Bij Freedom heb ik een domein geregistreerd. Nu wil ik Glue Records instellen en verwijzen naar mijn eigen Authoritative Name Servers. Maar ik vind er geen informatie over en in het beheerportaal op mijn.freedom.nl kan ik het niet vinden.
Toelichting:
To run your own authoritative name server for a domain, you need a dedicated public static IP address, a server running DNS software (e.g., BIND, PowerDNS,
Technitium), and to register child NS records (glue records) at your domain registrar pointing to your IP. You must maintain at least two servers (primary/secondary) for reliability.
Het verhaal lijkt mij simpel. Je kunt op de DNS bij Freedom geen NS records toevoegen. Bedenk hier dat het wel jouw domeinnaam is maar (helaas) niet jouw DNS.
OK, begrijpelijk. Dan zouden er 2 opties overblijven:
Een change vragen bij Freedom om het āhandmatigā op te nemen (vraag aan Freedom: doen jullie dat op verzoek of niet?)
Een andere DNS provider/registrar kiezen.
Bij optie 2 is het dan wel de vraag aan Freedom of ik 2 domeinen kan wisselen: de ene van Freedom naar ander en de ander andersom. (Ook geen standaard optie in het mijn freedom portaal)
Die vragen moet je per mail stellen aan de helpdesk@freedomnet.nl. Daar hoor je dan ook āformeelā of jouw vraag gehonoreerd kan worden.
Laat zo mogelijk hier weten wat ter lerende vermaak de uitkomst is.
Inzake wisselen DNS zullen de dingen ws wat ingewikkelder worden wanneer die domeinen ook gebruikt worden voor mail(box).
FYI: Freedom zal een whatever verzoek (s)ws weer moeten doorspelen aan haar leverancier die de DNS functionaliteit faciliteert.
Bij Freedom kan je voor een domein de NS-records niet aanpassen en zijn deze ook niet door Freedom handmatig om te zetten voor je. Wil je eigen nameservers gaan gebruiken, dan kun je het domein verhuizen naar een registrar die dit voor je kan faciliteren.
Als je nog steeds gebruik wilt maken van de mail service die Freedom bied voor het domein, dan kun je het domein daarna bij Freedom koppelen.
Ik weet niet wat je precies bedoeld met het wisselen van domeinnamen. Dus daar kan ik op dit moment nog niks over zeggen. Dus mocht je mij kunnen vertellen wat je daar precies mee bedoelt, kan ik daar ook wel antwoord over geven.
@FranK-11
Het lijkt er op dat je het leuk vind om zelf met name servers aan de gang te gaan. Even een kleine toelichting op jouw oorspronkelijke vraag, los van wat er bij Freedom kan.
Een āglue recordā is alleen nodig als de name server een hostnaam heeft in hetzelfde domein als het domein waarvoor het de name server is. Het is een aanvulling op het NS record.
Bijvoorbeeld:
1
Je hebt al een domein, zeg ouddomein.nl
Je hebt nog een domein, zeg nieuwdomein.nl
Je al name servers, bijvoorbeeld ns1.ouddomein.nl en ns2.ouddomein.nl
Dan volstaat een NS record voor nieuwdomein.nl naar ns1.ouddomein.nl en ns2.ouddomein.nl, het is immers duidelijk op welke IP adressen de name servers staan
2
Je hebt een domein, zeg mijndomein.nl
je wilt er name servers op ns1.mijndomein.nl en ns2.mijndomein.nl
Dan doe je dat ook met een NS record voor mijndomein.nl naar ns1.mijndomein.nl en ns2.mijndomein.nl
Nu is dit niet voldoende omdat het opzoeken van ns1.mijndomein.nl en ns2.mijndomein.nl resulteert in een opzoekcirkel. Daarvoor is een āglue recordā, het is een A record naar (in dit geval) ns1.mijndomein.nl en ns2.mijndomein.nl, maar dan op TLD-niveau ( .nl ). Een āglue recordā is dus iets fundamenteel anders dan een NS record. Bij sommige registrars kun je dat opgeven; dit zijn doorgaans de registrars waar je je eigen name servers kunt opgeven voor jouw domein.
Belangrijk is : Freedom Internet biedt deze mogelijkheid niet. Als je dit wil dan zal het domein waarvoor je zelf een Name Server wil āhostenā bij een z.g. registrar aanvragen die dit wel biedt. Het is dus belangrijk om eerst na te gaan welke registrars die optie bieden.
Registrars met Glue Record-ondersteuning:
De volgende partijen (paar keer zoeken via Google AI) staan erom bekend deze functionaliteit direct in hun dashboard aan te bieden of via hun support te ondersteunen:
TransIP: Biedt een duidelijke interface onder de domeininstellingen om eigen nameservers met bijbehorende IP-adressen (Glue Records) te registreren.
Vimexx: Via het klantenpaneel kun je onder āMijn Domeinenā handmatig nameservers aanmaken en koppelen aan IP-adressen.
Metaregistrar: Specifiek gericht op resellers en technisch beheer, met volledige ondersteuning voor het aanmaken van host/glue records.
MijnDomeinReseller (Nextname): Biedt uitgebreide documentatie en ondersteuning voor het instellen van glue records voor partners en zakelijke klanten.
OXXA. com: Ondersteunt het beheer van glue records, wat essentieel is voor klanten die hun eigen DNS-infrastructuur draaien.
Antagonist: Biedt via hun uitgebreide DNS-beheer de mogelijkheid tot het configureren van nameservers met bijbehorende A-records (Glue).
Misschien dat Freedom Internet nog een aanbeveling kan geven over welke registrar dezelfde visie en waarden hanteert zoals Freedom Internet ook zelf hanteerd
Wellicht ten overvoedde;
Als je een domain bar.nl hebt zijn er glue records in de nl zone nodig. De glue records zijn kopieƫn van de ns records in je eigen zone. Deze kopieƫn maak je niet zelf maar worden door je registrar gemaakt. Je kan immers niet zelf de nl zone wijzigen.
Heb je een subdomain foo.bar.nl, dan plaats je ns records hiervoor in de bar.nl zone. Dit zijn glue records die je wel zelf aanmaakt.
Niet alle door registrars aangeboden secondary nameservers ondersteunen subdomains. Je kan dat oplossen door parent- en child domain samen in een zone te zetten. Dus zonder aparte NS records voor het subdomain.
Niet alle door registrars aangeboden secondary namservers ondersteunen notify. Je hebt dit voor een letās encrypt ACME DNS challange wel nodig.
Ik heb dit opgelost door voor de ACME DNS challange een subdomain ā_acme-challengeā te maken en daar geen slaves voor te configureren.
Ik ben kortbij overgestapt met al mijn spul van Vimexx naar Mijn.host / Hetzner. Even als tip.
Het is veel goedkoper (tenminste als je die domeinen langer wilt houden) en er is geen gedoe met obscure domeinen die meegaan voor een prikkie en later een berg kosten. Verder, dat was voor mij belangrijk, hebben ze een zeer goed dashboard (ipv dat oubollige) die uitstekend DNSSEC ondersteund voor je eigen name servers. En, geen gedoe met 45 dagen opzegtermijn.
Dat is, winst, winst, winst en winst.
VPS heb ik overigens naar Hetzner verplaatst. Met deze hele operatie ben ik nu nog maar 45% kwijt van wat ik bij Vimexx kwijt was.
Ziet er best goed uit. Bieden ze ook smtp (t.w. poort 25 ) ?
Ook goed te zien dat je best voor ā¬5 een NL domein kunt hebben dat mij (elders, btw niet freedom) flink wat meer kostte .
Vraag mij dan wel af, of/wat daar een adder in kan zijn.
Ik lees bij āmijn.hostā ook dat verhuizen van .nl domeins feitelijk gratis (is geworden?) omdat SIDN daarvoor geen kosten (meer?) berekent aan registrars. Soms wordt/is het tijd om onder (m)'n steen vandaan te kruipen. NB: dat ik (elders) facturen krijg is dan natuurlijk omdat dit kan/kon.
Lijkt me wel, maar anders even een mailtje sturen. Mijn ervaring tot nu toe is dat ze snel reageren.
Ik run mijn eigen email server thuis(zakelijk) en ook de name servers. Ik heb mijn email server op 100% gemaakt bij internet.nl en daar had ik DNSSEC voor nodig wat een drama was bij Vimexx.
Toen ben ik verder gaan kijken en kwam er ook achter dat het tijd werd om alles weer eens tegen het licht te houden. Ik heb alles, ook domeinen die nog lang niet verlopen waren, in 1 keer overgezet. Bij veel domeinen liep, tot mijn verbazing, de abonnementen gewoon door. Ik dacht bij veel EU domeinen, iig NL. Dus het is feitelijk een administratieve overschrijving, en de verloop datum van je oude provider blijft gewoon gehandhaafd. Je kunt overigens bij hun ook voor langere tijd inkopen bv 5 of 10jaar.
Enfin, bekijk het maar eens.
P.s. dat verhuizen dus vaak gratis is, klopt wel. Alleen niet bij .com .org etc
In aanvulling van jouw lijst met registrars die delegatie naar je eigen DNSāen ondersteunen: Zelf heb ik mijn domeinen bij https://gandi.net staan. Ze zijn niet de goedkoopste, maar hebben wel goede service en een goede API om tegenaan te babbelen, handig voor als je bijvoorbeeld de DS records voor DNSSEC automatisch wil updaten.