Eigen router aansluiten bij Freedom - Asus AX92U

https://www.kpnwebshop.com/detail-webshop/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc/2

De Nokia GPON ONT.

Nee, bij GPON wordt (nog) geen gebruik gemaakt van SFP modules. En dat zit hem in idd in het aanmelden bij KPN netwerk (en ook bij andere GPON aanbieders hetzelfde aanmelden). En die ondersteunen alleen hun “eigen” ONT.

En zolang die ONT alleen een mediaconverter is, is dat wat mij betreft ook niet zo’n probleem. Een RJ45 UTP aansluiting is universeel en makkelijk aan te sluiten.

Mag ik even melden dat ik hier nu de weg kwijt raak :slight_smile:

We dwalen ook af van het eigenlijke onderwerp :wink:

Zag ook dat een nieuwe Genexis media converter voor AON aansluitingen in de KPN webshop staat: Monteurspakket Genexis MC voor FTU - KPN Webshop

80 euro Ex BTW valt an sich mee qua prijs.

(De Nokia GPON ONT is met 46 euro Ex BTW ook niet héél duur)

Maar zoals ik eerder zei, de AON SFP module van de Fritzbox zou in principe moeten werken in een TP-link SFP → UTP media converter kastje.

1 like

Prijstechnisch is dan een Genexis of Nokia een betere keuze idd

1 like

Ik heb zojuist een TP-Link MC220L gekocht en zal de SFP gebruiken van de FritzBox. Als het dan niet lukt, of het lukt me niet, dan heb ik niet zoveel geld uitgegeven en wat het proberen waard. Morgen komt het binnen en dan ga ik er eens aan werken. Want ik vind het toch fijner als ik mijn eigen router kan blijven gebruiken, die ook veel meer mogelijkheden heeft en ik al ken.

Weet alleen nog niet hoe ik die SFP eruit kan halen, is daar misschien ergens een filmpje? Heb al zitten zoeken op internet, of ik zoek niet goed of er is niets?!

Heb hier een filmpje gevonden hoe ik het eruit krijg. Dat gaat me wel lukken. Haal ik die uit de Fritzbox en stop die dan in de TP-Link en kijken wat die doet. Als alles goed gaat kan ik altijd nog zo’n ding kopen en dan de Fritzbox terug sturen.

Aan de voorkant van de SFP module zit een beugeltje, daarmee haal je de module eruit.

1 like

Dank je wel @MartijnZ
Zag het op het filmpje, denk dat me dit wel gaat lukken. En dan hopen dat de router mee wil werken met instellingen :slight_smile: - hou jullie op de hoogte. Als het werkt ben ik natuurlijk wel SUPER blij. Heb toch liever mijn eigen router direct om te gebruiken.

Wil niet vervelend zijn maar als ik je URL open dan krijg ik dit scherm te zien:

Heel ingewikkeld is het niet idd. Succes!

Bijzonder… Staat echt niks spannends op die website, en Chrome op m’n mobiel triggert er ook niet op, zal het zo op een pc proberen.

Edit: Ook op m’n PC niks aan de hand, denk een false positive van je virusscanner?

1 like

Virustotal geeft 1 op de 88 testers aan dat het verdacht is.

1 like

Bij 1 van 88 is er blijkbaar sprake van een false positive

1 like

Website gebruikt google tagmanager, lobbydesires.com en addtoany.com, disqus.com
zonder dat het wat toevoegt anders dan wat volgcode.

@anon97139585 & @MartijnZ
Het werkt :slight_smile: - wow, ik ben zo blij!

Ik denk dat ik tot nu erg tevreden ben. Hij viel wel net even een paar x uit, maar volgens mij gaat het nu wel goed. Speedtest gedaan en dat ziet er goed uit, lijkt me.

2 likes

Gefeliciteerd!

Overigens weten we nu dus ook dat de SFP modules van AVM generieke zijn die in meerdere devices werken.

Deze constructie zal dus ook functioneren met een GPON module van AVM, al blijf ik er bij dat het prijstechnisch interessanter is om in dat geval de Nokia ONT aan te schaffen voor de 40 Euro die deze bij KPN kost. (Voor het KPN GPON netwerk)

Voor AON zoals jij hebt kun je ook overwegen om zelf een SFP module aan te schaffen, die zijn niet héél duur, en met de 2€ p/m die je bespaart ben je na 1-1,5 jaar goedkoper uit, beetje afhankelijk van of ze leverbaar zijn voor de lage prijzen die te vinden zijn

1 like