Eigen router AX88U

Dus moet eigenlijk de kabel uit media converter op poort 1 doen van de Ax88u en dan die instellingen en dan zou het moeten werken?

Nee. Poort 1 op je Asus (eigenlijk: poort 1 - 4) communiceren op het intern netwerk. Er is een aparte WAN-poort. Echter, daar moet je dan wel per PPoE je internet verbinding op kunnen zetten / instellen. In mijn situatie is dat zo.

Ik heb een donkerbruin vermoeden, dat jouw glasvezel modem een switch aan boord heeft, waarover reeds je internetverbinding op ingesteld is.

“Voordeel”: geen gedoe met instellingen, je krijgt 4 poorten in je meterkast en geen extra apparaat nodig om de verbinding op te stellen.

Nadeel: minder mogelijkheden, je moet er maar genoeg aan hebben.

Ik vermoed dat de internetverbinding al is ingesteld op de glasmodem / media convertor, omdat je begint over LAN poort 1. Deze eerste poort wordt door de Fritz!Box gebruikt als uplink, als je internet verbinding ervoor al gelegd is. Het opzetten van een PPoE verbinding is dan niet relevant. Dus in het geval van je Asus, kom je uit op AP-modus (beperkte mogelijkheden). Je gebruikt dan nog steeds de WAN-poort. Het levert qua instellingen niets meer op, dan je RT-AX88U achter je Fritz!Box zetten. (Je Fritz!Box valt niet te integreren met AiMesh. Dus ik zou tenminste WiFi uitzetten (want hooguit WiFi-5) en alleen maar kans, dat je draadloze netwerken elkaar in de weg zitten. In ieder geval aparte draadloos netwerk namen.)

Ook in het geval van wired backhaul gebruik je een LAN-poort van de master naar de WAN-poort op de slave; dit houdt alle 4 LAN-poorten op de slave vrij voor andere apparaten (of doorlussen naar een volgende slave).

Wellicht kan tech support van Freedom wat meer zeggen over jouw “media convertor”.

Oh, en wat Kevin hierboven terecht zegt: je wil dubbele NAT voorkomen (dus 1 intern ip-bereik / alleen NATten op je hoofdrouter, voorkomt gezeur. De rest hang je aan elkaar met switches, die de het IP-bereik niet veranderen).
Ten overvloede: de moderne Asus routers (ondersteunen AiMesh 2.0) kunnen wel standaard een VLAN instellen op de WAN-poort om internet te kunnen instellen, maar niet overweg met type KPN/XS4ALL TV en VoIP. Zie uitleg eerder hierboven. Als je de firmware van je Asus apparaten gaat bijwerken, doe dat dan één voor één. Screen shots hieronder.

Op de NTU (Network Termination Unit) komt de glasvezel kabel binnen, die wordt hier getermineerd (het glasnet stopt). I.p.v. dat die “afgedopt” wordt, wordt deze verbonden met een media convertor (want je bent glasvezel klant). Deze zet het lichtsignaal om in wat onze computers begrijpen. Of de media convertor direct op het NTU kastje is geklikt (netjes) of ernaast hangt (T-Mobile?) maakt wezenlijk niet zoveel uit. Het gaat erom, dat je een ethernet UTP-kabel kunt inprikken. Het andere einde steek je in de WAN-poort van je Asus modem. Dit is dus je “internetverbinding”.
Daarnaast wil je liefst een ethernet LAN-kabel in een van de 4 of in zelfs 8 in het geval van de RT-AX88U, opdat je je Asus kunt instellen. -let op benodigde instellingen- In je Asus stel je dus op te bouwen PPoE verbinding in over de WAN-poort (waarin de kabel zit naar de media convertor).Op de Asus pas je NAT toe naar de interne poorten en de rest van je interne netwerk. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Suc6

Ja ik heb nu mediacoverter van t mobile:
CVT-3002 PLUS-DR
Daarop kan ik Utp kabel insteken en die naar de Ax88u wan en dan de pppoe instellingen doen.
En dan moet je de nat toepassen naar interne poorten?

Correct, NAT wordt automatisch ingesteld op de RT-AX88U. Wat dit doet is netwerkpakketjes vanuit je intern netwerk doorlaten naar internet en vice versa. Deze omzetting in IP-bereik wil je maar 1 keer doen.
Dus: niet een router (bijv. Fritz!Box) achter je RT-AX88U verbinden en die ook instellen alsof die ook internet moet instellen. Deze stel je in als “met een ander apparaat internet verbinding maakt”, en dus onderdeel is van intern netwerk. (het is niet de eerste WAN insteloptie en de netwerkkabel loopt dan van een LAN-poort op de Asus naar LAN-poort 1 op de Fritz!). Bij Asus is het wel verbinden LAN naar de WAN poort, waarbij het volgende Asus apparaat (de slaaf of satelliet, zo je wilt) ingesteld wordt in AP-mode of beter nog: AiMesh node. Maak je geen zorgen, dit gaat heel makkelijk in de interface op de RT-AX88U (+ Voeg AiMesk point toe). Draadloos verbinden kan ook, maar dan moet je ze (tijdelijk) erg dicht bij elkaar zetten. Er wordt dan gezocht, een paar minuten later is je extra apparaat ingesteld. Afhankelijk van je huis wil je dit, om een betere WiFi-dekking te krijgen.

Maar moet die fritzbox er dan toch tussen staan ? Want ik wil die er tussen uit

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet om internet in te stellen. Sterker nog, ik heb het idee dat mijn intern netwerk sneller is geworden, sinds de Fritz!Box er tussenuit is.
De enige reden dat je een Fritz!Box wil blijven gebruiken, is wanneer je ook TV en/of telefonie afneemt. Dit geldt zeker zo wanneer je op het KPN WBA netwerk zit (XS4ALL).

Het is nu gelukt met de ZTE FXHN 3100 media converter van KPN alleen levert die wel 1000mbps?

Vreemd genoeg kun je de VLAN instelling onder de tab IPTV vinden in de sectie LAN.

Als je de wizard doorloopt staat er zelfs niets. Als je alles handmatig instelt, kun je het hier invullen.

Zorg ervoor, dat je de MTU en MRU waarden aanpast naar 1448 (allebei). Dat scheelt heel veel snelheid.

Dit is iets om uit te zoeken. De maximale MTU/MRU waarde is 1492 op de Asus, anders begint de interface te piepen / staat niet toe.

Oké bedankt dan werkt het nu eindelijk kan ik hele fritzbox er tussen uit halen.

Alleen hoe kan ik nu ipv6 inschakelen. Want kan pass trough en kan native etc

Heb even van internet anders lukt zo niet.

Bedankt het werkt nu

De packet naar en van het Freedom netwerk zijn wat groter dan hierboven aangeven.

Er komt nog 4 bits voor de VLAN bij, en komt zo op een MTU van 1512 bestaande uit 1500 voor het packet plus de 8 bits van de PPPoE en de 4 bits voor de VLAN (6).

Dit klinkt erg goed, als ik het zo lees. Zelf krijg ik per 1 juni 2021 glasvezel van Freedom en kijk er al naar uit. Omdat ik zelf niet zoveel weet van glasvezel en ze hier, echt jaren geleden, een glasvezel kastje hebben opgehangen, durf ik het niet zelf te doen.

Er komt een monteur langs die het aansluit en dan kan ik daarna kijken wat ik moet doen om mijn RT-AX92U er achter op aan kan sluiten en dan het liefst zonder de Fritzbox. Nu laat ik deze nog wel installeren, dan weet ik zeker dat het allemaal werkt en hoef ik zelf niet te prutsen. Maar de informatie die hier staat is wel zeer interessant omdat ik zelf hier 3 van die RT-AX92U routers heb staan en dat bevalt me goed dus ik wil het ook graag blijven gebruiken en liefst zonder Fritzbox.

Nu heb ik ook vernomen dat je de Fritzbox ben kan plaatsen maar dat je dan een instelling moet aanvinken en dan fungeert die ook niet meer als router. Klopt dat?

Plaatje heb ik van internet, dus niet mijn plaatje. Maar daar zegt men dat je dan de IPv4 Settings moet aanvinken en Wifi uitzetten en dan kan je daar achter ook de RT-AX92U aansluiten. Maar is dat ook wel zo? Iemand hier ervaring mee?

Alvast heel erg bedankt en lees zeer aandachtig alles hier op de community. Fijn dat ik straks ook bij de Freedom Club hoor :slight_smile:

Hallo Internetjunk,

welkom alvast. Het kan allemaal; ikzelf heb twee RT-AX92U’s en een RT-AX88U in een AiMesh netwerk, waarbij een RT-AX92U als hoofdrouter fungeert. Mijn Fritz!Box is netjes geretourneerd naar de vorige provider.
Wat van belang is, de keuze te maken hoe je je netwerk wil inrichten; dat bepaalt in welke modus de apparaten komen. Heb je slechts internet van Freedom, dan kun je de Fritz!Box weglaten. Een Asus kan niet overweg met het doorgeven van IPTV en/of VoIP (geldt ook voor TPlink bijv.), dus daar gebruik je je FB als hoofdrouter voor of een andere oplossing. Gebruik in ieder geval alleen de WiFi van het Asus mesh, liefst met bedrade backhaul (tegenwoordig instelbaar). Met FB stel je ze in als draadloze toegangspunten, zonder FB stel je de RT-AX92U in als wireless router mode, de andere twee voeg je één voor één toe als AiMesh access point. De interface wijst zich vanzelf.

De pagina die je laat zien van de FB, heeft te maken met port access aan een Asus wanneer de FB als hoofdrouter ingesteld staat. Die Asus kan dan een server dienst hebben. Wat je niet wilt, is een FB als hoofdrouter instellen en dan daarachter een Asus in wireless access mode; je gaat dan dubbel NAT doen en is vragen om problemen. De Asussen achter de FB als draadloos toegangspunt kan wel, zoals hierboven gezegd.

Kun je een Asus in wireless router mode hebben en daarachter een FB zetten? Ja, dat kan, maar ik zou eerder je AiMesh netwerk uitbreiden met een extra ondersteund Asus apparaat. In dit geval wil je dus de Fritz!Box niet als hoofdrouter gebruiken, maar als een relatief domme switch. Dan herconfigureer je je FB dus dat internet (je uplink) op LAN poort 1 (standaard) binnenkomt en geen NAT toepast. Daarmee houd je je thuisnetwerk in hetzelfde subnetwerk. Interne netwerkapparaten blijven elkaar zien.

Succes met je aansluiting.

1 like

Bedankt voor je antwoord bpwats.
Ik krijg per 1 juni de aansluiting en heb alleen Internet gekozen en nog wel met een FB omdat ik bang ben dat het me niet zal lukken en dacht voor die 2,- euro per maand, is ook weer niet zo erg. Mocht het me toch lukken dan kan ik altijd nog de box terug sturen, wat ik heb begrepen.

Het liefst ga ik de FB niet gebruiken en wil ik mijn, 3 stuks, RT-AX92U aansluiten. Ik heb nu Ziggo en heb 1 Asus als hoofd aangesloten (router) en met UTP aangesloten op die andere 2 Asus’s (beter voor bereik maar zonder UTP kon het ook wel). Moet ik dan echt alles weer opnieuw instellen? Want nu heb ik natuurlijk op de hoofd router alles ingegeven voor portforwarding. (hoef toch alleen in te stellen wat jij hier boven omschrijft?)

Ik moet mijn Asus zo instellen wat jij hier boven ook hebt beschreven, toch? Dat moet toch een fluitje van een cent zijn, hoop ik. Eerst laat ik de monteur de FB aansluiten, dan kan ik daarna op m’n gemak alles zelf gaan aanpassen. Dat lijkt me het beste om te doen en dan weet ik ook zeker dat onze glasvezel in orde is.

In ieder geval super bedankt! Ik denk dat het wel gaat lukken. Spannend en kijk nu al uit naar internet via Freedom.

Oh zo. Dan staan de huidige Asus apparaten al in de juiste modus. Het enige is inderdaad de modus aanpassen, waarop je verbinding krijgt op de Asus hoofdrouter. Freedom gebruikt PPoE icm VLAN 6 voor internet, als hierboven beschreven. Denk ook aan MSS clamping. Dan is het appeltje-eitje.

Overigens, Ik snap dat je geen zin hebt om een Asus router terug te stellen naar fabrieksinstellingen, omwille van het werk van (vele) port forwardings en andere instellingen, maar in het geval dat je een grote firmware upgrade zou maken, is dat wel aan te bevelen (niet noodzakelijk). Je kan het laten afhangen van of je problemen ervaart met de nieuwere firmware revisie. SNB forums is een goede bron van informatie.

1 like