Er staat een tv in de woonkamer en de slaapkamer. Woonkamer werkt perfect. Slaapkamer toont de eerste 10 zenders niet.
De balk met zender info wordt wel geupdate maar er is geen geluid en het beeld bevriest.
Ga ik hierna naar zender 11 of hoger, werkt beeld en geluid weer prima.
Slaapkamer is aangesloten via een powerline adapter.
Dit heeft ongeveer 2 jaar zonder problemen gewerkt bij KPN.
Overgestapt naar Freedom, ongeveer de eerste 3 weken waren er geen problemen, daarna verscheen dit van de een op de andere dag.
Amino, Fritzbox en adapters zijn van de stroom gehaald en na een half uurtje weer aangesloten, dit heeft niks opgeleverd.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen is?
Als de eerste 10 zenders het niet doen is de kans groot dat het gaat om een multicast probleem.
Veel voorkomende oorzaken zijn:
Een netwerk switch die geen IGMP-snooping ondersteund (of niet goed). TP-Link switches zijn bij ons berucht.
Andere netwerkapparatuur die het signaal verstoort. Denk aan andere apparaten die multicast gebruiken voor het versturen van signaal.
Niet goed ingestelde instellingen voor multicast op eigen hardware.
Problemen in het netwerk van de netwerkbeheerder zelf.
Aangezien je aangeeft dat je powerline adapters gebruikt, verwacht ik dat hier dan ook het probleem in zit. Wij adviseren bij Freedom om televisie altijd bekabeld aan te sluiten, omdat onze eigen ervaringen met powerline adapters niet al te best zijn.
@Luke, heb ze verwisseld, nu tonen ze allebei die zenders niet meer. Heb daarna de kasten weer op de oorspronkelijke plek gezet, zenders op beide nog steeds weg.
@bastiaan, geen TP-Link switches in huis, die zijn allemaal Sitecom.
De adapters zijn wel TP-Link. Maar zoals ik al zei, probleem is dat die adapters het jaren perfect gedaan hebben onder KPN en tijdens de eerste 3 weken bij Freedom. Daarna is het probleem pas begonnen. Als het aan de adapters zou liggen, had dit toch een seconde na het overstappen al mis moeten gaan i.p.v. weken later? Of zie ik dit nou verkeerd?
Bekabeld aansluiten gaat helaas niet lukken want elke poort zit vol, dat is de hele reden dat die adapters zijn opgehangen.
Kan een idee zijn het ter test, even bekabeld uit te proberen.
Dan weet je wat. Ik kijk weliswaar geen TV maar heb met diverse switches ook issues gehad dat die slecht omgingen met aaneengeregen multicast(s).
Powerline adapters vormen bv bij mij geen happy-family met bv een FB. Niet dat de PL stuk is maar omdat de FB er verkeerd mee omgaat.
Absentie van een probleem wil niet zeggen dat er niet al mogelijk een issue was.
Dat iets gewerkt heeft en nu niet meer, is dan iig checken dat het in een aangerade situatie, het probleem ook/niet van toepassing is.
Kan zelfs nuttig zijn, alles koud te rebooten, los te koppelen en dan alleen die ene TV direct met een geeigende FB op de connectie verbinden. Gaat dat by the book goed, kun weer s4s opbouwen totdat het ergens fout gaat.
Dit geeft wel aan dat het iets is wat dit probleem hierdoor een soort van permanent heeft gemaakt, klinkt alsof je helemaal geen TV meer hebt nu. Ik zou even proberen alle routers, switches, poweradapters, etc. alles wat aan je netwerk hangt (tegelijkertijd) uit te zetten. Misschien hangt er iets in een ARP-tabel ofzo waardoor nu je beide ontvangers niets meer doorkrijgen
Ik ben altijd een groot voorstander van het zo simpel mogelijk maken van de opstelling. Dan kan je in ieder geval uitsluiten of het een probleem is dat wordt veroorzaakt door apparatuur bij je thuis of iets in het netwerk daarbuiten. Zo heb ik ook geprobeerd om de helpdesk pagina’s te formuleren.
In het kort:
FB direct op de STB aansluiten met een kabel
Andere netwerkapparatuur van de FB loskoppelen
Wifi uit.
FB, Amino en eventuele ONT’s/NTU’s herstarten.
Kijken of het probleem dan nog steeds speelt. Speelt het dan nog steeds → fact. reset van het modem.
Daarna nog steeds? Dan is een belletje naar de helpdesk nodig, want dan kan het in het achterliggende netwerk liggen.
Is het opgelost door het zo simpel mogelijk aan te sluiten? Dan is het 1-voor-1 de apparatuur weer aansluiten en kijken wanneer het probleem naar voren komt. Zo heb je in ieder geval een idee waar het probleem zou liggen.
Ik ben zelf erg fan van een zo’n dom mogelijk switch of een managed switch die IGMP goed ondersteund. Zelf gebruik ik (ook vanuit jarenlange ervaring met een bepaald KPN product) Netgear GS105Ev2 switches (volgens mij is daar al een opvolger voor… maar het is een tijdje geleden dat ik naar kleinere switches heb gekeken). Daar heb ik in ieder geval geen problemen mee. Powerline adapters (van welk merk dan ook) komen bij mij niet meer in huis. Mocht je me ooit aan de telefoon hebben gehad hierover, dan hoor je me vaak zeggen “Liever een dag kabels leggen en de hele wereld bij elkaar vloeken, dan elke avond thuis voor de buis vloeken vanwege problemen met powerline adapters”.
Om te testen of multicast problemen geeft kun je de zender even pauzeren en daarna weer door laten gaan. Als dat werkt dan lukt multicast niet en zul je dat moeten debuggen. Uitgesteld kijken gaat over unicast en dat wordt over het algemeen wat beter begrepen dan multicast.