E-mail only abonnement

Als founding member krijg ik het aanbod om mijn e-mail adres om te zetten in een e-mail only abonnement (Freedom Internet voorlopig niet aan de orde). Ik zit hevig te twijfelen.

Natuurlijk ondersteun ik van harte Freedom’s manifest, maar puur functioneel zie ik tot nu toe weinig meerwaarde in Freedom’s e-mail. Ik lees niks over toekomstige plannen, de (gemodificeerde) Roundcube versie is, tenminste qua interface, achterhaald (recentste Roundcube versie is 1.4.9).

Qua security en privacy zit ik bijvoorbeeld even goed bij een Fastmail of zelfs beter bij Tutanota. Daarnaast is Freedom volledig afhankelijk van Soverin en die blijken ook niet erg actief te zijn in nieuwe ontwikkelingen. Ook de prijsstelling is fors (ik ben notabene founding member). Wat dat betreft kan ik ook beter naar Soverin overstappen, want die biedt hetzelfde pakket aan voor € 39.=.

Vandaar dat ik vermoed dat e-mail niet Freedom’s core business is op dit moment. Wie trekt me alsnog over de streep?

2 likes

Ik heb nog steeds geen aanbod gehad. Ik zit er wel op te wachten. Zelf ben ik wel van plan om uiteindelijk ook over te stappen, dus wil ik het adres ook verlengen.

@jschwart Stuur anders even een mailtje naar de helpdesk, die kunnen je meer info geven over jouw email account

Ik vond zojuist dat dit gisteren is geplaatst:

Inmiddels is dat jaar voorbij en lopen de eerste e-mailabonnementen dus af. Als Founding Member kun je daarom binnenkort een mail verwachten (als je deze nog niet hebt gehad), waarin we je vragen om een keuze te maken. Niemand raakt zomaar z’n mailabonnement kwijt: eerst krijg je van ons een e-mail zodat je de juiste keuze kunt maken.

Dat bericht suggereert dat ik nog steeds een mail kan verwachten. Het welkomstbericht in mijn mailbox heeft 16 november 2019 als datum, dus het jaar is al ruim voorbij, maar men heeft misschien niet veel haast en andere prioriteiten. Ik begrijp dat meer mensen nog geen bericht hebben gehad.

Dit is de e-mail, zoals ik die gekregen heb.

Beste Freedom Founding Member,

Vorig jaar ben je Founding Member van Freedom Internet geworden.
Als Founding Member kreeg je 1 jaar lang mee-kijk-vrije e-mail en heb je het recht gekregen om als eerste groep Nederlanders een internetabonnement af te nemen bij Freedom Internet.

Inmiddels zijn duizenden klanten overgestapt naar Freedom Internet. Je jaar mee-kijk-vrije e-mail verloopt nu bijna, dus is het nu tijd om ook over te stappen naar een internet- abonnement van Freedom of je founding membership te verlengen.

Upgrade naar Freedom Internet

  • Behoud Founding Member status
  • Steun Freedom Internet in haar missie voor een vrij, open en veilig internet
  • 1 @freedom.nl mailbox
    4 extra mailboxen
    1 .nl domein
    (uiteraard behoud je je huidige e-mailadres, mail en eventueel domeinnaam)
  • 1 vast IPv4 en IPv6 adres
  • Internet tot 1 Gbit/s
  • Gebruik van FRITZ!Box of eigen modem
  • F-secure internetbeveiliging
  • Uit te breiden met TV
  • Uit te breiden met Bellen
  • Installatie door monteur
    (+ eenmalig 25,-)

Vanaf € 47 per maand

Behoud je mee-kijk-vrije e-mail

  • Behoud Founding Member status
  • Steun Freedom Internet in haar missie voor een vrij, open en veilig internet
  • 1 @freedom.nl mailbox
    4 extra mailboxen
    1 .nl domein
    (uiteraard behoud je je huidige e-mailadres, mail en eventueel domeinnaam)

€ 50 per jaar

[maak je keuze op onze website ⟩]

Maak je geen keuze, dan zal je @freedom.nl e-mailadres op termijn komen te vervallen en verlies je de status van Founding Member. Freedom stuurt je tijdig bericht voordat we je mail afsluiten.

Vooral de laatste alinea roept bij mij vragen op. Wat is deze termijn? En ik neem aan dat bij het afsluiten we alsnog een mogelijkheid krijgen om te verlengen? Daarnaast wat is precies het voordeel van de Founding Member status terwijl Freedom straks ook een ‘gewoon’ E-mail Only abonnement aanbiedt?

Die mails worden in batches verstuurd. Je gaat die mail dus gewoon nog krijgen. En zowel op je email adres waarop je het destijds aangevraagd hebt, als op je Freedom email adres.
Maar bij twijfel, gewoon even mailtje naar de helpdesk.

1 like

Inderdaad gisteren die mail ontvangen en de machtiging kunnen afgeven! Binnenkort mijn mail overzetten en op een opportuun moment van ISP wisselen.

Ik heb de aankondiging ook gekregen, en ik vraag me af hoe Freedom omgaat met situaties waarbij je pas op termijn een verbinding kan afnemen.

Mijn situatie zit zo: in het voorjaar 2020 kwam eindelijk glasvezel beschikbaar op ons adres. Vooral de symmetrische bandbreedte is voor ons belangrijk omdat we de upload nodig hebben voor werk, en ook een servertje die data uitspuugt. :grinning:

Helaas wordt het type glasvezelverbinding (GPON) nog niet door Freedom ondersteund. Het alternatief, terug naar VDSL, is voor ons niet aantrekkelijk, en dus bleven we noodgedwongen bij KPN4ALL. We zijn daar zo ziek van dat we maar besloten hebben om te verhuizen naar een gebied waar Freedom wel kan leveren! :crazy_face:

Typisch een gevalletje van als Mohammed niet naar de berg komt, moet de berg maar naar Mohammed komen.

Als alles goed gaat kunnen we vanaf 1 maart 2021 verhuizen. Meteen Freedom internet aangevraagd met wensdatum 2-3-2021.

Vraag: hoe gaat dit nu werken in de tussenliggende periode? Ik wil de @freedom.nl adresjes behouden.

Misschien kan je nu een losse machtiging afgeven om de adressen te verlengen? In het eerste jaar werden de founding member/e-mailabonnement kosten van het abonnement afgehaald. Het zou kunnen dat dat ook geldt voor de kosten in het tweede jaar als je in het tweede jaar overstapt.
Succes met de verhuizing!

1 like

Dank voor je tip @anon17744841 – ik zal zeker even een mailtje sturen. :incoming_envelope:

Bedoel je deze mail:

Beste Anonieme Klant,

Onlangs heb je een abonnement aangevraagd bij Freedom Internet.
We kunnen je aanvraag nog niet definitief maken. Je moet nog akkoord gaan met onze algemene voorwaarden en een digitale machtiging voor de automatische incasso afgeven. Zodra we je akkoord hebben ontvangen is de order definitief en kan Freedom Internet je aansluiten.

Klik op onderstaande knop ‘Bevestig incasso’ of deze link (link verwijderd) en volg de aanwijzingen. Heb je nog vragen, stuur dan een mail naar helpdesk@freedomnet.nl.

We hopen je snel als klant bij Freedom te verwelkomen.

Met vriendelijke groet,
Team Freedom Internet.

Ik dacht dat dit een phishing e-mal was omdat:

  • Deze in de spamfolder zat (score 5,02).
  • Aanhef is ‘Anonieme Klant’
  • Niet herleidbare link. Naar een bank?
  • “Onlangs heb je een abonnement aangevraagd”. Dat suggereert een actie van mijn kant? Ik heb helemaal geen abonnement aangevraagd. Het gaat hier dus om een verlenging naar nu blijkt.

Dit moet echt beter Freedom.

Nee, die mail heb ik niet gezien. Op het eerste oog leest dat bij mij ook als phishing. De mail die je eerder plaatste heb ik wel gekregen en daarmee heb ik de machtiging afgegeven.