EdgeRouter + Subnet

Mooi referentie document: EdgeOs (Ubiquiti- Edge Router X SFP) default ipv4 config PPPoE over LAN (with NTU) - #5 door ijscoman

Heeft iemand ook beschrijving hoe de additionele IPv4 subnet eraan gekoppeld moet worden?
Heb al jaren een VDSL van KPN met subnet, daar hoef je alleen op een subinterface je subnet te configureren met een gateway in een VLAN, de provider routereerd de e.g. /28 over je public IP als destination voor de route. Maar snap niet helemaal hoe freedom dit ingeregeld heeft.

Heb nu hetzelfde gedaan met de /29, maar met extern (VPS test server) traceroute zie je alles hangen bij ams-5-a9.nl.eu (54.36.50.82) en geen verdere hop naar de pppoe interface voor de volgende hop. Dit werkt prima voor IPv6 subnets… Anyway zal denk fout maken, hoor het graag :slight_smile:

thanks!

Zoals er staat is dit geen “standard” configuratie op Fritzbox! maar op een EdgeRouter (nu als voorbeeld) maar uiteindelijk een Cisco.

Ik snap je introductie tekst ook niet helemaal.
Je hebt het over /28 en /29, ik neem even aan dat je het Freedom Subnet bedoeld.
Het verhaal over KPN kan ik niet plaatsen, het verhaal over een VLAN ook niet. Freedom stopt dit subnet in de PPP sessie zoals de pagina die ik linkte verklaarde.

Vervolgens heb je het over een traceroute naar iets, en die stopt bij “54.36.50.82”, ik neem even aan dat dit dan vanaf het Freedom Subnet gebeurd.
Mijn conclusie uit je tekst: Het werkt dus wel.
Je kan iets achter “54.36.50.82” (OVH Netwerk) niet breiken, maar kan je overige servers in het Freedom Netwerk (www.freedom.nl) wel bereiken?

Thanks voor je antwoord,

Heb momenteel al een ander vebinding dedicated met KPN/VDSL waar een /28 overheen wordt gerouteerd. Hierbij moet je gewoon het subnet op een appart interface en vlan configureren en wordt hele subnet gerouteerd door je PPP verbinding. Dus op buitenwereld is dan subnet reeks bereikbaar met x.x.x.x/28 via y.y.y.y (waar y.y.y.y pppp0e ip is)

Dat ik het goed begrijp, je wil dat de subnet gw ip van de /29 als additionele VIP op de PPP verbinding geconfigureerd wordt?. Heb ik ook geprobeerd, maar vanuit buitenwereld is IP address nogsteeds niet benaderbaar. Ook dan de vraag hoe dan andere servers op een xxx VLAN public ip krijgen op die reekt, kan dan alleen NAT configureren omdat alle IP’s dan moeten termineren op de router…

fixed! En op Cisco ASR ook aan de praat.
Subnet/IP configureren op apparte VLAN; zelfde configuratie/setup.
Denk dat het lag dat ik de ppp interface niet een schop heb gegeven na configuratie van deze.

Thanks!

2 likes