet meer - 2 van Drs_W - E-MAIL - Freedom Community ( 2022-sept )

Wie weet zit daar een tip voor je tussen.