E-mails versturen vanaf een ingesteld e-mail alias op een eigen domein?

Hallo Freedom Community,

Ik heb een eigen domein ingesteld via mijn.freedom.nl, als voorbeeld voor de rest van de post noem ik dit voor het gemak even mijndomein.nl met als “hoofd” mail info@mijndomein.nl. Mijn idee hierbij was om per service en apart e-mail adres te maken, dus bijv een netflix@mijndomein.nl of mediamarkt@mijndomein.nl. Dit heb ik in het portal gedaan onder domains > mijndomein.nl > aliases. Daar staan er nu een paar. Ik kan ook mailen naar deze aliases vanaf een ander e-mail adres.

Echter, vanaf de freedom webmail kan ik niet antwoorden vanaf dat specifieke alias. Ik krijg dus bijvoorbeeld een mailtje binnen op netflix@mijndomein.nl, maar zodra ik reply op die mail, krijgt de ontvanger mijn echte e-mail adres te zien (in dit voorbeeld info@mijndomein.nl). Mocht ik dus met een partij moeten mailen, dan hebben ze nog steeds mijn echte e-mail adres.

Ik zou verwachten dat het kunnen versturen van e-mails vanaf alias adressen wel een bestaande functionaliteit zou zijn, maar ik heb nog niet zo veel ervaring met e-mail boxen op eigen domeinen, dus allicht moet ik iets op een andere manier instellen.

Ik zou het ook niet erg vinden om daadwerkelijk aparte e-mail adressen aan te maken in plaats van aliassen. Echter kan ik dat dan weer niet vinden. Ik kan wel nieuwe e-mail boxen aanmaken, maar ik verwacht dat die dan weer niet in dezelfde e-mail box binnen komen. Bovendien heeft freedom vier e-mail boxen, dus het lijkt me ook niet de bedoeling om voor elke inlog een aparte box aan te maken

Zie ik iets over het hoofd, of houdt de functionaliteit hier gewoon op?

Alvast bedankt!

Je moet hiervoor in je mailtoepassing, voor het mailaccount, een zg identificatie profiel maken waarmee/vanuit dan gemaild kan worden.

• In webmail → [Instellingen] → [Identiteiten] en dan rechtsboven [+]nieuw; alwaar je vervolgens naast naam e.d., het uitgaande gewenste mailadres kunt invoeren.
    Let op: deze identiteit wordt niet vv. gesynchroniseerd met andere mailtoepassingen.

Tipje tbd: je kan (of iig kon dat) middels authenticatieregels en aldaar gegenereerd moeilijk wachtwoord, op die alias v.e. een mailbox inloggen. De mailbox kan/kon je dan delen met anderen en dmv intrekken van het authenticatie wachtwoord, een deelnemer (weer) het gebruik ontzeggen.

De inkomende “alias” zelf heeft hier strikt genomen niets te maken met die identiteiten, anders dat de aliasfunctie inkomend filtert en de mail distribueert naar de inbox folder van de (alias) gekoppelde mailbox. Dat kan dus ook een andere mailbox(naam) zijn van jouw account dan vanwaaruit je mailt.

Een inkomende mail(adres/identificatie) naar/aan/op/vanuit jouw domein van jouw mailbox waar nog geen alias voor is ingesteld, komt (mits niet geweigerd in mijnfreeedom) dan in je vergaarbak (hier jouw info@…).

Je hoeft niet per webshop e.d. een alias aan te maken. Als je “Virtuele subdomeinen” aanvinkt voor je domein kan je b.v. een alias sub@mijndomein.nl aanmaken voor je hoofdaccount. Mail naar @sub.mijndomein.nl komt dan aan. In het zeldzame geval dat je een mail van een webwinkel of Netflix moet beantwoorden moet je wel even naar webmail en een extra identiteit aanmaken zoals Larry hierboven beschrijft. In clients als Thunderbird kan dat ook wel, maar is meer werk.

Dank voor je toevoeging. Begrijp ik goed dat het aanzetten van virtuele subdomeinen samenhangt met het instellen van een catch-all email box? In de zin van; je hoeft niet aparte aliassen aan te maken, want emails komen op elk adres van je domein binnen?
Bijvoorbeeld; ik heb geen alias aangemaakt voor spotify@mijndomein.nl, maar als ik dat e-mail adres invul in mijn spotify account, dan kan ik wel mails ontvangen van spotify?
En als een contactpersoon denkt “goh ik zie geen email adres op de website mijndomein.nl, maar ik wil ze wel mailen, ik probeer het adres support@mijndomein.nl”, dan krijg ik die mails dus ook automatisch binnen?

Ah, dank voor je antwoord, de identiteiten in de e-mail box zag ik inderdaad over het hoofd. Het werkt zoals ik zou verwachten, dank!

Virtuele subdomeinen en een catch-all adres zijn 2 verschillende dingen.

Een catch-all adres zorgt ervoor dat alles met [iets]@jouwdomein.nl worden bezorgt in de mailbox die je hiervoor selecteerd.

Virtuele subdomeinen gebruik je (zoals @meganerd aangeeft) via een aangemaakte mailbox of alias. Dan kan er gemaild worden naar [iets]@mailboxnaam.domein.nl

1 like

Thanks voor je antwoord Bastiaan! Is het aanzetten van “Virtuele Subdomeinen” in Mijn Freedom voldoende op het te laten werken, of is er nog iets anders wat je in moet stellen?

Om virtuele subdomeinen te laten werken, zou het volgende de instructies in de MIJNfreedom omgeving niet meer moeten om een DNS entry voor het SPF-record en MX-record voor de wildcard aan te maken… maar weet niet helemaal of ik het daar mee eens ben (ik heb het nog niet werkend gekregen).

Dus voor virtuele subdomeinen zou ik nog een wildcard (*) record aanmaken op de volgende manier:

Record Type Subdomein Waarde
TXT * v=spf1 include:freedom.nl ~all
MX * 10 mx.soverin.net

Ik ben nog aan het navragen bij Soverin hoe dit nu precies zit.

Komt het antwoord dat Soverin jou gaat geven dan zowel hier als bij de instructies op MijnFreedom-omgeving ?

Bij informatie die veranderd of nieuw is, probeer ik het altijd overal netjes te documenteren. :wink:

Moet je niet ieder subdomein apart vermelden in SPF?
Zijn wildcards wel toegestaan?

Wildcards mogen.

Ook bij de standaard Soverin E-mail instellingen worden hiervoor wildcard records gebruikt:

1 like

Ondertussen staan de instellingen weer goed vermeld in de MIJNfreedom omgeving. Daar staat in ieder geval nu waar dat voor de virtuele subdomeinen een wildcard DNS-record aangemaakt moet worden voor het MX-record en SPF-record.

1 like

Wildcards worden BINNEN de DNS server opgelost.

Dus DNS clients zien hier niets van.