E-mail importeren uit Gmail en onderbrengen bij nieuw te koppelen domein

Mijn e-mailadres bij Freedom is “dirkjanl@freedom.nl”.
Naast mijn website “burovoorcoaching.nl” heb ik een zakelijk e-mailadres “dirkjan@burovoorcoaching.nl” (groot 8GB). De website wordt elders gehost en van het e-mailadres heb ik een Google account laten maken. Dat was 14 jaar geleden. Nu wil ik het e-mailadres aan Freedom koppelen, maar ik wil dus gebruik blijven maken van “dirkjan@burovoorcoaching.nl”.

Wat moet ik dan doen?

Wat ik op dit moment namelijk niet snap is: De mail van “burovoorcoaching.nl” staat nu nog onder Gmail. Als ik het domein “burovoorcoaching.nl” heb gekoppeld aan “mijn.freedom.nl”, hoe krijg ik dan de oude mail van 8GB in het e-mailadres “dirkjan@burovoorcoaching.nl” dat nu onder Freedom hangt?

Ik denk dat ik het volgende moet doen:
In mijn “dirkjanl@freedo* m.nl” account in “webmail.freedom.nl” een nieuwe identiteit aanmaken: “dirkjan@burovoorcoaching.nl”.

  • Dan in “mijn.freedom.nl” via ‘import’ de mail importeren vanuit Gmail.
  • Waar blijft die mail dan? Kan ik het dan al koppelen aan die nieuwe identiteit? Of hangt het onder het e-mailadres "dirkjanl@freedom.nl?
  • Dan via “https://mijn.freedom.nl/domains/new” het domein “burovoorcoaching.nl” koppelen aan “mijn.freedom.nl” Dat gaat in samenwerking met mijn websitebouwer.
  • Voor mij is het dus onduidelijk hoe ik de geïmporteerde mail weer onder “dirkjan@burovoorcoaching.nl” krijg.

Wie kan mij helpen?

1 like

Hoi DirkJan,

Dit is natuurlijk mogelijk, ik heb meerdere domeinen aan mijn freedom account hangen en dat werkt prima. Dit is eigenlijk allemaal via mijn.freedom.nl te regelen.

Aanemend dat het domein koppelen gelukt is:

  • Wanneer je met je xxx@freedom.nl inlogt kun je onder het tab domeinen je gekoppelde domeinen beheren. Door op “BEHEER” te klikken kun je accounts beheren, aliasen aanmaken en forwards beheren. In het tabje E-mailaccounts voeg je makkelijk dirkjan@burovoorcoaching.nl toe.

  • Als het aanmaken helemaal gelukt is moet je even uitloggen op mijn.freedom.nl en dan kun je inloggen met je nieuwe account. Hier heb je dezelfde import functie om e-mails te importeren

Hopelijk heb ik voldoende omschreven anders gaan we weer verder.

@rob Dank voor je snelle reactie en nee, ik heb nog niets gedaan. Ik wil eerst het plaatje compleet hebben. Want ik ben bang dat ik straks iets gedaan heb, en er dan achter kom dat ik eerst nog iets anders had moeten doen. Bijvoorbeeld dat ik het domein burovoorcoaching gekoppeld heb en dat dan het importeren van de mail niet zou lukken. Dat wil ik niet.
Welke stappen raad jij aan die achter elkaar gezet dienen te worden?
Stap 1: domein “burovoorcoaching.nl” koppelen?
Stap 2: aanmaken e-mailadres “dirkjan@burovoorcoaching.nl” ?
Stap 3: uitloggen uit “dirkjanl@freedom.nl” account en inloggen op welk account? Welk wachtwoord?
Stap 4: in e-mailadres “dirkjan@burovoorcoaching.nl” import mail uit Gmail. Maar staat die mail daar dan nog wel? “burovoorcoaching.nl” is dan toch gekoppeld aan Freedom middels het omzetten van die DNS dingen? Dan kan ik toch niet meer bij de mail in Gmail?

Begrijp je mijn vragen en ‘angsten’?

@dirkjanl Ik begrijp je helemaal, zeker met een eigen bedrijf lijkt me communicatie erg belangrijk.

Het koppelen van je domein heeft meerdere stappen. Volgens mij moet het mogelijk zijn je domein te verifieren bij freedom zonder daadwerkelijk hier te gaan mailen. Je koppelt dus het domein maar zorgt nog niet dat het zogeheten MX record gewijzigd wordt. Dit is voor mij een leuke om een keer te proberen.

Dan kun je al wel je account voor drikjan aanmaken en met importeren beginnen. Ik heb de import niet gebruikt maar het lijkt mij dat alle mails ook op Gmail blijven staan. Kan iemand dit bevestigen? Extra backup maken lokaal kan nooit kwaad :grin:

Ook is het mogelijk om wanneer er toch iets mis gaat gewoon het MX record terug te veranderen, no worries. Maar ik zou dus na het importeren dit pas om zetten.

Stappen dan zouden (compleet) zijn:
Stap vooraf: Lokale backup maken van je mail. (Niet nodig, maar altijd slim als het belangrijk is)
Stap 1: domein “burovoorcoaching.nl” koppelen en DNS gedeeltelijk goedzetten (zonder daadwerkelijk mail record).
Stap 2: aanmaken e-mailadres “dirkjan@burovoorcoaching.nl” ?
Stap 3: uitloggen uit “dirkjanl@freedom.nl” account met wachtwoord dat je via SMS krijgt.
Stap 4: wachtwoord wijzigen en multifactor authenticatie aanzetten.
Stap 5: in e-mailadres “dirkjan@burovoorcoaching.nl” import mail uit Gmail.
Stap 6: Het daadwerkelijke MX record wijzigen in DNS Domein.
(Bonus ligt ik later toe)
Stap 7: DKIM instellen.
Stap 8: Zorgen met de hostingpartij dat je een 10 haalt op internet.nl (mail only eventueel) :slight_smile:

Het is uitgebreider geworden dan gepland, sorry.
De dikgedrukte stappen zijn vereist om mail te ontvangen.

2 likes

Top @rob, laat ik op me inwerken en ga er morgen weer mee verder. En weer wat geleerd van die MX record, nog nooit van gehoord.

1 like

Komt vanzelf wanneer je eraan begint. Dit wordt allemaal netjes aangegeven bij freedom wanneer je begint en ook de helpdesk is super natuurlijk.

Het is ook uitgebreider geworden dan ik in eerste instantie van plan was. Heb nog even aangegeven wat nodig is om mail te ontvangen en wanneer je de knoop doorhakt neemt Freedom de stappen met je door zoals hieronder in het screenshot.

Hier wordt dus inderdaad nog niet het MX record aangepast, dit is pas een latere stap. Mails blijven dus bij gmail binnenkomen en je kunt dan al je account op dit domein aanmaken :+1:

Het importeren kun je dus op je gemak proberen zonder risico’s, wanneer dit gelukt is en je zeker weet dat je alles hebt kun je dan de volgende stap eventueel nemen. :slight_smile:

1 like

Om alvast een tipje van de sluier op te lichten. Het aanpassen van je DNS-records (w.o. het MX-record) zal door de beheerder van je DNS moeten gebeuren. Waarschijnlijk is dat je ‘websitebouwer’, aangezien jezelf nog nooit van MX-records had gehoord.

2 likes

Spannend!
Ik snap de stappen. Heb de mail als Take Out veilig gesteld en daarnaast heb ik de mail ook nog eens in Thunderbird gezet. Toen gekoppeld en met mijn websitebouwer gebeld zodat hij het TXT record toe kon voegen. Nu even wachten, straks verifiëren. Eerst even met de hond naar buiten.
Wordt vervolgd.
edit
Hond moest toch maar even wachten.
Geverifieerd, e-mailadres dirkjan@burovoorcoaching.nl aangemaakt bij het nieuwe domein burovoorcoaching.nl
Wachtwoord via sms ontvangen en natuurlijk lopen stoeien met de hoofdletter L of was het hoofdletter I?. Ingelogd op dirkjan@burovoorcoaching.nl en ben nu de mail uit Gmail aan het importeren.
Nu is de hond aan de beurt.

1 like

Goed bezig! Fijn dat het voorspoedig gaat, had niet anders verwacht.

Dat blijft een dingetje in sommige lettertypes, ik kopieer ook regelmatig tekst naar notepad++.

Zo, het importeren van de mail uit Gmail is gedaan. Aan de websitebouwer gevraagd of hij nog het MX record kon aanpassen, maar de mannen waren al op weekendverlof. Maandagochtend dan maar. Maar het is gelukt zo te zien. Ook het nieuwe mailaccount in de mail app geplaatst in de telefoon en ja hoor, ook daar zie ik dat alles binnen is. Pff, dat is dan ook weer gelukt. Nu ga ik ook weekend vieren.
Mag ik u allen hartelijk bedanken en speciaal @rob voor het uitgebreid omschrijven van de stappen. Dat heeft mij over de streep getrokken om het vanmiddag toch zelf uit te voeren. Ik zal eens kijken of ik ergens in de handleidingen over het importeren iets van mijn ervaringen kan toevoegen.

Groet, en vast tot een volgend iets dat ik zelf wil uitvoeren.

2 likes

Zolang het MX record niet veranderd is, zal nieuwe mail op je Gmail account binnenkomen. Pas daarna in je Freedom account. Even in de gaten houden dat je eventueel die mailtjes die nog bij Gmail binnenkomen later gaat importeren in je Freedom account.

Fijn weekend!

Yep, begrijp ik, bedankt.

Bedenk me nu hoe dat dan moet, dat later binnen halen van de nagekomen mailtjes . Als ik weer op importeren klik bij dirkjan@burovoorcoaching.nl wordt er dan gesynchroniseerd en dus aangevuld of wordt alles opnieuw in een tweede map import gezet?

@dirkjanl: een optie kan zijn om niet de ‘importer’ te gebruiken, maar een goede e-mail client die door middel IMAP4 verbinding kan maken met zowel Gmail als Freedom mail.

Binnen Gmail settings is er een optie die je kan aanzetten om de mail met IMAP4 te benaderen. Hetzelfde geldt voor Freedom mail. Je kan dan eenvoudig de mailtjes slepen van de Gmail map naar de Freedom map.

Zelf gebruik ik Evolution onde Debian, maar een goede e-mail client die ook op Windows draait is bijvoorbeeld Mozilla Thunderbird.

@anon17744841, oké, helder zoals je het omschrijft.
@Optimist, ja ik heb aan Thunderbird zitten denken, daar had ik gisteren al een IMAP verbinding met Gmail gemaakt voordat ik gisteren van start ging. Ik werk overigens met LinuxMint 20.

2 likes

Zo, vrijdag was het dus nog gelukt om de mailtjes te importeren naar het nieuwe e-mailaccount bij Freedom, vanmorgen het MX record aangepast en na ongeveer een uur ontving ik de eerste mail in de inbox van dirkjan@burovoorcoaching.nl bij Freedom. Toppie!
Nogmaals bedankt voor de assistentie!

3 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.