Vroeger toen ik nog zelf een mailserver draaide heb ik ook het subdomein reinder aangemaakt voor mijn e-mail. Zo liet ik alle onpersoonlijke e-mail (nieuwsbrieven enzo) op subscriptions@reinder.rustema.nl uit komen.
Een aantal jaar geleden zag ik wel aankomen dat het onhandig zou zijn in de toekomst en ben ik subscriptions.reinder@rustema.nl gaan gebruiken om me bij websites aan te melden enzo.
Maar nu zie ik tussen de duizenden items in 1Password dat ik bij een website ooit subscriptions@reinder.rustema.nl had geregistreerd en daarop ontvang ik een âone-time security codeâ om in te loggen.
E-mail op subdomeinen kan wel, liet een technicus van Soverin een keer aan me zien tijdens een Freedom ledendag. We keken even op mijn laptop op de bar via het Mijn Freedom-menu en hij wees iets aan. Verder geen aantekeningen gemaakt.
Hoe nu verder? Of moet ik bij Transip (waar ik mijn domein heb geregistreerd) een subdomein aanmaken ofzo?
Op email voor het het email domein dat bij Freedom aka Soverin uitkomt, werkt het d8 ik alsvolgt:
email adres met plus-notatie: de mailboxnaam@domein.nl, ontvangt ook mail op + subadressen daarvan.
Mail aan mailboxnaam+âwhatever@domein.nlâ en âmailboxnaam+else@domein.nlâ , worden afgeleverd in â mailboxnaam@domein.nl
email afleveren op subdomein van de mailboxnaam.
Wanneer je emailadres mailboxnaam@domein.nl is , wordt mail aan whatever@mailboxnaam.domein.nl en bv else@mailboxnaam.domein.nl in die mailboxnaam ontvangen.
Bovenstaande werkt ook voor en in combinatie van aliasverwijzingen.
Wanneer je dus een alias@domein.nl hebt die uitkomt op mailbox@domein.nl, zal mail aan âalias+whatever@domein.nlâ en ook âelse@alias.domein.nlâ in die mailboxnaam@domein.nl worden afgeleverd.
De alias verwijzing opent daarmee impliciet de mogelijkheid om gekende subdomeinadressen voor een emailbox te registeren. Met mail-rules op/in de mailbox, zou je die dan weer kunnen herdistribueren naar bv een folder.
Aanvulling: wanneer het emailprogramma een zg identiteit gebruikt, wordt het OOK mogelijk om mail namens die plus-+ of subadres-domein cq. alias te sturen.
Dus je mail uitsturen namens mailboxnaam+whatever@domein.nl, else@mailboxnaam.domein.nl of alias/combinatie komt bij de geadresserde aan, als daarvan afkomstig.
Je ziet 2 MX records staan hierboven. Het eerste is met een @ teken, dit betekent het huidige domein (dus rustema.nl in jouw geval); het tweede record is met een * teken, dit betekent alle subdomeinen van het basis domein, dus bijvoorbeeld reinder.rustema.nl.
Maw, als je deze regels toevoegt, dan heb je het al!
Met MX records regel je hoe mail gerouteerd moet worden per domein overigens en dus niet voor een host (wat achter de apenstaart staat is tenslotte het domein deel).
Ja, heb ik. Maar voor CNAME? Bij de andere regel die over CNAME gaat staat een domeinnaam genoemd. Moet ik hier het subdomein invullen? Leeglaten mag niet van Transip: âVoor CNAME record is een geldige hostname vereist.â Ik heb van alles geprobeerd, steeds deze melding.
Als dit zou werken dan zou e-mail voor subscriptions@reinder.rustema.nl binnenkomen in de mailbox reinder@rustema.nl want dat is dan het equivalent van whatever@mailboxnaam.rustema.nl
Maar er komt niks binnen. Ik zal eens vanaf een ander e-mailadres een bounce veroorzaken en die bestuderen.
Komt mail ter afhandeling wel binnen op de te gebruiken mailbox (bij/door) Freedom ?
Check eventueel de MX instellingen voor het (sub)domein met commando:
dig domein.nl MX
dig mailboxnaam.domein.nl MX
NB: aan jou, maar beter niet je eigen echte domein hier op dit openbaar te lezen forum te gebruiken.
Er moet dan iets uitkomen dat mail wordt afgehandeld door Soverin met tenminste resp. response:
;; ANSWER SECTION:
domein.nl. 300 IN MX 10 mx.soverin.net.
en
;; ANSWER SECTION:
whatever.domein.nl. 300 IN MX 10 mx.soverin.net.
Voor subdomeinen kan je een âwildcardâ gebruiken door een * te gebruiken bij de naam. Vergeet dan niet een alias aan te maken. Om iets@reinder.rustema.nl te kunnen gebruiken is een alias nodig met de naam âreinderâ op het domein ârustema.nlâ.
In de mijn.freedom.nl omgeving bij de domein instellingen zou je de juiste dns-instellingen moeten kunnen vinden. Na het wijzigen van DNS records zal er vast enige tijd overheen gaan, standaard staan ze bij TransIP op 1 dag, dus tja. (al gaat het in de praktijk vaak wel sneller als de records nieuw zijn)
Die een na laatste regel, ik had al MX 1 mx.soverin.net. in plaats van 10. Werkt dat ook? Ik ben terughoudend te knoeien in de bestaande instellingen die werken.
Dat nummer is een soort prioriteit. Mail wordt afgeleverd op het MX record met het laagste nummer. Indien dat âmailserver domeinâ niet operationeel is, wordt het eerstvolgende MX record actief voor jouw domein met een hoger nummer geprobeerd (doorbouncen).
Je zou dit bv kunnen gebruiken om bv elders een eigen mailserver te draaien die onder invloed van de prioriteit, fallbackt naar de mailserver van soverin.