Draytek router configureren

Wat kan zo’n Turris wat bijv. zo’n edgerouter niet kan, wat een dergelijke prijs rechtvaardigd?

De Turris Omnia’s zijn vrij degelijke apparaten. Ik heb een kapot exemplaar, omdat er water in gelopen was. (Door overmatige regenval waardoor water door de schoorsteen muur geslagen was en het binnenshuis ook regende, helaas precies in de Omnia. ).
Verder werken ze gewoon. (al jaren).

Ja het water is onder tussen pootjes en onder een BGA gekomen en heeft daar oxidatie veroordzaakt.
(De storing was niet direct maar een weekje later).
Een BGA of andere SMD mini elementen lossolderen en daarna weer vastzetten gaan mijn mogelijkheden te boven.
Hierbij de foto…

Klopt, systeem was ook ruim buiten de garantie. Ik heb een vervangend systeem gekregen voor een heel schappelijke prijs.
Het was de moeite van het contact opnemen met CZ.NIC meer dan waard. ;-).

1 like

@anon97139585 moderator, het geraakt nogal off-topic. Misschien tijd voor een apart Turris / OpenWRT draadje? :wink:

Ik weet niet of de OP nu zo relevant is, die heeft maanden geleden zijn configuratie al voltooit. Dit zal meer een openstaand draadje blijven voor mensen die hun Draytek willen configureren. Die zullen later pas aanhaken, zoals ik ook heb gedaan.

Een apart draadje, zelfde titel maar dan met Turris als onderwerp, maakt het onderscheid wel duidelijker en makkelijker informatie te vinden voor nieuwkomers. Alleen voor Kevin dubbel werk?

1 like

Mja, behalve dan dat ik de Draytek niet ga vervangen, althans niet het modemdeel. Over het bridge verhaal is al een draadje.

Er zijn ook al wat draadjes over OpenWRT. Dus misschien hoeven we niet af te splitsen, maar gewoon vragen/informatie over OpenWRT (routers) in een ander draadje bespreken.

Nee, vroeg me al af waarom je daarover begon. Ik heb een Draytek modem gekocht omdat mijn Fritzbox de DSL lijn niet stabiel kon houden.

Wat ik zelf fijn vind aan de Omnia is dat de gewoon met ontwikkelaars kan kletsen in #turris op IRC (Libera/OFTC) en vrijwel alle sources beschikbaar zijn. Geen idee of dat bij andere routers ook gaat :slight_smile:

1 like

Nog even een update over de Draytek (als Bonded DSL modem/router, @anon97139585 ;-)):

Nu ik al een tijdje de Draytek met rust heb gelaten kan ik melden dat de lijn super stabiel is gebleven. Uptime nu bijna een maand. Daar was het mij uiteindelijk allemaal om te doen, dus het was een goede zet om de Fritzbox te vervangen! Jammer dat het nodig was natuurlijk, het vorige model Fritzbox die ik van XS4ALL had was wel stabiel. (7581 vs 7583).

1 like

Ja ben het wel met je eens denk ik, al zijn het in de volle breedte wel mooie apparaten, goed te configureren en veel leuke features. Het zal denk ik niet eenvoudig zijn om een alternatief merk te vinden dat over de hele linie producten biedt die beter zijn dan de Fritzbox.Om maar te zwijgen over de complexiteit van een migratietraject.

btw. het werkt nu wel goed maar IPv6 staat nog uit. Wordt een projectje voor de winter om nog een losse router aan de setup toe te voegen.

Ik denk dat de populariteit mogelijk meer met ISDN te maken heeft gehad niet veel merken ondersteunden het überhaupt, als ze het al deden dan is het nog maar de vraag of het in de Euro-ISDN variant was, die in met name NL & DE populair waren.
Niet dat het nu nog relevant is.

2 likes

ISDN heeft z’n glans inmiddels wel verloren, is natuurlijk ook volledig ingehaald door VoIP.

Dat die Fritzen zo populair zijn komt in Duitsland ook omdat het een Duits product is. En het werkt (bijna altijd) goed. Daarnaast geven ze ook goede support, brengen ze heel lang updates uit voor de producten, en ze komen maar zelden in het nieuws met een beveiligings lek, en dan is er meestal al een update de deur uit met een fix.

Zijn er betere modem/routers? Ja en nee. Maar dat hangt vaak samen met wat je er precies mee wil doen. Voor thuisgebruik bij de meeste mensen is een Fritzbox al overkill wat betreft de mogelijkheden. Draytek bijvoorbeeld staat wat mij betreft op gelijke hoogte met AVM, met de kanttekening dat ik dan wel vergelijkbare modellen tegenover elkaar zet (Het thuis en kleinzakelijk segment), Draytek heeft ook routers in het gamma die veel meer bieden (maar dat is meer “Small Enterprise” segment waar AVM zich niet in begeeft).

Gaat het om een echte Enterprise router dan kom je wat mij betreft in de categorie Cisco, Juniper (closed proprietary) of zelfbouw met Open Source : pfSense en OPNsense.

ISDN is niet ingehaald door VOIP, het zijn compleet verschillende benaderingen van stem en data transport.
FAX via VOIP is best een dingetje,
Als je bedoelt ISDN (& POTS) zijn in aantallen gekrompen… Ja kat klopt voor beiden is er al jaren een sterfhuis constructie. Het was niet meer te koop voor nieuwe abonnees en ISDN is de afgelopen twee jaar actief opgedoekt. POTS is nog niet helemaal verdwenen, je kan nu nog bij uitzondering een POTS lijn krijgen.
ISDN bezitters kregen van KPN een aanbod om over te stappen op KPN/EEN. (Voor mijn omgeving van EUR 25/maand => EUR 225/maand voor een gelijkwaardige setup en dat was volgens KPN een scherpe aanbieding).
Ik kan VOIP veel goedkoper regelen.

KPN is gewoon een dure club…

Fax over VoIP is met T.38 door de ITU gedefinieerd. Je hebt waarschijnlijk wel een nieuwe fax (zit in de Fritzbox ingebakken) of een gateway nodig die T.30 en T.38 spreekt.

Zie ook RFC3362

Klopt maar dat de ITU iets definieert wil niet zeggen dat alle partijen zich er ook aan conformeren. Alle PBX 'n onderweg moeten hetzij alle codecs goedkeuren dan wel T.38 / of de juiste CODEC ondersteunen.
Het is best een dingetje. Strict genomen hoort iedereen G.711 (zowel aLaw & uLaw ) te ondersteunen, maar er is ten minste een grote NL partij die de uLaw variant weigert…, in de US is er ten minste een die aLaw weigert, je mag hopen dat een van de andere codecs overeen komt dan wel dat iemand trans-coding voor de verbinding doet al heeft dat weer gevolgen voor de geluidskwaliteit.
Klant had best vaak uitdagingen met gesprekken, wel een taal barrière, maar niet NL/EN.

Dat is idd een ander probleem. En het niet volledig ondersteunen van T.38 en/of G.711 is voor mij (en voor diverse grote internationale bedrijven waarvoor ik gewerkt heb) echt reden om niet met die VoIP provider in zee te gaan. Al geven ze geld toe, het missen van een fax of een slechte gesprekskwaliteit kost bij die bedrijven meer dan de beurswaarde van zo’n VoIP provider.

Probleem 2 is dat bij veel mensen de kennis ontbreekt om een goed oordeel te hebben over de technische kwaliteit van een dienstverlener/leverancier.
De overheid is daarin een goede kop van Jut voor wat voorbeelden: Botlekbrug (honderden storingen, nieuwe omloop wielen wegens te kleine lagers), Haringvlietbrug (alu brugdek trilt los door verkeerd ontwerp bevestiging), Ketelbrug (klep die spontaan ontgrendelde door software fout), Brug in N59 bij Bruinisse (verkeerde volgorde signalering, niet gevaarlijk, wel irritant want toeristen komen nu stil te staan voor slagboom), en dat zijn dan zomaar enkele niet ICT voorbeelden. Ik ken bedrijven die geboden hebben op enkele projecten, maar die werden vaak tot 50% onderboden. Ik wil niet zeggen dat die goedkopere bedrijven slecht werk willen leveren, maar onderbieden is wel vaak een gevolg van gebrek aan inzicht in de engineering van zo’n project.

Ter info: De VOIP provider bleek later van UPC (die nu Ziggo heet) te zijn, flexibel als een loden deur. Maar dat was ~ 4 jaar geleden.

M’n broer heeft wel te maken met Rijkswaterstaat, die zijn van een Engineering bureau omgekat tot een accountant en juristen bedrijf,
zelf kunnen ze werken niet of nauwelijks nog beoordelen.