Eigen router aansluiten bij Freedom - Asus AX92U

Ben niet snel in paniek, wil dat het goed werkt :slight_smile:
En als ik het nu al kan proberen, is dat wel handiger, ook als er geen monteur hoeft te komen. Maar goed, als het niet anders is, dan laat ik het hem toch installeren en controleren, dan weet ik zeker dat ik wel internet net :slight_smile:

Maar ik denk dat we hier de Genexis FXP100 hebben. Daar hebben ze het over, toen in 2010, wat ik kan vinden.

Ben net even aan testen geweest met een TP-Link Deco M4
Die kan ik ook aansluiten en dan zet ik hem op PPPoE met gebruikersnaam en wachtwoord, die op jullie site staat, maar dan zegt die dus dat ik geen internet heb.

Straks moet ik wel op mijn ASUS, maar dacht nu even voor de test niet mijn huidige instellingen te gaan rommelen :slight_smile:

Hi @anon97139585
Bij mijn Freedom staat nog niets aan datum.
Ik zal nog gewoon geduld moeten hebben, denk ik. Tenslotte gaat het ook pas 1 juni in. Oh ja, dat krijg je als je graag naar Freedom wil :slight_smile:

Nee @anon97139585, de lijn is niet bezet. Ik heb jaren geleden glasvezel gehad en toen over gegaan naar Ziggo en nu gaan we weer naar glasvezel. Dus al een hele lange tijd geen glasvezel meer gehad. Hmm, de verbinding is er dus wel, dat is wel een goed teken :slight_smile:

Zou het dan misschien aan de TP-Link Demo M4 liggen? Daar kan ik wel in kiezen voor PPPoE en dan moet ik login en wachtwoord invullen. Dan zou die het toch moeten doen, als de lijn het doet :-). - deze M4 heb ik alleen nu om even te testen natuurlijk! Ik ga straks wel mijn Asus gebruiken, veel beter en denk ik handiger. Maar wil nu niet alles door elkaar heen halen en daarom maar eerst even testen met een andere router, als de M4 het aan kan.

Daar vraag je me wat @anon97139585
Ik heb hier de specificaties van de TP-Link:

En hier van de Asus RT-AX92U, die ik eigenlijk wil gaan gebruiken:

Ben jammer genoeg niet zo technisch om hier iets uit te halen waar jij het over hebt :frowning:

Daar heb ik deze topic voor:

Tenminste, ik neem aan dat ik deze wel begrijp en dat het wel moet kunnen werken en volgens mij ook niet echt ingewikkeld is. Als ik dat volg wat daar staat natuurlijk :slight_smile: - Mmm, het is dus allemaal iets minder makkelijk dan ik had verwacht (als je weet waar je het over hebt - daarom misschien ook handig als er een monteur komt) HAHAHA

Heb alleen Internet bij Freedom, geen TV of Bellen

Hmm, ik begrijp het dus al wel, het is minder makkelijk dan ik had verwacht. Hoopte eigenlijk dat ik de FritzBox in een soort Bridge kon zetten en dat mijn eigen routers (Asus) hun werk zouden doen (net zoals nu bij Ziggo). Dan moet ik de Asus achter de FritzBox zetten, wat ik liever niet wil. Maar ja, als niet anders is


Want nu gaat het me echt iets te ver. Zit wel te zoeken over iets met IPTV?!

Hi @anon97139585
Ik denk dat het nog niet online is want ik heb alles ingevuld en kom er niet doorheen. Het lampje blijft rood, dus geen verbinding. Gekke is wel dat ik MTU niet hoger kan zetten dan 1492 (in die buurt) als ik hem op 1500 zet dan zegt die dat dit niet kan.

Maar zit nu weer terug op Ziggo, daar waar het nog gewoon werkt (met terug zetten van de instellingen). Jammer, was leuk geweest :slight_smile: - Misschien dat ik anders dinsdag ochtend even aan de slag moet gaan. Volgens de mail, die ik heb gekregen, is het die ochtend actief.

VLAN: 6 (802.1Q) = toch VLD dat je invult bij LAN-IPTV?

In ieder geval, het werkt dus nog niet. Waarschijnlijk dan nog niet aangesloten. Jammer :slight_smile: Bedankt, ga er dinsdag maar mee aan de slag, voor de monteur komt. Kijken of het me dan wel lukt. Alleen hoeven ze dus niet om te zetten, we hebben al jaren geen glasvezel, dus dat omzetten hoeft dan niet.

Hi @anon97139585
De monteur is geweest en de FritzBox zit er nu aan vast.
Dit moest omdat de kast oud was en het ook beter was om de FritzBox te installeren. Nou goed, dan gaan we daar vanuit. Echter, nu is dus alles weg en moet ik dus echt mijn ASUS achter mijn FritzBox gaan aansluiten.

Is er iemand die mij kan helpen om de FritzBox zo in te stellen dat ik daar achter mijn ASUS kan aansluiten. Nu weet ik wel dat ik mijn ASUS als Access Point kan aansluiten, maar dan heb ik niet meer alle voordelen van mijn ASUS. Dus mijn vraag, kan het ook anders en is er een mogelijkheid om met instellingen of aanpassingen toch de FritzBox te laten voor wat het is en de ASUS te blijven gebruiken.

Ik heb nu overigens 910 Mbps Up en Down, via UTP op mijn computer. Wifi van de FritzBox is SUPER slecht, daar haal ik nog niet eens 30 Mbps mee. Terwijl ik met mijn ASUS (nu nog via Ziggo) wel 500 Mbps haal (en heb een abonnement van 600 Mbps). Dus beetje vreemd dat FrtizBox zo slecht is met z’n Wifi, terwijl ze zelf zeggen juist super goed te zijn. Nou ja, voor mij is dat dus toch liever en beter om mijn ASUS te blijven gebruiken :slight_smile:

Alvast heel erg super bedankt allemaal voor het mee denken.

Ik heb er nog eens naar gekeken en om weer bijna 100,- euro uit te geven, daar heb ik nu even geen zin in. Daarom er maar even voor gekozen om de Asus te gebruiken in Access Point. Het is maar even niet anders en dit gaat nu ook goed. Haal toch al snel 900 mbps en verder zie ik nog wel.

Heel erg bedankt voor alle hulp, nu snap ik ook waarom het aansluiten van mijn Asus niet werkte op de Genexis, dat deed het gewoon niet. Maar goed, via de FritzBox zal het ook wel goed gaan met de Asus. Alleen jammer dat ik nu de voordelen er niet van heb. Nogmaals dank en hopen dat we nu hele lange tijd plezier mee hebben :slight_smile:

Ik zou eerst de SFP module uit de Fritzbox in een media converter stoppen, best kans dat dat gewoon werkt.

En dan ga ik wat specifieker zijn: De AON SFP module zou zonder problemen moeten kunnen werken in een media converter.

De GPON SFP module is een ander verhaal, daarbij wordt gecontroleerd op serienummer, TDMA configuratie en encryptie sleutels.

Edit 2: ik ben nieuwsgierig, dus wat verder gegoogled:

http://www.macfreek.nl/memory/XS4ALL_Fiber

Zeer interessant stukje over fiber aansluitingen.

En een goedkope leverancier (als in vooral niet snel maar wel goed) FS Germany - Data Centre, Enterprise, Telcom

https://www.kpnwebshop.com/detail-webshop/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc/2

De Nokia GPON ONT.

Nee, bij GPON wordt (nog) geen gebruik gemaakt van SFP modules. En dat zit hem in idd in het aanmelden bij KPN netwerk (en ook bij andere GPON aanbieders hetzelfde aanmelden). En die ondersteunen alleen hun “eigen” ONT.

En zolang die ONT alleen een mediaconverter is, is dat wat mij betreft ook niet zo’n probleem. Een RJ45 UTP aansluiting is universeel en makkelijk aan te sluiten.

Mag ik even melden dat ik hier nu de weg kwijt raak :slight_smile:

We dwalen ook af van het eigenlijke onderwerp :wink:

Zag ook dat een nieuwe Genexis media converter voor AON aansluitingen in de KPN webshop staat: Monteurspakket Genexis MC voor FTU - KPN Webshop

80 euro Ex BTW valt an sich mee qua prijs.

(De Nokia GPON ONT is met 46 euro Ex BTW ook niet héél duur)

Maar zoals ik eerder zei, de AON SFP module van de Fritzbox zou in principe moeten werken in een TP-link SFP → UTP media converter kastje.

1 like

Prijstechnisch is dan een Genexis of Nokia een betere keuze idd

1 like

Ik heb zojuist een TP-Link MC220L gekocht en zal de SFP gebruiken van de FritzBox. Als het dan niet lukt, of het lukt me niet, dan heb ik niet zoveel geld uitgegeven en wat het proberen waard. Morgen komt het binnen en dan ga ik er eens aan werken. Want ik vind het toch fijner als ik mijn eigen router kan blijven gebruiken, die ook veel meer mogelijkheden heeft en ik al ken.

Weet alleen nog niet hoe ik die SFP eruit kan halen, is daar misschien ergens een filmpje? Heb al zitten zoeken op internet, of ik zoek niet goed of er is niets?!

Heb hier een filmpje gevonden hoe ik het eruit krijg. Dat gaat me wel lukken. Haal ik die uit de Fritzbox en stop die dan in de TP-Link en kijken wat die doet. Als alles goed gaat kan ik altijd nog zo’n ding kopen en dan de Fritzbox terug sturen.

Aan de voorkant van de SFP module zit een beugeltje, daarmee haal je de module eruit.

1 like