E-mailstoringen en de oplossing?

Een mooi bericht van Twan vandaag (https://community.freedom.nl/t/update-over-de-e-mailstoringen-en-de-oplossing) over de regelmatig haperende e-mail dienstverlening.
Helaas is antwoorden erop voor mij niet mogelijk, kennelijk alleen voor moderatoren.
Of het ermee te maken heeft en dus op termijn ook opgelost gaat worden weet ik niet, maar ik hoop van wel.

Sinds ik actief van Freedom mail gebruik maak valt het me op dat de IMAP connectie tussen mailclient (MS Outlook) en mailserver regelmatig wegvalt.

In mijn geval leidt dat tot een mailclient die regelmatig vraagt om het wachtwoord van elk mailaccount, omdat de mailserver tijdens de synchronisatiepoging niet (snel genoeg) reageert. Zowel desktop, laptop als mobiele apparaten (Android en iPad) hebben er last van, dus aan OS zal het niet liggen. En om nou overal MS de schuld van te geven……
De verbinding is zowel ethernet als WiFi, met glasvezel via Freedom.

Het leidt soms ook tot kolderieke situaties, waarbij een mail door de client wel afgeleverd kan worden op de SMTP-server, maar de SMTP-server dat kennelijk niet terug kan melden aan de client. De mail wordt dan bij de volgende synchronisatie nogmaals door de client aan de server aangebodenen dan wel netjes verwerkt en afgemeld aan de client.
Ik heb een mooi voorbeeld vandaag waarbij dezelfde mail ontvangen wordt om 12:38 én om 12:47, terwijl de sentbox alleen de verzending van 12:47 toont.

Goed verhaal inderdaad en de achtergrondinformatie wordt ook erg gewaardeerd.

Jouw problemen lijken in lijn met wat Andre van Soverin uitlegt in dat stuk.

1 like

Ja ik ben ook zeer blij met het bericht van Twan vandaag en de transparantie wat betreft de problemen en oplossing. Ben al sinds 2017 klant van Soverin en liep wel vaker aan tegen IMAP dat bleef hangen of de webcal die weer eens plat ging. Aangezien ze ook geen storingspagina hadden moest je ook vaak maar gissen. Platform is met de jaren stukken stabieler geworden, los van de factor Hetzner (waar ik dankzij Soverin ook klant ben geworden) dan.
Deze samenwerking is dus alleen maar win-win voor iedereen: meer groeiruimte en stabiliteit voor Soverin en wij een beter en privacy vriendelijk mailplatform.

3 likes

Raar dat je telkens je wachtwoord moet invoeren, ik zie dat op geen enkele client op iOS, Android en Mac. Alleen op Mac zie ik weleens dat de verbinding met de mail er even uitligt, maar daar heb je als gebruiker geen last van.

Ik herken zelf de genoemde problemen niet, ik gebruik vooral Thuderbird/Icedove. Wellicht dat ook de mail client een verschil maakt.
Qua storingen ben ik er wel tegenaan gelopen dat de webmail een enkele keer een langere tijd niet werkte.

Overal kan er iets fout gaan en niets is zo irritant dan niet weten waar het aan ligt.
Duidelijke uitleg als er iets niet gaat zoals het zo moeten.
Dit is nu precies wat ik hoopte te krijgen bij Freedom.
Mag ik het de oude xs4all-mentaliteit noemen?
Ik draag met trots mijn Freedom hoodie.

3 likes

… en de sticker op mijn auto en poster voor het raam