Email adres behouden bij wisselen van provider

Als je abonnement hebt bij Freedom, heb je de mogelijkheid om gratis een domeinnaam te registeren en een eigen email adres te kiezen. Dit was om altijd je eigen email adres te behouden bij wisselen van provider. Maar hoe werkt dit als je naar andere provider over gaat? Krijg je dan kosten van Freedom om je adres te behouden? Ik ben niet van plan om te veranderen van provider, maar snap niet hoe het werkt om je adres te behouden.

Je zul je “eigen” domein al of niet elders moeten registreren (per jaar €10-20). Hoe je vervolgens de “mail”, al of niet bij een nieuwe of andere provider, op dat eigen domein gaat inregelen; is dan aan jouzelf.

Dat inregelen heeft nogal schaduwkantjes. Anders dan overstappen naar Soverin, zal een andere mailprovider niet alle en laat staan op exacte wijze, de mailvoorzieningen aanbieden die Freedom/Soverin als USP heeft.

Op papier klinkt het eigen mailadres fantastisch. Het nut van eigen mailadres omdat je immers je eigen domein hebt, is relatief. De bruikbaarheid van een “eigen” mailadres zal vaak gekoppeld zijn aan onderliggende voorzieningen (cq beperkingen) die een provideromgeving biedt.

Ik zou liever hebben gezien dat de ACM een eenmaal verstrekt mailadres als onderdeel van een connectie abbo, het tijdelijk eigendom zou maken van een gebruiker en de verstrekker van dat adres nog minstens 5 of 10 jaar de mail daarop (naar keuze) moe(s)t forwarden. Een overstapper heeft dan ruim de tijd om over te stappen.

Als je het hebt over het e-mail adres wat je op een eigen domein hebt aangemaakt gaat dan heb je 2 opties:

Optie 1: Je behoud een Mail only abonnement bij Freedom. Hiermee behoud je het e-mail adres en domein registratie bij Freedom.

Optie 2: Je verhuist het domein wat je bij Freedom hebt aangevraagd naar een andere partij die e-mail en de domein registratie voor je kan doen. Je moet dan in de meeste gevallen wel een backup van de e-mail overzetten van Freedom naar de andere partij.

1 like

Deze mail-overstap gaat niet over
Dit-Ben-ik@Freedom.NL
maar over
Een-Alias@De-Door-Mij-Gekozen-Eigen-Domeinnaam.NL

Eisen:

• jouw-domeinnaam is (via :spraydot: Freedom ) voor jou geregistreerd
  • je communiceert met anderen via aliassen op jouw-domeinnaam
  • ofwel zelf ofwel via een provider regel je de mail-afhandeling van jouw-domeinnaam

Voor de volledigheid:

het imapsync tool kan gebruikt worden om de Mail inhoud over te zetten naar van een naar een andere server. Hier is het te vinden:
https://ks.lamiral.info/imapsync/
of

Het is een perl script, je zult ook perl nodig hebben. Het tool kan ook gebruikt worden om mailboxen op verschillende systemen te synchroniseren. (herhaald gebruik).

Gebruik:

To synchronize the source imap account
      "test1" on server "test1.lamiral.info" with password "secret1"
    to the destination imap account
      "test2" on server "test2.lamiral.info" with password "secret2"
    do:

imapsync \
      --host1 test1.lamiral.info --user1 test1 --password1 secret1 \
      --host2 test2.lamiral.info --user2 test2 --password2 secret2
1 like