E-mail naar 'alias als subdomein' komt opeens dubbel

Ik gebruik sinds de start van Freedom de mogelijkheid om mail te ontvangen op <whatever>@voornaam.achternaam.freedom.nl, wat dan binnenkomt op voornaam.achternaam@freedom.nl. Idem als suppie@freedom.nl een alias is voor voornaam.achternaam@freedom.nl kan ik mail ontvangen voor <whatever>@suppie.freedom.nl.

Sinds vandaag krijg ik alle berichten naar de alias als subdomein dubbel. Ook in webmail. Gisteren nog een mail in enkelvoud ontvangen. Het is echt exact dubbel, X-PPP-Message-ID, X-CM-Envelope etc. zijn allemaal identiek.

Mail naar <whatever>@voornaam.achternaam.freedom.nl komt wel nog in enkelvoud.

Ik heb ook 3 .nl domeinen (waarvan uiteraard 1 bij Freedom) met een mailbox voornaam@domein.nl en alias suppie@domein.nl. Zelfde probleem: mail naar whatever@suppie.domein.nl komt dubbel.

Die was ook al door iemand anders opgevallen.

Had je toevallig hier al een ticket voor aangemaakt met voorbeelden van de mailtjes die je dubbel ontvangt met eventueel de timestamps daarbij?

Dan ga ik eens even verder met Soverin kijken.

Had al even gereageerd via de mail naar je @bastiaan, maar hier lijkt het niet meer te gebeuren.

En je hebt een reactie terug van me gehad. Daarnet samen met Soverin bezig geweest met dit te fixen. Het zou nu opgelost moeten zijn iig. :smiley:

1 like

Hier ook weer OK. Ik weet in elk geval weer waar ik mijn F-nummer moet zoeken :nerd_face: .

Zo’n fijne voorziening dit. Gisteren nog een webshop betrapt op het lekken van mijn adres naar een reclamebedrijf.

#Moderators: ( eigenlijk nieuw item, deze vraag )

@meganerd : Wat doe je hiermee ?

( i.v.m. privacy )

Ik blokkeer <webshop>@suppie.domein.nl en vertel ze dat ze een klant kwijt zijn.

Als je het over lekken van een email adres hebt, verzender DHL krijgt van de webshops een email adres van de klant. Als je automatische track en trace wenst, moet je het webshop email adres in de app zetten. Als dat gaat lekken, liggen alle aliassen op straat.

Ik blijf ver uit de buurt van dat soort apps, maar ze sturen sowieso ook (te veel) e-mails. Maar met bovenstaand trucje gebruik ik geen alias per webshop, maar een wegwerpadres. Dat is minder (eigenlijk geen) werk om aan te maken. Ik gebruik het trucje ook voor allerlei website tests, meermalen per dag.

Dit trucje gebruikt wel een subdomein gebaseerd op een alias. Het zou kunnen gebeuren dat een spammer het trucje doorkrijgt. Dan moet ik de subdomein-alias weggooien en een nieuw instellen. Omdat het mijn eigen domeinen zijn heb ik nog het hele woordenboek. Maar ik verwacht niet dat spammers dit gaan uitbuiten. Er zijn voor zover ik weet maar weinig providers die dit bieden.

Vroeger had je dezelfde mogelijkheid met bSMTP, o.a. bij Demon en Cistron. Misschien speelt bSMTP hier ook wel een rol, onder water bij Soverin. Maar dat kan ik niet zien.

bSMTP is/was toch wel een ander beestje dan e-mail ontvangen op een subdomein (in de mijn omgeving te activeren met het vinkje ‘Virtuele subdomeinen’). :wink:

bSMTP betekende dat mail eerst werd opgevangen op de mailserver zelf en dan opgehaald/doorgestuurd (in batches) kon worden naar een eigen mailserver.

2 verschillende dingen, maar wil niet zeggen dat ze niet in combinatie met elkaar gebruikt konden worden.

EDIT: bSMTP speelt hier dus onder water geen rol.

1 like