Drame Freedom Channel Digital

Het zal wel weer aan mijn TV liggen……
1,5 jr geleden een Phillips 65” Ambilight gekocht. Prima TV geen problemen mee ondervonden.
Sinds een krap jaar verhuisd. Nieuwe glasvezel verbinding KPN via Freedom geregeld.

Waar hebben wij last van ….
Halverwege de dag valt regelmatig de internetverbinding weg en komt met horten en stoten terug.
TV signaal is erg traag, regelmatig dat geluid en beeld niet synchroon lopen.
Blokjesmotief door het beeld heen.
Functies Channel Digital, vooruitspoelen niet werkt, pauze knop geheid problemen oplevert, opgenomen programma’s zeer traag worden gevonden en geladen.
Tot nu tijdens de kerstdagen het TV beeld gewoon stilstaat. Opnieuw opstarten, TV uit en weer aan geen enkele soelaas levert.

Sinds uur één de overstap gemaakt van XS4ALL naar Freedom, maar god wat heb ik hier een spijt van, meerdere keren een melding gemaakt van problemen, heel lang niets meer gemeld omdat er toch niets mee wordt gedaan. Lees dit forum maar na……het lijkt het kabinet Rutte wel……loze beloftes en geen oplossingen.

beste @kaiman ,
hopelijk wens je een reactie van medemensen die jou (en anderen) verder helpt.

Wil je daarom kijken wat de systeem-log van jouw modem laat zien op de momenten dat het begint op te treden ?

( in FritzOS te vinden onder: )
=-> menu … … =-> Systeem … … =-> Gebeurtenissen … …
Als het probleem ‘van buiten de deur’ komt, dan is in de log-bestanden vaak een eerste link naar het probleem te vinden.

1 like

Vind je hier iets van terug in de logs op je router? Wellicht crasht je router zelf, vaak is er functionaliteit om crash/support logs eruit te vissen. Zie ook de documentatie van je router.

Let op de UTP kabel tussen de router en het TV kastje en test het in ieder geval met een kortere kabel. Ik heb gezien dat met langere kabels het signaal soms niet sterk genoeg is en dan krijg je rare dingen. Als dat optreedt, helpt het wellicht om ergens tussenin een switch te plaatsen.

1 like

Dan moet de kabel wel heel erg lang zijn, als dat invloed heeft.
Ik kreeg een kabel bij het tv kastje, die heb ik maar niet gebruikt.
Dat was een mishandelde 15M lange cat5e 26AWG kabel.

Geen switch en een goede kabel, lijkt me een betere oplossing.

Traagheid in beeld en geluid duidt op ernstig pakket-loss. Bij multicast verbindingen (bij de meeste kanalen live kijken) zal dan ook wel een blokjes in beeld zien, of stilstaand beeld. Bij connection georieteerde (OTT, begin gemist, terug kijken, … ) verbindingen mogelijk ook stoppen en dan inhalen…
Een switch kan wel degelijk zorgen voor signaal verbetering. (Er is een groot verschil tussen Hub en Switch).

Kijk ook naar andere mogelijk storingsbronnen, UTP is niet ongevoelig voor storingen, wel minder gevoelig dan telefoon draad oid.
het gebruik van extenderd over het 220V net kan ook een storingsbron zijn (als er meer van dit soort apparaten elders op dezelfde fase zitten).

1 like

Het zal wellicht ook van de kwaliteit van de kabel afhangen en hoe sterk een bepaalde router/switch er een signaal opzet. In ieder geval lijkt testen met een korte kabel nooit verkeerd om zulke zaken uit te sluiten.

Het TV aanbod van Canal Digitaal is niet waard dat het een “product” heet. Schandalig dat we hiervoor moeten betalen terwijl wij eigenlijk als “debuggers” werken door steeds te melden wanneer het niet werkt. Ik zeg niet dat wij hiervoor zouden moeten betaald worden, maar betalen voor Canal Digitaal zou eigenlijk nog niet aan de orde mogen zijn tot het echt werkt.
Maar, dit gezegd zijnde… vooraleer bij jou de TV beter kan werken moet allereerst de internetverbinding gewoon betrouwbaar goed werken. Wanneer de internetverbinding wegvalt en met horten en stoten terug komt dan kan je natuurlijk geen goede TV ontvangst verwachten.
Bij jou zit het eerste drama waarschijnlijk in de slechte internetverbinding via je je KPN glasvezel. Vandaar ook de adviezen om in de logs te kijken en die door te sturen naar de helpdesk.
Freedom Internet werkt bij mij heel betrouwbaar, via de t-mobile glasvezel kabel. TV… helaas niet.

1 like

Wat mij bevreemd is hoe of dat Freedom omgaat met meldingen en dit forum totaal geen invloed kan uitoefenen op de kwaliteit.
Alle goede bedoelingen van iedere deskundige, zijn er ook gewoon mensen die naar TV willen kijken en niet constant met een laptop in de aanslag elke rapportje uit hun Fritzbox willen trekken…….geen idee hoe ik dat zou moeten doen.
Er is door mij al eerder een melding gedaan bij de helpdesk dat ik twijfelde aan mijn Fritzbox, tot nu toe zwijgt Freedom in alle toonaarden. Tot overmaat van ramp functioneren de bovenste 2 knopen van de afstandbediening van de Animo met grote regelmaat niet!!!
Het is kortom gezegd gewoon zwaar teleurstellend dat Freedom deze dienst (TV) aanbied en er niet zichtbaar aan werkt om de problemen op te lossen.

FYI… Er zijn ook aansluitingen waar de verbinding wel werkt, de afstand bediening ook werkt… en ook TV “normaal” bewegend beeld levert.
Alleen is het product nog wel eens variabel. In functies die de software in de STB zitten werken af en toe wel / niet/ min-of-meer / anders dan verwacht / anders dan geadverteerd…
De oorzaken daarvan zijn helaas door verschillende partijen veroorzaakt…

  • Leveranciers van content over wel/niet vooruits poelen etc.
  • CD levering van voldoende zinnige content (mogelijk is ook de prijsstelling van de leveranciers van content van invloed)…
    Levering van een stabiele leveringsomgeving.
  • Freedom Internet - is helaas afhankelijk van voorgaande 2 groepen, maar zou mogelijk effectiever om kunnen gaan met communicatie -
    (niet alleen de technische communicatie…, die moet wel kloppen natuurlijk).

Ik zou wel eens willen weten waar de TV normaal werkt. Hier blokkeert het beeld toch een paar keer per dag (avond) bij de VRT zenders, meer dan bij andere zenders. Als het bij NPO werkt en bij VRT niet dan ligt dat niet aan mijn aansluiting zou ik denken.
En opnames lukken dan weer de laatste tijd niet (ze stoppen er voortijdig mee) bij NPO en SBS en zo, en af en toe ook bij VRT. Dat is toch server-based? Ik wil wel eens weten wie er dan geen problemen heeft met opnames…

Wij hebben nagenoeg nooit storingen of problemen.
Als een van de zeldzame uitzondering op de regel, gisteren bij Najib Amhali. Uitzending was al even bezig en zijn toen via “begin gemist” gaan kijken. Daar haperde het beeld en geluid soms, maar dat is ook nog eens een bekend probleem. (waar ik niet mee wil zeggen dat dat niet opgelost zou moeten worden)

Ter info,
Fritszbox in de meterkast, via patch panel naar de infrastructuur hier in huis. Alle infrastructuur is dubbel afgeschermde 4x 0.8mm stugge kern kabel. Infrastructuur is dus altijd hardwarematig 100 Mb.

Amino is aangesloten via de infrastructuur hier in huis dus ook hardwarematig 100Mb.

De laatste week zijn vooral opnames een drama. En dat is niet afhankelijk van de “infrastructuur” in huis. Ik kan opnames proberen te bekijken op een animo kastje, op een Google Chromecast (met Google TV), op mijn laptop. Het resultaat is onveranderlijk: een gelukte opname werkt overal, een mislukte opname werkt nergens. De mislukte opnames houden er op elk van die devices op precies dezelfde plek mee op. Het ligt dus niet aan wat wij in huis hebben maar aan de cloud service.
Er is wel iets verbeterd ten opzichte van een tijd eerder: toen lukte “begin gemist” ook niet bij programma’s waarvan de opnames waren mislukt, maar nu lukt dat meestal wel. Nu alleen nog de opnames laten lukken… En nog iets dat verbeterd is is dat het animo kastje niet meer altijd compleet blokkeert (zodat de stekker er uit moet) wanneer je een mislukte opname probeert te bekijken. (Op de laptop krijg je een “netwerk fout” of zoiets te zien, maar de animo hangt gewoon.)
Er zijn ook periodes dat gewoon live TV kijken (ook bij de VRT) wel heeft gewerkt, dus de “infrastructuur” kan het wel, alleen moet het consistent altijd gaan werken. Het lijkt wel of Canal Digitaal technisch nog net zo in de kinderschoenen staat als het bij UPC was toen die voor het eerst met digitale TV begonnen. (Dat werkte ook voor geen meter…)

Wij ervaren ook regelmatig dat bij VRT uitzending gemist niet werkt maar programma gemist wel.
Soms foutmelding.
Het gebruik van de CD app op een smart TV is soms ook een oplossing voor problemen.
Vervelend is ook dat de Belgische zenders veelal uitlopen zodat vlak voor het einde het programma afbreekt en “programma gemist” van het volgende programma gekozen moet worden om het slot te zien.
Ik kan me herinneren dat er vroeger bij een andere provider een extra tijd ingesteld kon worden voor en na een op te nemen programma.
Ik zou wel willen weten wat bij CD de “to do” lijst is met betrekking tot TV. Bij Freedom is een redelijk beeld waar aan gewerkt wordt en wanneer iets verwacht kan worden ofschoon dat zoals bij het aansluiten van bestaande ex Delta klanten ook vertraagd is echter dit wordt dan wel weer gecommuniceerd!

Hier animo aangesloten met stuge cat6a utp direct op Fritz in de meterkast. vast ingesteld op 100mbit en prioriteit mee gegeven.
Animo bewust nog niet upgraded naar laatste firmware vanwege alle signalen.
Buiten de periodieke bekende problemen waardoor de Fritz even herstart moet worden redelijk stabiel .
Bij terugkijken af en toe CD wat tijd geven om de set klaar te zetten vaak kijken wij het programma de volgende dag terug.

CD over internet is wel een product waar de nodige wensen aan vastkleven. Echter is dit nog steeds heel veel beter dan Digitenne wat wij ooit wel een periode hebben gehad

M’n Zwager zit nog bij XS/KPN4ALL maar is op zoek naar een andere provider omdat de TV daar tegenwoordig van alles niet meer kan.
Vooruit spoelen kan alleen buiten reclames, niet tijdens reclames. En zo nog een paar klachten die ook bij CD bekend voorkomen.
Dus KPN4ALL is niet wat XS4ALL ooit was en blijkbaar is ook KPN niet immuun voor de eisen van de providers over opnames & reclames etc.
Wat ook niet wegneemt dat CD iets te verbeteren heeft.

Over firmware updates van een Animo dat kan remote getriggered worden. Als het kastje spanningsloos komt, dat wordt de firmware sowieso geladen. (Zelf heeft het geen firmware anders dan een remote software loader).
De software die in de Amino zet heeft overigens last van memory leaks, bij langer gebruik komen er allerlei klachten over geheugen gebrek en/of loopt het kastje vast. Uit/Aan (spanning kabel) is dan de enige remedie.

Dat met de reclames spoelen, zie ik niet als een klacht.
Dat zijn gewoon voorwaarden van de zenders zelf.

Wat die firmware betreft, herstarten kan een andere update geven als op het knopje drukken.
Je loopt bij het drukken van het knopje het risico dat je op een RC getrakteerd wordt.
In de xs4all kastjes, zat ook een verschil in de manier van resetten.