"Doorstuur e-mailadressen" niet herkend als mijn adressen door smtp.freedom.nl

Hallo allemaal. Ik ben bezig mijn mail over te zetten van XS4ALL naar Freedom. Ik draai mijn eigen mailserver (Postfix+Dovecot) en gebruik freedom als smart host. Na het koppelen van het domain (Freedom Internet en spf TXT records gezet in DNS) kan ik mail versturen vanuit mijn eigen Postfix via de Freedom mail server met als afzender mijn hoofd-e-mailadres en de aliassen die ik heb aangemaakt, maar niet voor de Doorstuuradressen. Ik krijg dan van smtp.freedom.nl de melding “Sender address rejected: not owned by user”.

Wat kan ik daaraan doen?

Vast bedankt
Jan-Pascal

Je kunt alleen post versturen van de adressen waarvan het domein in beheer is van Freedom.
De andere post moet je versturen via de provider, waar het domein geregistreerd staat.

Dat snap ik - maar dit domein is in beheer van Freedom. Ik kan de aliassen op dit domein dan ook gebruiken als afzender voor het versturen van mail via Freedom. Maar de doorstuuradressen niet…

Bedoel je zoiets als janpascal@mijn.geweldigeclub.example
Daarvoor moet je dus een smtp bij de geweldige club hebben.

Dat is niet /helemaal/ waar. Die ‘geweldige club’ ben ik zelf (example.org). Domein geregistreerd bij TransIP. Nu gekoppeld aan Freedom account, TXT record aangemaakt. Ik kan mail versturen met afzender ‘janpascal@example.org’, omdat ik (denk ik) dat adres als alias van ‘janpascal@freedom.nl’ heb ingevoerd. Maar ik heb ook een ‘Doorstuuradres’ ‘sinterklaas@example.org’ ingevoerd. Bijna hetzelfde idee, behalve dat de mail kan worden doorgestuurd naar een totaal andere provider (voor de test, een adres bij xs4all.nl). Mail met ‘sinterklaas@example.org’ als afzender werkt dan weer niet.

Als ik mail met dat XS4ALL adres als afzender wil sturen, kan ik dat natuurlijk via XS4ALL doen.

Freedom pikt het niet, als je een record aan maakt dat je via hun wenst te versturen.

Gewoon instellen op de smtp van TransIP en die ook gebruiken.
Ik heb ook zo’n domein, de post komt in verschillende postvakken uit.
Versturen doe ik uitsluitend via de provider waar het domein ook staat geregistreerd.
Ik kan het in Thunderbird per alias instellen.

Hmm, klinkt simpel maar dan betaal ik wel 4 euro per domein per maand voor het voorrecht om mail te mogen versturen via hun mailserver, dat is wel wat gortig.
En nogmaals, met aliassen werkt het wel…

Wat is het verschil tussen aliassen en “doorstuuradressen”? (m.a.w. wat versta je daar onder?)

Adressen waarvan de gebruiker niet de niet de smtp server van de bijbehorende provider kan gebruiken.
@janpascal wil graag dat Freedom smtp gaat bieden als hij dit in de spf record aan geeft, voor zijn eigen domeinen die hij elders aangeschaft heeft.

Volgens de webinterface van Freedom zelf is een Doorstuuradres:
“… e-mailadres (dat) alle binnenkomende e-mail automatisch doorstuurt naar een ander e-mailadres. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je op vakantie gaat en wilt dat iemand anders je mail beheert.”

Ik denk een vrij recente feature. Je kunt ze invullen in de webinterface van Freedom Mail. Onder elk domein is een menuutje met de opties Instellingen / Aliassen / E-mailaccounts / Doorstuuradressen / E-mailgroepen. Het verschil met “Aliassen” is volgens mij dat je daar alleen een Freedom mailbox als target kunt opgeven, en bij “Doorstuuradressen” ook andere e-mailadressen.

Nou wat ik nu begrijp is dat dmv “doorstuuradressen” bij Freedom een forward voor 1 mail adres wordt aangemaakt, bijvoorbeeld je hebt domein example.nl bij Freedom als maildomein en je maakt piet@example.nl als doorstuuradres aan naar een andere maildienst bijv piet@example.com.
Nu wil janpascal mail kunnen zenden met als afzender adres piet@example.nl via de Freedom SMTP server en die verbiedt dat kennelijk.
Of dat een bug is of dat het gewoon ergens ophoudt en men vindt dat je maar als piet@example.com moet mailen via de mailfaciliteiten van example.com (en dat doorstuuadres dus alleen als een extra’tje maar niet als je primaire adres moet zien) dat kan ik niet beoordelen.
Ik heb zelf wel andere doorstuuradressen waarbij dat wel het geval is. Dwz ze sturen mail voor een adres naar jou door maar ze verwachten/willen niet dat jij uitgaande mail stuurt met dat adres als afzender (wat blijkt uit hun SPF record).

Volgens klopt wat pe1chl zegt. Om duidelijk te maken waarom ik dit wil, ik heb een domein “familie.nl” registreerd en gekoppeld aan mijn Freedom account. Nu wil mijn broer als canoniek e-mailadres “broer@familie.nl” gebruiken. Hij zit zelf (nog?) bij XS4ALL. Dus heb ik een “doorstuuradres” gemaakt zodat Freedom “broer@familie.nl” doorstuurt naar “broer@xs4all.nl”. Dat gaat goed. Maar als hij mail wil versturen kan dat natuurlijk niet via XS4ALL met afzender “broer@familie.nl”. Dus heb ik zelf een mailserver (postfix) draaien waar mijn broer een account heeft. Hij dropt zijn mail bij mijn postfix, die verstuurt de mail verder via de Freedom SMTP server. Met dus als afzender “broer@familie.nl” waarbij “familie.nl” gekoppeld is aan mijn Freedom account, en geauthenticeerd met mijn Freedom account. Helaas gaat dat niet. Of dat een bug is, of beleid, dat weet ik ook niet. Ik zal het Freedom vragen.
Een optie zou zijn om in plaats van een doorstuuradres een alias te maken. Dan moet ik wel voor mijn broer een mailbox bij Freedom inrichten, terwijl hij liever zijn mailbox bij XS4ALL blijft gebruiken. En het is niet schaalbaar als ook mijn partner, kinderen en ouders dan een mailbox bij Freedom nodig zouden hebben.

Ik weet niet wat hij gebruikt om te mailen, maar kan hij geen antwoord adres instellen. Zelf gebruik ik ms outlook waar dat heel eenvoudig kan (andere pakketten zullen dat ook ongetwijfeld kunnen).
uiteraard kan de ontvanger in de mail header zijn echte email adres zien. Maar als de ontvanger gewoon een reply stuurt, dan komt die in ieder geval wel op het familie.nl email adres binnen.

Dat kan, maar niet iedereen gebruikt de “reply” knop, of ze gaan dan zijn xs4all adres in hun adresboek opslaan.

Als je reply adres verschilt van de afzender, krijg je strafpunten in de spamfilters.
Daar heb ik mijn neus al eens aan gestoten.

Als de domeinnaam bij freedom staat.
Kun je wel jouw broer een eigen SMTP wachtwoord toewijzen.
Je kunt dat zelfs op zijn IP begrenzen.
In Thunderbird, kun je dan broer@familie.nl als alias aanmerken met een eigen SMTP server.

“Kun je wel jouw broer een eigen SMTP wachtwoord toewijzen”. Is dat meteen een van de vijf mailboxen die ik hiervoor dan gebruik?

Ik weet niet of er een scheiding van domeinen in zit.
Bij Freedom kun je voor SMTP een apart wachtwoord instellen.
Als je een IP in voert moet je de /32 er wel achter zetten
Dus gescheiden van het lezen van mail.

Je vind het hier.

afbeelding
mijn.freedom

Ga ik eens proberen… Lijkt erop dat je hierop alleen per dienst (imap/smtp/dasboard) een apart wachtwoord en IP-range op kunt geven, geen meerdere user/password combinaties die SMTP kunnen doen. Bovendien vermoed ik dat mijn broer dan nog steeds geen mail kan versturen met “broer@familie.nl” als afzender.

Je kunt meerdere regels SMTP aan maken.
Bij de sessies kun je het in de gaten houden en indringers filteren.

Mooie feature. Zie ik meteen dat Severin (denk ik) al 16x op mijn “calendar” heeft ingelogd.