Eigen router AX88U

Ik heb Freedom internet maar wil graag me eigen router laten draaien. Hoe moeten de PPPoe settings zijn?
Of moet ik de fritzbox 5490 tussen houden?
Want de WiFi is echt sloom

Ik heb alleen bij wan dit:

en krijg hele tijd geen verbinding

Welke router modem gebruik je zelf want met fritzbox haal ik maar 150 mbps op 1gbps verbinding. Want blijkbaar zijn ASUS routers zo makkelijk in te stellen

Alleen moet ik de Ax88u dan op lan1 doen?
En als een router neem zoals TP-LINK Archer AX10 die kan toch openwrt of kan to link archer ax50

Hoi Mitchel,

Je kunt de PPPoE verbinding aan de praat krijgen. Hou er alleen rekening mee dat als je ook IPTV (Canal Digitaal) gebruikt via Freedom Internet, je dat niet werkend kunt krijgen. Daarvoor moet je namelijk een sub-interface aanmaken zonder PPPoE, statische routes, NAT en Multicast settings.

En hoe krijg ik pppoe aan de praat ? Want kan geen vlan over wan

Ik denk dat ik kan helpen, want ik heb internet only aan de praat met een Asus RT-AX88U en/of RT-AX92U router. Dit is mogelijk met de standaard Asus firmware, dus geen gekke dingen met custom firmwares noodzakelijk.
Voor de RT-AX88U is versie 3.0.0.4.386.41700 courant, voor de RT-AX92U is dat 3.0.0.4.386.41712. Het mooie is dat je met meerdere Asus apparaten een mesh netwerk kunt samenstellen met bedrade backbone. Het is daarbij wel belangrijk firmware versies op elkaar af te stemmen. Op de Asus support website kun je ook kiezen voor firmware versies beginnend met een 9. Let op: dit zijn bèta versies en mogelijk instabiel.

Voor internet only is het niet nodig een Fritz!Box als hoofdrouter te blijven gebruiken.

Mijn situatie ziet er zo uit:
Genexis (gigabit) glasvezelmodem → (wan poort) RT-AX92U (poort 1) → (wan poort) RT-AX88U
RT-AX92U (poort 2) → (wan poort) RT-AX92U

Een RT-AX92U is dus spil in een ster netwerk (AiMesh 2.0). De tweede RT-AX92U kun je overigens ook zonder probleem doorlussen aan de RT-AX88U. Door AiMesh is er Ă©Ă©n draadloos netwerk actief op mijn drie apparaten, welke bovendien bedraad zijn verbonden. Daarmee kun je extra draadloos netwerk banden vrij schakelen, want ze zijn niet meer nodig voor onderlinge communicatie. Dit dus in tegenstelling tot verouderde info op internet.

Hoe krijg je nu je Freedom internet ingesteld? De hoofdrouter (de RT-AX92U die aan het glasvezelmodem verbonden is) stel je in als draadloos router modus. Standaard ip-adres is 192.168.50.1, kun je later aanpassen naar een ander subnet.

Doorloop de wizard met “Een nieuw netwerk maken”. Kies de standaard draadloze router modus. Ja voor gebruikersnaam en wachtwoord. Stel PPoE in en geavanceerde instellingen met vinkje speciale vereisten ISP. Stel “fake@freedom.nl” en wachtwoord “1234” per suggestie Freedom. Kies handmatige instelling en vul voor internet VID 6 in met prio 0. Stel je draadloos netwerk in. Vervolgens kun je nog andere Asus apparaten toevoegen aan je AiMesh. Dit kan ook laten en als je dat niet hebt, ben je klaar. Met de Wizard, welteverstaan.

Je kunt lezen dat ik glasvezel internet heb op basis van PPoE. Daarbij is het nodig, dat de maximale MTU en MRU waarde op 1448 wordt ingesteld (MSS Clamping). Deze vind je onder geavanceerde instellingen, WAN knop, account instellingen sectie. Die je dit niet, dan haal je maximaal 500 mbit ipv 930 mbit. Je kunt je verbinding testen onder Algemeen, knop Adaptieve QoS, tab internetsnelheid.

Welnu, Zowel de Asus routers als die van TP-link, kunnen helaas niet overweg met televisie zoals KPN / XS4ALL etc. die tegenwoordig aanbiedt, ondanks dat er profielen voor IPTV zijn in deze routers zijn. Dit heeft te maken met een hardware beperking / IGMP snooping kan kennelijk niet werken.

Freedom zit niet op het TV platform van KPN, maar Canal Digitaal. Ik ben benieuwd of dit werkend te krijgen is; er zijn VID’s in te stellen voor poort 3 en 4, die dus voor TV en/of telefonie gebruikt zouden kunnen worden. Waarschijnlijk kun je voor VoIP een eigen server in je intern netwerk hangen.

Suc6,
bpwats

Overigens, als je er voor zou kiezen om je Fritz!Box wèl als hoofdrouter te blijven gebruiken, stel je je Asus (apparaten) in per AP-modus (access point) erachter. Je kunt dan nog steeds AiMesh 2.0 gebruiken (met wired backhaul, dus onderling bedraad aangesloten). Daarbij mis je wel eea aan functionaliteit, omdat je Asus de hoofdrouter niet meer is. Denk aan netwerk optimalisaties, VPN server en DHCP server. Deze doe je dan op je Fritz!Box.

Reden kan zijn, dat je nog als klant bij XS4ALL / KPN zit en daarbij TV en IP-telefonie bezit (wij dus inmiddels niet meer). Er lopen dan aparte kabels naar enerzijds je TV settop box en anderzijds je intern netwerk.

bpwats

Kan ik ook de ASUS Ax88u aansluiten op media converter en dan instellen als router met die modus? Want jij hebt voor de Ax88u Genexis glasvezelmodum?

Ik heb het Genexis glasvezel modem. Voor zover ik het begrepen heb, zit de media convertor erop geklikt. Wat dit doet, is het lichtsignaal van de vezel omzetten in een elektrisch UTP signaal. Ik heb slechts 1 aansluitpoort op de Genexis en heeft dus geen switch ingebouwd met extra poorten.

Het zou zomaar kunnen, als jij wel een ingebouwde switch hebt, dat de omzetting WAN <-> LAN al ingebouwd is.

Als jij een extern IP kan aanvragen, je Fritz!Box op de WAN poort had dus, dan moet mijn methode goed gaan. Krijg je al meteen een intern adres toegewezen, dus in de range 192.168.xxx.xxx of 10.xxx.xxx.xxx, dan zal het niet werken.

Ik heb verder geen ervaring met een ander glasvezel modem. Mijn internet verbinding is op basis van Fiber COA Reggefiber 1000.

Dus moet eigenlijk de kabel uit media converter op poort 1 doen van de Ax88u en dan die instellingen en dan zou het moeten werken?

Nee. Poort 1 op je Asus (eigenlijk: poort 1 - 4) communiceren op het intern netwerk. Er is een aparte WAN-poort. Echter, daar moet je dan wel per PPoE je internet verbinding op kunnen zetten / instellen. In mijn situatie is dat zo.

Ik heb een donkerbruin vermoeden, dat jouw glasvezel modem een switch aan boord heeft, waarover reeds je internetverbinding op ingesteld is.

“Voordeel”: geen gedoe met instellingen, je krijgt 4 poorten in je meterkast en geen extra apparaat nodig om de verbinding op te stellen.

Nadeel: minder mogelijkheden, je moet er maar genoeg aan hebben.

Ik vermoed dat de internetverbinding al is ingesteld op de glasmodem / media convertor, omdat je begint over LAN poort 1. Deze eerste poort wordt door de Fritz!Box gebruikt als uplink, als je internet verbinding ervoor al gelegd is. Het opzetten van een PPoE verbinding is dan niet relevant. Dus in het geval van je Asus, kom je uit op AP-modus (beperkte mogelijkheden). Je gebruikt dan nog steeds de WAN-poort. Het levert qua instellingen niets meer op, dan je RT-AX88U achter je Fritz!Box zetten. (Je Fritz!Box valt niet te integreren met AiMesh. Dus ik zou tenminste WiFi uitzetten (want hooguit WiFi-5) en alleen maar kans, dat je draadloze netwerken elkaar in de weg zitten. In ieder geval aparte draadloos netwerk namen.)

Ook in het geval van wired backhaul gebruik je een LAN-poort van de master naar de WAN-poort op de slave; dit houdt alle 4 LAN-poorten op de slave vrij voor andere apparaten (of doorlussen naar een volgende slave).

Wellicht kan tech support van Freedom wat meer zeggen over jouw “media convertor”.

Oh, en wat Kevin hierboven terecht zegt: je wil dubbele NAT voorkomen (dus 1 intern ip-bereik / alleen NATten op je hoofdrouter, voorkomt gezeur. De rest hang je aan elkaar met switches, die de het IP-bereik niet veranderen).
Ten overvloede: de moderne Asus routers (ondersteunen AiMesh 2.0) kunnen wel standaard een VLAN instellen op de WAN-poort om internet te kunnen instellen, maar niet overweg met type KPN/XS4ALL TV en VoIP. Zie uitleg eerder hierboven. Als je de firmware van je Asus apparaten gaat bijwerken, doe dat dan Ă©Ă©n voor Ă©Ă©n. Screen shots hieronder.

Op de NTU (Network Termination Unit) komt de glasvezel kabel binnen, die wordt hier getermineerd (het glasnet stopt). I.p.v. dat die “afgedopt” wordt, wordt deze verbonden met een media convertor (want je bent glasvezel klant). Deze zet het lichtsignaal om in wat onze computers begrijpen. Of de media convertor direct op het NTU kastje is geklikt (netjes) of ernaast hangt (T-Mobile?) maakt wezenlijk niet zoveel uit. Het gaat erom, dat je een ethernet UTP-kabel kunt inprikken. Het andere einde steek je in de WAN-poort van je Asus modem. Dit is dus je “internetverbinding”.
Daarnaast wil je liefst een ethernet LAN-kabel in een van de 4 of in zelfs 8 in het geval van de RT-AX88U, opdat je je Asus kunt instellen. -let op benodigde instellingen- In je Asus stel je dus op te bouwen PPoE verbinding in over de WAN-poort (waarin de kabel zit naar de media convertor).Op de Asus pas je NAT toe naar de interne poorten en de rest van je interne netwerk. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Suc6

Ja ik heb nu mediacoverter van t mobile:
CVT-3002 PLUS-DR
Daarop kan ik Utp kabel insteken en die naar de Ax88u wan en dan de pppoe instellingen doen.
En dan moet je de nat toepassen naar interne poorten?

Correct, NAT wordt automatisch ingesteld op de RT-AX88U. Wat dit doet is netwerkpakketjes vanuit je intern netwerk doorlaten naar internet en vice versa. Deze omzetting in IP-bereik wil je maar 1 keer doen.
Dus: niet een router (bijv. Fritz!Box) achter je RT-AX88U verbinden en die ook instellen alsof die ook internet moet instellen. Deze stel je in als “met een ander apparaat internet verbinding maakt”, en dus onderdeel is van intern netwerk. (het is niet de eerste WAN insteloptie en de netwerkkabel loopt dan van een LAN-poort op de Asus naar LAN-poort 1 op de Fritz!). Bij Asus is het wel verbinden LAN naar de WAN poort, waarbij het volgende Asus apparaat (de slaaf of satelliet, zo je wilt) ingesteld wordt in AP-mode of beter nog: AiMesh node. Maak je geen zorgen, dit gaat heel makkelijk in de interface op de RT-AX88U (+ Voeg AiMesk point toe). Draadloos verbinden kan ook, maar dan moet je ze (tijdelijk) erg dicht bij elkaar zetten. Er wordt dan gezocht, een paar minuten later is je extra apparaat ingesteld. Afhankelijk van je huis wil je dit, om een betere WiFi-dekking te krijgen.

Maar moet die fritzbox er dan toch tussen staan ? Want ik wil die er tussen uit

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet om internet in te stellen. Sterker nog, ik heb het idee dat mijn intern netwerk sneller is geworden, sinds de Fritz!Box er tussenuit is.
De enige reden dat je een Fritz!Box wil blijven gebruiken, is wanneer je ook TV en/of telefonie afneemt. Dit geldt zeker zo wanneer je op het KPN WBA netwerk zit (XS4ALL).

Het is nu gelukt met de ZTE FXHN 3100 media converter van KPN alleen levert die wel 1000mbps?

Vreemd genoeg kun je de VLAN instelling onder de tab IPTV vinden in de sectie LAN.

Als je de wizard doorloopt staat er zelfs niets. Als je alles handmatig instelt, kun je het hier invullen.

Zorg ervoor, dat je de MTU en MRU waarden aanpast naar 1448 (allebei). Dat scheelt heel veel snelheid.