Eigen Gpon SFP op een UDMpro

Hi het is mij eigenlijk meteen gelukt om de Huawei ONT er tussen uit te halen en direct op de UDM aan te sluiten.
Helaas ben ik lui dus doe het even zo Klik

enjoy

Ik heb het andersom gedaan, en aan Freedom het serienummer van mijn FTP-module doorgegeven… (in de huidige firmware van de Fritz 5530 die ik gebruik, kun je het serial ook niet meer zelf aanpassen)

Jawel hoor, via de support pagina (Menu → Hulp en Info → FRITZ!Box support → GPON-serienummer) kan dat nog steeds in de nieuwste firmware. Dat gerucht gaat al wat langer rond op internet, maar is onzin. Er is ook geen enkele reden waarom AVM dat eruit zou slopen.

Groot voordeel van het GPON-serienummer spoofen (en dus niet het echte serienummer laten registreren bij de provider) is dat je altijd de oude situatie kan herstellen zonder de hulp van Freedom. En dat is zeker fijn als je apparatuur het bijvoorbeeld op vrijdagavond begeeft.

ah, inderdaad, ze hebben het goed verstopt!

Sweet!

Ik heb geen UDMP meer, maar met deze SFP is het zeker de moeite waard om het aan de gang te krijgen op m’n Mikrotik.
Nu alleen nog een patchcover vinden om de ONT te vervangen…

edit:

Oh wacht, het is GPON. Geen XSGPON.

Ook ik heb het serienummer van mijn SFP-module alvast aan Freedom doorgegeven zodat ik in februari direct online ben na de overstap van Tweak naar Freedom.
Ik heb een UDM-SE en mijn SFP-module is een GPON STICK LXT-010S-H van LEOX (uit Polen).
Mijn glasvezelnetwerk is die van De Wolden.

Het is mij ook gelukt, alleen ik ben niet blij met de portmanager en internet-pagina van de UDM die crashen bij de SFP-module. In het ubiquiti-forum is te lezen dat het nu eenmaal komt door de 2,5Gb snelheid en de 1/10 Gb-snelehid van de SFP-port van de UDM en is het niet oplosbaar. De UDM draait verder prima, maar ik baal er van.

Maar, fiberoperators is met AON ook gewoon (weer) beschikbaar in Almere (oude cambrium), dus ik ga gewoon terug naar AON met een andere module

@mr-D: heb jij dan geen last van de crashende applicaties met deze module?

Is verbinding stabieler met zo’n module dan via ONT van Huawei?

Nee, maar je wilt gewoon dat extra kastje niet hebben wellicht…

Dat extra kastje is wel gratis en heeft onbeperkte garantie op een goede werking.
De module in je router niet.
Bij een storing moet je zelf aantonen dat het niet aan jouw module ligt.
Je moet zelf maar zien dat je het werkend krijgt en werkend houdt.

Het beetje extra stroomverbruik valt weg tegen de extra aanschafkosten van een module die ook extra stroom vraagt.

Als je graag experimentereert is het een leuke technische uitdaging.
Als je maximale beschikbaarheid van je glasvezelverbinding wilt hebben zou ik gewoon de ONT gebruiken.

neen niet echt, het enige wat niet heel lekker werkt is de Network Health.
de ene keer werkt hij voor 5 minuten en andere keer een dag.

met ont geen last.
is wel een nieuwe release uit die de SPF compabiliteit verbeterd.
nog niet getest.
https://tweakers.net/i/FRX9V_cezL0T9TCNvgUJ22sgm1k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/thh9azy60buy8a00QMmZaI9y.png?f=user_large

Nee dat maakt me niet uit. Sowieso jammer dat we noodgedwongen van AON af moesten toen TWEAK ermee stopte want dat had wel degelijk voordelen. Enfin maar als het niet uitmaakt laat ik het lekker zo. Heb de fritzbox er succesvol tussenuit en spul draait nu dus van ONT naar de UDM pro. Dankjullie wel voor de adviezen.