Draytek 167 ook OK

Sinds de introductie van VDSL werk ik met een constructie waarbij er een apparaat is wat de netwerk verbinding (VDSL of glas) omzet naar ethernet, en een apart apparaat wat PPPoE doet, NAT, IPv6 enzovoort.

Interface is dan gigabit ethernet, met daaroverheen PPPoE op VLAN 6. Dezelfde interface voor glas en voor VDSL. Dit zal bij velen wel bekend zijn

Voor glas is zo’n apparaat een NTU (of een GPON) en daar is elders het nodige over gezegd.

Voor VDSL gebruikte ik vele jaren een Fritzbox modem met aangepaste firmware, zodat dat ding alleen als modem werkt. Op xs4all.adsl kun je daar nog wel het nodige over vinden.

Er waren enkele problemen met de Fritz. 1) de DSL DSP code ondersteunde geen packets van 1508 bytes, dus een 1500-byte MTU (RFC4638) was niet mogelijk; 2) het modem begon al wat ouder te worden, en wat gebeurt er als 'ie een keer kapot gaat?, en 3) Andere firmware op Fritzboxen is een stuk vervelender geworden na een firmware security incident. De nieuwe Fritzboxen worden dichtgetimmerd en dat is gewoon vervelend.

Op suggestie van Rob heb ik ooit eens een Draytel 165 gekocht en dat ding in “modem/bridge” mode gezet. Dit ding ondersteunde wel 1508 bytes, dus RFC4638 is mogelijk. En ik heb daar langer van gebruik gemaakt.
Maar nu de VDSL lijn onderdeel wordt van mijn XS4all migratie en ik de glaslijn vrij wil schakelen voor Freedom (als de “subnet aankondiging” een keer komt!), is die VDSL belangrijk, en ik heb maar een modem, en ik maak me zorgen over onweer - ik wilde een backup.

De Vigor 165 wordt niet meer gemaakt en is overal uitverkocht. Opvolger is de 167. Op dit moment een nog veel eenvoudiger ding, want hij ondersteunt alleen maar “modem mode” - je kunt 'm niet als firewall inzetten maar dat wilde ik toch al niet.

Maar wat ik wel wilde was “modem” en dat werkt gewoon op de 167. Je kunt niet zoveel instellen want allerlei “firewall settings” ontbreken maar het ding “doet het gewoon” als media converter tussen VDSL en ethernet met PPPoE. En alle verdere moeilijke dingen doe ik wel op mijn OpenWRT device.

Mensen die, als ik, simpelweg een mediaconverter zoeken van VDSL naar ethernet, de 167 kan dat. En voor mensen die nadenken over de spullen die ze aan moeten schaffen is dit wellicht nuttige info.

Geert Jan

5 likes