Eigen router aansluiten bij Freedom - Asus AX92U

Ik heb deze topic gelezen en ben natuurlijk al een stuk verder gekomen. Maar nu zit ik toch met een probleem waar ik graag hulp bij kan gebruiken. Op 1 juni komt er een monteur om mijn modem aan te sluiten van Freedom (FritzBox 5530) maar zelf wil ik graag mijn eigen router blijven gebruiken, de Asus AX92U.

Nu heeft iemand mij al heel goed geholpen in dit draadje:

Maar nu zit ik toch nog met vragen en dacht dan zelf maar even een topic te openen. Ik heb een Genexis glasvezel kastje hier hangen (zie foto 1), die is opgehangen door ReggenFieber (als ik het goed heb). Daar zit dus al een UTP uitgang op en voor telefoon (en ook TV), maar dat heb ik allemaal niet nodig, ik heb alleen Internet bij Freedom wat ik ga afnemen.

Nu kreeg ik gisteren mijn FritzBox 5530 binnen en tot mijn verbazing zie ik dat deze glasvezel voorbereid is. Dus er gaat geen UTP kabel de FritzBox modem in, maar een glasvezel kabeltje (Fiber Optie Cable). Beetje vreemd, want mijn Genexis kastje heeft zo’n uitgang niet en ik verwacht dat de monteur deze dan ook zal demonteren en daar iets anders gaat plaatsen. Het witte kapje wat we er ook bij hebben gekregen (zie foto 2).

Nu zit ik dus even te denken, hoe moet ik nu verder? Want ik dacht dus, vanuit die andere topic, dat ik gewoon via een UTP kabel, vanuit de Genexis kastje, naar mijn eigen Asus router ga en dat ik dan alles kan instellen en gebruiken. Ik krijg nu een beetje het idee dat ik de FritzBox moet gebruiken, of heb ik het nu helemaal mis?

Maak ik me te druk om niets? Of kan ik toch de FrtizBox router in Bridge (of zoiets) plaatsen waardoor ik gewoon mijn Asus router kan blijven gebruiken of kan ik toch dat andere draadje aanhouden (de andere topic) en is het zo gepiept? Ik heb wel wat verstand van kabel internet modems, maar dit glasvezel gaat mij toch iets te ver boven mijn petje. Iemand die mij hier nog mee kan helpen en natuurlijk het liefst nog voor a.s. dinsdag, want dan komt de monteur en ik ben toch wel een beetje graag op de hoogte wat er gebeurd of moet gebeuren.

Dank jullie wel en fijn om nu ook Freedom klant te zijn.

Foto 1:
iu-1

Foto 2:

In principe kun je ook een mediaconverter gebruiken, om het “glas” om te zetten naar “RJ45”.

Wat je dan wel moet weten, is welke SFP module je moet hebben, specifiek: Wat zijn de gebruikte golflengtes voor Tx en Rx. Maar daar kan de helpdesk je beter mee helpen.

Waarom je ASUS niet gewoon op de Genexis?..
Ik heb een 1Gbps Genexis die ik op een Switch aansluit, waarmee VLAN4/6 verder over het in huis netwerk verdeel.
De firewall staat elders en cat het verkeer om naar andere VLAN’s voor diverse functies.

nb. VLAN 4 (TV) is native aangesloten, VLAN6 gebruikt PPP. (Je kan proberen of mini jumbo frames (MTU=1508) op je router werken, dan kun je 1500B pakketten gebruiken richting internet.

1 like

Als je een Genexis hebt, dat is ook maar een Media Converter. Zit wel in een handige behuizing die je op de glasterminatie kan klikken.

Hoi @anon97139585
Dank voor dit bericht, maar dat was mij dus nog niet duidelijk of dat zomaar kon/kan. Dus ik kan gewoon de stroom van de Genexis-mediaconverter erop zetten, UTP aansluiten en deze dan aan mijn router ASUS hangen?

Maar je zegt dat ik nu al kan doen, zit er dan nu al internet op de glasvezel (ben pas per 1 juni klant)? Kan het natuurlijk eerst zelf even proberen en als het me niet lukt toch de monteur het laten doen. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Dan ga ik het proberen :slight_smile:

Ik denk dat het nog niet werkt want het R/T lampje brand niet, de bovenste twee wel (power en wan) maar krijg geen internet.

Misschien het weekend nog eens proberen @anon97139585 ?

Ben niet snel in paniek, wil dat het goed werkt :slight_smile:
En als ik het nu al kan proberen, is dat wel handiger, ook als er geen monteur hoeft te komen. Maar goed, als het niet anders is, dan laat ik het hem toch installeren en controleren, dan weet ik zeker dat ik wel internet net :slight_smile:

Maar ik denk dat we hier de Genexis FXP100 hebben. Daar hebben ze het over, toen in 2010, wat ik kan vinden.

Ben net even aan testen geweest met een TP-Link Deco M4
Die kan ik ook aansluiten en dan zet ik hem op PPPoE met gebruikersnaam en wachtwoord, die op jullie site staat, maar dan zegt die dus dat ik geen internet heb.

Straks moet ik wel op mijn ASUS, maar dacht nu even voor de test niet mijn huidige instellingen te gaan rommelen :slight_smile:

Hi @anon97139585
Bij mijn Freedom staat nog niets aan datum.
Ik zal nog gewoon geduld moeten hebben, denk ik. Tenslotte gaat het ook pas 1 juni in. Oh ja, dat krijg je als je graag naar Freedom wil :slight_smile:

Nee @anon97139585, de lijn is niet bezet. Ik heb jaren geleden glasvezel gehad en toen over gegaan naar Ziggo en nu gaan we weer naar glasvezel. Dus al een hele lange tijd geen glasvezel meer gehad. Hmm, de verbinding is er dus wel, dat is wel een goed teken :slight_smile:

Zou het dan misschien aan de TP-Link Demo M4 liggen? Daar kan ik wel in kiezen voor PPPoE en dan moet ik login en wachtwoord invullen. Dan zou die het toch moeten doen, als de lijn het doet :-). - deze M4 heb ik alleen nu om even te testen natuurlijk! Ik ga straks wel mijn Asus gebruiken, veel beter en denk ik handiger. Maar wil nu niet alles door elkaar heen halen en daarom maar eerst even testen met een andere router, als de M4 het aan kan.

Daar vraag je me wat @anon97139585
Ik heb hier de specificaties van de TP-Link:

En hier van de Asus RT-AX92U, die ik eigenlijk wil gaan gebruiken:

Ben jammer genoeg niet zo technisch om hier iets uit te halen waar jij het over hebt :frowning:

Daar heb ik deze topic voor:

Tenminste, ik neem aan dat ik deze wel begrijp en dat het wel moet kunnen werken en volgens mij ook niet echt ingewikkeld is. Als ik dat volg wat daar staat natuurlijk :slight_smile: - Mmm, het is dus allemaal iets minder makkelijk dan ik had verwacht (als je weet waar je het over hebt - daarom misschien ook handig als er een monteur komt) HAHAHA

Heb alleen Internet bij Freedom, geen TV of Bellen

Hmm, ik begrijp het dus al wel, het is minder makkelijk dan ik had verwacht. Hoopte eigenlijk dat ik de FritzBox in een soort Bridge kon zetten en dat mijn eigen routers (Asus) hun werk zouden doen (net zoals nu bij Ziggo). Dan moet ik de Asus achter de FritzBox zetten, wat ik liever niet wil. Maar ja, als niet anders is…

Want nu gaat het me echt iets te ver. Zit wel te zoeken over iets met IPTV?!

Hi @anon97139585
Ik denk dat het nog niet online is want ik heb alles ingevuld en kom er niet doorheen. Het lampje blijft rood, dus geen verbinding. Gekke is wel dat ik MTU niet hoger kan zetten dan 1492 (in die buurt) als ik hem op 1500 zet dan zegt die dat dit niet kan.

Maar zit nu weer terug op Ziggo, daar waar het nog gewoon werkt (met terug zetten van de instellingen). Jammer, was leuk geweest :slight_smile: - Misschien dat ik anders dinsdag ochtend even aan de slag moet gaan. Volgens de mail, die ik heb gekregen, is het die ochtend actief.

VLAN: 6 (802.1Q) = toch VLD dat je invult bij LAN-IPTV?

In ieder geval, het werkt dus nog niet. Waarschijnlijk dan nog niet aangesloten. Jammer :slight_smile: Bedankt, ga er dinsdag maar mee aan de slag, voor de monteur komt. Kijken of het me dan wel lukt. Alleen hoeven ze dus niet om te zetten, we hebben al jaren geen glasvezel, dus dat omzetten hoeft dan niet.

Hi @anon97139585
De monteur is geweest en de FritzBox zit er nu aan vast.
Dit moest omdat de kast oud was en het ook beter was om de FritzBox te installeren. Nou goed, dan gaan we daar vanuit. Echter, nu is dus alles weg en moet ik dus echt mijn ASUS achter mijn FritzBox gaan aansluiten.

Is er iemand die mij kan helpen om de FritzBox zo in te stellen dat ik daar achter mijn ASUS kan aansluiten. Nu weet ik wel dat ik mijn ASUS als Access Point kan aansluiten, maar dan heb ik niet meer alle voordelen van mijn ASUS. Dus mijn vraag, kan het ook anders en is er een mogelijkheid om met instellingen of aanpassingen toch de FritzBox te laten voor wat het is en de ASUS te blijven gebruiken.

Ik heb nu overigens 910 Mbps Up en Down, via UTP op mijn computer. Wifi van de FritzBox is SUPER slecht, daar haal ik nog niet eens 30 Mbps mee. Terwijl ik met mijn ASUS (nu nog via Ziggo) wel 500 Mbps haal (en heb een abonnement van 600 Mbps). Dus beetje vreemd dat FrtizBox zo slecht is met z’n Wifi, terwijl ze zelf zeggen juist super goed te zijn. Nou ja, voor mij is dat dus toch liever en beter om mijn ASUS te blijven gebruiken :slight_smile:

Alvast heel erg super bedankt allemaal voor het mee denken.

Ik heb er nog eens naar gekeken en om weer bijna 100,- euro uit te geven, daar heb ik nu even geen zin in. Daarom er maar even voor gekozen om de Asus te gebruiken in Access Point. Het is maar even niet anders en dit gaat nu ook goed. Haal toch al snel 900 mbps en verder zie ik nog wel.

Heel erg bedankt voor alle hulp, nu snap ik ook waarom het aansluiten van mijn Asus niet werkte op de Genexis, dat deed het gewoon niet. Maar goed, via de FritzBox zal het ook wel goed gaan met de Asus. Alleen jammer dat ik nu de voordelen er niet van heb. Nogmaals dank en hopen dat we nu hele lange tijd plezier mee hebben :slight_smile:

Ik zou eerst de SFP module uit de Fritzbox in een media converter stoppen, best kans dat dat gewoon werkt.

En dan ga ik wat specifieker zijn: De AON SFP module zou zonder problemen moeten kunnen werken in een media converter.

De GPON SFP module is een ander verhaal, daarbij wordt gecontroleerd op serienummer, TDMA configuratie en encryptie sleutels.

Edit 2: ik ben nieuwsgierig, dus wat verder gegoogled:

http://www.macfreek.nl/memory/XS4ALL_Fiber

Zeer interessant stukje over fiber aansluitingen.

En een goedkope leverancier (als in vooral niet snel maar wel goed) FS Germany - Data Centre, Enterprise, Telcom