Eigen router aansluiten bij Freedom - Asus AX92U

Heb alleen Internet bij Freedom, geen TV of Bellen

Dat bedoel ik dus met dat het vaag is in die GUI. De opties voor VLAN-tagging zitten onder IPTV, terwijl ze daar eigenlijk niet thuishoren.

Hmm, ik begrijp het dus al wel, het is minder makkelijk dan ik had verwacht. Hoopte eigenlijk dat ik de FritzBox in een soort Bridge kon zetten en dat mijn eigen routers (Asus) hun werk zouden doen (net zoals nu bij Ziggo). Dan moet ik de Asus achter de FritzBox zetten, wat ik liever niet wil. Maar ja, als niet anders is…

Want nu gaat het me echt iets te ver. Zit wel te zoeken over iets met IPTV?!

Bij glasvezel heb je geen “bridge”, want er is geen modem. Het enige wat die mediaconverter doet, is ethernet-over-glas omzetten naar ethernet-over-koper. Er wordt verder niets aan het signaal veranderd, zoals bij DOCSIS quadratuuramplitudemodulatie (QAM) en bij VDSL2 discrete multitoonmodulatie (DMT) worden gebruikt bijvoorbeeld. Je zit ook niet zoals bij DOCSIS in een coax-segment, maar je hebt je eigen directe lijn naar de centrale.

Dus die Genexis geeft je simpelweg een ethernet-trunk, niet anders dan wat die patchcover je zou geven, maar dan over koper in plaats van over glas. Je zou misschien je Fritzbox kunnen ombouwen tot mediaconverter, maar dat is niet ondersteund, en bovendien heb je al een mediaconverter.

Die Fritzbox is geconfigureerd om PPPoE over VLAN 6 te doen; zowel over de “koper-WAN” als de “glas-WAN”, en binnen die tunnel DHCPv6-PD voor IPv6; meer niet. Als jouw ASUS-router PPPoE over VLAN 6 met DHCPv6-PD doet, zal die net als die Fritzbox gewoon werken.

Kijk eens naar de screenshots in dat topic dat je linkte, zou ik zeggen. Vanaf post 25, en later mijn commentaar over het instellen van IPv6.

1 like

afbeelding

afbeelding

Hi @Kevin
Ik denk dat het nog niet online is want ik heb alles ingevuld en kom er niet doorheen. Het lampje blijft rood, dus geen verbinding. Gekke is wel dat ik MTU niet hoger kan zetten dan 1492 (in die buurt) als ik hem op 1500 zet dan zegt die dat dit niet kan.

Maar zit nu weer terug op Ziggo, daar waar het nog gewoon werkt (met terug zetten van de instellingen). Jammer, was leuk geweest :slight_smile: - Misschien dat ik anders dinsdag ochtend even aan de slag moet gaan. Volgens de mail, die ik heb gekregen, is het die ochtend actief.

VLAN: 6 (802.1Q) = toch VLD dat je invult bij LAN-IPTV?

In ieder geval, het werkt dus nog niet. Waarschijnlijk dan nog niet aangesloten. Jammer :slight_smile: Bedankt, ga er dinsdag maar mee aan de slag, voor de monteur komt. Kijken of het me dan wel lukt. Alleen hoeven ze dus niet om te zetten, we hebben al jaren geen glasvezel, dus dat omzetten hoeft dan niet.

Je MTU heeft op zich geen invloed op het al dan niet werken van je verbinding. 1500 is ideaal, maar 1492 werkt ook gewoon.

En ja, als het goed is, zet je VID op 6 en PRIO op 0 achter Internet, maar ik moet bekennen dat ik zelf ook geen ervaring met ASUS-routers heb.

Het zou kunnen dat je aan de documentatie hier nog iets kunt hebben. De instellingen voor KPN/XS4ALL en Freedom verschillen niet.

Hi @Kevin
De monteur is geweest en de FritzBox zit er nu aan vast.
Dit moest omdat de kast oud was en het ook beter was om de FritzBox te installeren. Nou goed, dan gaan we daar vanuit. Echter, nu is dus alles weg en moet ik dus echt mijn ASUS achter mijn FritzBox gaan aansluiten.

Is er iemand die mij kan helpen om de FritzBox zo in te stellen dat ik daar achter mijn ASUS kan aansluiten. Nu weet ik wel dat ik mijn ASUS als Access Point kan aansluiten, maar dan heb ik niet meer alle voordelen van mijn ASUS. Dus mijn vraag, kan het ook anders en is er een mogelijkheid om met instellingen of aanpassingen toch de FritzBox te laten voor wat het is en de ASUS te blijven gebruiken.

Ik heb nu overigens 910 Mbps Up en Down, via UTP op mijn computer. Wifi van de FritzBox is SUPER slecht, daar haal ik nog niet eens 30 Mbps mee. Terwijl ik met mijn ASUS (nu nog via Ziggo) wel 500 Mbps haal (en heb een abonnement van 600 Mbps). Dus beetje vreemd dat FrtizBox zo slecht is met z’n Wifi, terwijl ze zelf zeggen juist super goed te zijn. Nou ja, voor mij is dat dus toch liever en beter om mijn ASUS te blijven gebruiken :slight_smile:

Alvast heel erg super bedankt allemaal voor het mee denken.

Je kunt het beste een losse mediaconverter kopen met daarin een SFP-module, en die aan de glasvezelkabel aansluiten waar nu die Fritzbox aan hangt. Bijvoorbeeld een TP-Link MC220L met een Draytek SC SFP BiDi-module. Dan wordt je glasvezel netjes naar gigabit ethernet getermineerd, waar je je eigen router dan weer op kunt aansluiten.

Alle andere oplossingen zijn eigenlijk gewoon gepruts met niet-ondersteunde configuraties, en in het verleden is het al vaker voorgekomen dat een update aan Fritzboxen zaken als full bridge mode wegnam. Ik weet niet eens of het nu nog werkt overigens. Vroeger moest je dan een gepatcht configuratiebestand met een opnieuw uitgerekende checksum uploaden dacht ik.

1 like

Ik heb er nog eens naar gekeken en om weer bijna 100,- euro uit te geven, daar heb ik nu even geen zin in. Daarom er maar even voor gekozen om de Asus te gebruiken in Access Point. Het is maar even niet anders en dit gaat nu ook goed. Haal toch al snel 900 mbps en verder zie ik nog wel.

Heel erg bedankt voor alle hulp, nu snap ik ook waarom het aansluiten van mijn Asus niet werkte op de Genexis, dat deed het gewoon niet. Maar goed, via de FritzBox zal het ook wel goed gaan met de Asus. Alleen jammer dat ik nu de voordelen er niet van heb. Nogmaals dank en hopen dat we nu hele lange tijd plezier mee hebben :slight_smile:

Ik begrijp het. Ik geef je toch maar liever goed advies in plaats van dat ik je ga “helpen” met het opzetten van iets dat waarschijnlijk niet goed gaat/blijft werken. Inderdaad, het is even een investering, maar je kunt het dan toch maar beter goed doen zou ik zeggen.

Soms worden deze dingen overigens nog wel eens tweedehands aangeboden, en dat valt doorgaans stukken goedkoper uit. Dus mocht je in de toekomst toch besluiten om een mediaconverter te regelen, wil ik je gerust weer verder helpen indien nodig.

1 like

Ik zou eerst de SFP module uit de Fritzbox in een media converter stoppen, best kans dat dat gewoon werkt.

En dan ga ik wat specifieker zijn: De AON SFP module zou zonder problemen moeten kunnen werken in een media converter.

De GPON SFP module is een ander verhaal, daarbij wordt gecontroleerd op serienummer, TDMA configuratie en encryptie sleutels.

Edit 2: ik ben nieuwsgierig, dus wat verder gegoogled:

http://www.macfreek.nl/memory/XS4ALL_Fiber

Zeer interessant stukje over fiber aansluitingen.

En een goedkope leverancier (als in vooral niet snel maar wel goed) FS Germany - Data Centre, Enterprise, Telcom

Wordt er bij GPON hier gebruik gemaakt van SFP-modules? Daar hebben we toch van die Nokia ONT’s die KPN NetwerkNL moet aanmelden, waar dan een RJ45-connector op zit?

https://www.kpnwebshop.com/detail-webshop/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc/2

De Nokia GPON ONT.

Nee, bij GPON wordt (nog) geen gebruik gemaakt van SFP modules. En dat zit hem in idd in het aanmelden bij KPN netwerk (en ook bij andere GPON aanbieders hetzelfde aanmelden). En die ondersteunen alleen hun “eigen” ONT.

En zolang die ONT alleen een mediaconverter is, is dat wat mij betreft ook niet zo’n probleem. Een RJ45 UTP aansluiting is universeel en makkelijk aan te sluiten.

Mag ik even melden dat ik hier nu de weg kwijt raak :slight_smile:

We dwalen ook af van het eigenlijke onderwerp :wink:

Zag ook dat een nieuwe Genexis media converter voor AON aansluitingen in de KPN webshop staat: Monteurspakket Genexis MC voor FTU - KPN Webshop

80 euro Ex BTW valt an sich mee qua prijs.

(De Nokia GPON ONT is met 46 euro Ex BTW ook niet héél duur)

Maar zoals ik eerder zei, de AON SFP module van de Fritzbox zou in principe moeten werken in een TP-link SFP → UTP media converter kastje.

1 like

Dat is inderdaad nog wel de moeite waard om te proberen ja. MC220L’s staan op Marktplaats voor heel weinig geld. Het enige nadeel is dat je dan wel je Fritzbox moet blijven huren, want dan moet je die SFP-module eruit halen.

1 like

Prijstechnisch is dan een Genexis of Nokia een betere keuze idd

1 like

Ik heb zojuist een TP-Link MC220L gekocht en zal de SFP gebruiken van de FritzBox. Als het dan niet lukt, of het lukt me niet, dan heb ik niet zoveel geld uitgegeven en wat het proberen waard. Morgen komt het binnen en dan ga ik er eens aan werken. Want ik vind het toch fijner als ik mijn eigen router kan blijven gebruiken, die ook veel meer mogelijkheden heeft en ik al ken.

Weet alleen nog niet hoe ik die SFP eruit kan halen, is daar misschien ergens een filmpje? Heb al zitten zoeken op internet, of ik zoek niet goed of er is niets?!