DSL nog maar 100/30 Mbps, en/of pairbonding terug naar enkel kanaal?

Zie ook op Tweakers
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/70979958#70979958

Er is bij mijzelf met pairbonding een halvering van snelheid in upload en download, vermoedelijk al sinds een paar weken. Zo te lezen speelt dit echter bij veel mensen met Freedom DSL, waar zelfs zonder pairbonding maar een enkele lijn op VPlus, snelheidsverlangingen spelen met nu nog maar maximaal 100 Mbps download en rond de 30 Mbps upload maximaal.

Met huidige snelheden, die ik ook prima zou halen over een enkele lijn, voegt pairbonding niets meer toe, zou die snelheid graag terug hebben. Bovendien een eigen pairbonding modem voor gekocht en maandelijks een tientje aan pairbonding abonnementstoeslag die ik betaal. Iemand enig idee wat hier speelt vanuit Freedom?

ik heb ook pairbonding en ik merk niets van snelheids verlaging, Nog steeds 213,1 download en 65,1 Mbit/s upload

Hier merk ik ook niets van een snelheidsverlaging. Zelfs na opnieuw verbinding maken (Mikrotik had een nieuwe versie klaarstaan en heb ik meteen de FRITZ!Box opnieuw opgestart) zie ik in de FRITZ!Box ↓ 219,0 Mbit/s ↑ 62,3 Mbit/s staan. Een snelheidstest met curl van een test bestand vanaf bit.nl komt ook bijna op 18 MByte/sec.

Zie de storingsmelding van vandaag,

Ik heb ook even gechecked. Mijn linespeed (vdsl, bonded) is 210/60, maar op IP nivo haal ik iets van 100/35 oid. (speedtest, wired). Op zich nog prima hoor, maar ik wil graag mijn 200 Mbits down wel weer terug :slight_smile: maar daar wordt hard aan gewerkt … IK heb geen ticket ingeschoten bij de helpdesk, want die jongens en meisjes hebben het al druk genoeg…

Rudi

Op mijn macbook air via 5 GHz WiFi

Het probleem blijkt een opeenstapeling van twee administratieve fouten die elkaar tot voor kort ophieven.

Tot voor kort ging het als volgt. Freedom bestelt een bonded DSL-verbinding van zeg 2x100Mb/s via een tussenpartij bij KPN. Daarop leverde deze de access-provider keurig 2x100Mb/s op. Alles goed. Niemand die een probleem zag.

Maar op een dag komt de access-provider erachter dat ze bij KPN een aantal lijnen met een te hoge snelheid hadden besteld. Helemaal hun eigen fout, verder geen probleem. Maar ze gingen de snelheden van die lijnen wel terug brengen tot hetgeen we hadden besteld.

Geen probleem dachten we bij Freedom, want wij bestellen immers wat de klanten vragen. Alleen… dat deden we dus niet waar het om bonded DSL ging.

Zonder het zelf te weten gaven we voor bonded DSL de snelheid van één van de twee lijnen door. Dus waar wij 2x100Mb/s dachten te bestellen, vroegen we in werkelijkheid om: ‘100Mb/s bonded’. Onze fout is nooit opgemerkt , omdat deze ongedaan werd gemaakt door de eerdergenoemde fout bij de access-provider.

We merkte dit pas op toen de mensen gingen klagen over langzaam internet. Het koste dus wel even wat tijd voordat we doorhadden wat er aan de hand was.

Nu is het een kwestie van noeste arbeid om de zaken weer recht te trekken. Maar het komt weer goed.

7 likes

@arien DANKJEWEL voor het eerlijke en duidelijke antwoord, goed dat het boven water is…

SUPERBLIJ. Eigenlijk een beetje oeps dat het administratief fout is gegaan, ik zat
al te denken in de richting van foute provisioning scripts ofzo :wink: :slight_smile: Ik heb nog wel
een vaag vermoeden dat het (bij mij) niet direct slechts 100 Mbit/s was toen ik over
ging van xs4kpn naar freedom, maar dat kan ook zijn dat ik het toen nog niet merkte
in de euforie van “Eindelijk onder het groene juk vandaan, en weer fijn geel”

Enig idee wanneer jullie noeste arbeid klaar is ?! Weken, maanden ??

Gaat het om veel lijnen, moet het met het handje terug, of is het een scriptje tegen de API
access provider ??

THANKS, GOOD WERK, fouten zijn niet erg, als ze maar netjes hersteld worden…
Appeltaart unite !

Rudi

Het een en ander is afhankelijk van de developers maar zodra we het juiste bericht in weten te schieten zou het in een dag nog opgelost zijn. Dus enkele dagen is de prognose.

1 like

Ik heb dat probleem niet. Heb gewoon de bonded snelheid die ik eerder bij XS4KPN ook had.
Komt dat probleem voor mij nog of was het probleem half februari, toen mijn verbinding overging, al opgelost?

Ik weet het niet. Maar wel een goeie om ook uit te zoeken.

Het blijkt een subset van de bonded DSL klanten te treffen. En we weten niet wat de toekomst brengt.

Stuur anders even een mail naar helpdesk@freedom.nl. De developers zijn wel geïnteresseerd om het een en ander te checken.

Ondertussen lijkt de snelheid hier weergekeerd te zijn. Ik meet zo even snel (tegelijk met ander gebruik) met speedtest.net iets van 160/55 Mbit/s. :wink::+1:t2: op mijn bonded vdsl met een draadje

Goed werk, Blij !
R.

2 likes

Bedankt voor de reacties. Topic notifications kwamen in de spam helaas, zie ze net pas. Bij ons inmiddels iets vrij bijzonders qua verbinding snelheid: 100 Mbps down, 64 Mbps up. Dus pair bonding want upload is dubbel zo hoog als toen het nog helemaal mis was, maar verbinding afgekapt op max. 100 Mbps down? Normaal was die download zoiets 200-220 altijd. Anyway, voor gelijktijdige videoconferencing en ander intensief gebruik is dat upload deel alweer geregeld. Het is zo symmetrisch, bijna instap snelheid glasvezel :wink:

Bij ons inmiddels ook geheel opgelost. Speedtest zojuist 194/64. Kan prima dat er nog iets aan het streamen was, hoe dan ook, die 100 down limiet is er nu een maand later dat dit begon, ook weer vanaf. Zelf niets hoeven doen of herstarten. Gaan we nu lekker verder genieten van het internet :+1: