E-fiber overstap naar Freedom met veel downtime (advies: niet op vrijdag overstappen)

Mijn ervaring is dat de oude provider (PON) verbinding m 7:46 uur werd verbroken.

De monteur komt wat later dan de eerste afspraakmogelijkheid om 13:00 uur. Dat is niet zo erg.

Vervolgens constateert de monteur dat er geen licht op de glasvezel staan. Dan lijkt mij dat iemand in de PoP een kabel verkeerd gestoken heeft. Aangezien de monteur geen toegang tot de lokale glasvezel PoP, moet er dan een ticket ingeschoten worden bij Cambrium. Waar je vervolgens niet naar kunt informeren wanneer er iemand komt om de storing op te lossen.

Ik ben uiteraard niet blij met deze downtime bij wissel van glasvezel internetprovider. Het zal mij benieuwen of dit over het weekend wordt getild of niet. Wordt vervolgd…

Advies: bij E-fiber netwerk, waar de oude provider geen gebruik maakt van Cambrium, niet overstappen op een vrijdag. Ondanks dat het overstappen bij KPN/Freedom vaak wel goed gaat, loop je bij Cambrium/Freedom een hoog risico op meerdere dagen downtime.

https://www.cambrium.nl/contact/

Het kan beroerder…, je glasvezel gaat uit…, en dan blijkt dat een andere klant is verhuisd maar jouw kabel is omgestoken…
(is 4 jaar geleden gebeurd, was toen nog bij XS4ALL ). Duurde bijna een dag voor er weer iemand het recht kan zetten. :frowning:

Al ruim 24 uur zonder internet (en status updates).

Fiber optic internet: Not connected

Na 2 dagen is het (nog steeds) “Fiber optic internet”: “Not connected”

Fiber Information - Fiber: Transmitter power -40 dBm, Reception quality -4.4 dBm, Wavelingth sent 1310 nm, Wavelength received 1490/1550 nm, Connector type LC/APC, Fritz!SFP name = Fritz!SFP AON ist gesteckt

Konden ze je niet helpen op het cambrium telefoonnummer?
Of moet alles via de Freedom helpdesk?

Cambrium kan (lees hier geen “wil”, het is geen onwil) mij niet helpen.

Quote:

U moet toch echt bij Freedom zijn.

Er gloort enige hoop. Na circa 8 minuten ruggespraak wist de Freedom helpdesk medewerker mij te vertellen dat de netwerkleverancier er vandaag bezig is/gaat. En niet onbelangrijk:

U wordt gebeld zodra de verbinding functioneert.

Dat scheelt mij een monitorig taak.

1 like

Op maandag einde werkdag kan de Freedom Internet helpdesk eindelijk aangeven wanneer er iemand iets gaat doen. En lach niet:

Wij kregen net door dat er woensdag iemand naar de wijkcentrale komt om het probleem op te lossen, er was helaas niet eerder iemand beschikbaar zo hebben wij begrepen van de netwerkleverancier.

5 Dagen na de dag van overstap kan er (misschien) iemand herstellen wat op dag 1 verkeerd is gaan (en had moeten functioneren).

PS De overstap was niet eens op vrijdag de 13e.

:slight_smile:
Heel vervelend… Ik heb ook zoiets meegemaakt bij Cambrium, maar het probleem werd dezelfde dag nog opgelost. Ook mijn verbinding kwam niet meteen tot stand. Later op de avond werd ik gebeld en was de verbinding geactiveerd.

Ik hoop dat het nu snel opgelost wordt.

Snel wordt het, naar mijn mening, niet opgelost.

Het lijkt of de Cambrium Tweak klanten voor gaan op Cambrium Freedom Internet klanten.

Als het KPN zou zijn dan had de monteur het mogelijk wel op kunnen lossen. De monteur vertelde mij toegangsrechten te hebben voor KPN PoP’s.

Te bedenken dat er een tweede E-fiber glasvezel het pand binnen komt. Als Cambrium op die tweede E-fiber glasvezel eerst eens een werkende verbinding oplevert, voordat iemand de oude glasvezel afkoppelt. Een andere suggestie is om (meer) monteurs toegang te geven tot de PoP’s.

Waaruit maak je dat op?

@anon17744841 Uit het gegeven dat @Optimist meldt dat hij zelfde avond geholpen kon worden, en hier 5 dagen gewacht moet worden.

Een belletje naar E-fiber, dat doorverbonden werd naar SPIE was voldoende om de foute patch binnen 15 minuten te verhelpen. (Mazzel dat er een monteur in de PoP aanwezig was).

Overigens het directe nummer van SPIE is 088 3131000, vraag naar de afdeling beheer van de desbetreffende gemeente/gebied.

@Anco De informatie in E-fiber naar Fritz!Box 5530 glasvezel patchkabel type? - 19 van Anco is nog wat onvolledig:

Hiervoor wordt daadwerkelijk in de PoP een fysieke patch gedaan.

Toegevoegd kan worden: … door aannemer SPIE (in het geval van E-fiber PoP’s).

1 like

Voor de lezer die interesse hebben in wat de Fritz!Box 5530 bij een goede verbinding weergeeft bij het “Fiber Information” tabblad hier wat schermafbeeldingen:

Fritz Box 5530 Fiber Information Fiber Properties of the Fiber Module

Als het nu overal eens hetzelfde was. Zou dat kunnen.
In mijn geval hebben beide vezels een andere aansluiting.
Op sommige plekken is de 2 niet voorzien van een pigtail.

Wat fijn dat het gelukt is!

Tja, ik heb ook twee glasvezelparen die mijn woning binnenkomen. Ooit was het idee om via het tweede paar multimedia diensten aan te bieden (TV, etc), maar dat is nooit van de grond gekomen, zo vertelde een technicus mij eens.

Het zou inderdaad heel mooi zijn als beide fiber paren gebruikt zouden kunnen worden. Zou een mooie, redundante oplossing kunnen zijn!

Ik heb dat met tv op de 2e fiber wel gezien in de buurt.
Maar is nu weer verdwenen na een overname.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.