Email instellingen foscam camera

Sinds enige tijd werkt mijn email niet meer vanuit mijn foscam camera (nieuwste firmware).
Ik krijg bij het testen:
" TLS handshake failed: error:1408F10B:SSL routines:ssl3_get_record:wrong version number"

De instellingen die ik heb staan, volgens https://freedom.nl/helpdesk/e-mail/e-mail-instellingen:
SMTP server: smtp.freedom.nl
SMTP poort: 587
Transport Security layer: TLS
Need authentication: Yes
SMTP Username: <naam van mailbox>@<domeinnnaam bij freedom>.nl
SMTP Password: <password van mailbox>
Sender email: <mijn alias op de mailbox>@<domeinnnaam bij freedom>.nl

Als ik dat laatste verander in:
SMTP Username: <email adres>@freedom.nl
SMTP Password: <password bij freedom>
Sender email: <email adres>@freedom.nl

Krijg ik hetzelfde.

Weet iemand hoe dat op te lossen?

Probeer SMTP poort: 465

Ik vind het verhaal over die poortnummers ook best verwarrend.

En komt volgens mij ook niet overeen met
https://freedom.nl/helpdesk/e-mail/e-mail-instellingen

Dat helpt helaas niets, dan wordt de foutmelding “TLS certificate verification failed: certificate has expired”

Het is een Foscam probleem wat ontstaat met meerdere providers als ik ga zoeken.
De interessante punten die ik zie.

  • Staat de klok in de camera op tijd?
  • De camera verwacht een oude versie van TLS

Hartelijk dank!!
Die tweede suggestie gaf de hint. Het heeft namelijk gewerkt en op een gegeven moment niet meer. Waarschijnlijk nadat freedom het oude TLS had uitgefaseerd.

De oplossing die ik nu heb is:
Speciaal gmail account aangemaakt om emails mee te kunnen verzenden vanaf de camera.
Daartoe moet je dan wel in

  • Manage your account
  • Security
  • Less secure app access op “On” zetten

Daarom heb ik ook een speciaal voor dit doel een gmail account aangemaakt.
Dan worden de instellingen:

SMTP server: smtp.gmail.com
SMTP poort: 587
Transport Security layer: STARTTLS
Need authentication: Yes
SMTP Username: <speciaal gmail adres>@gmail.com
SMTP Password: <password van speciaal gmail adres>
Sender email: <speciaal gmail adres>@gmail.com

Zo werkt het eindelijk weer.

Dat heb je met die Chinese producten, zelfs met de nieuwste firmware hebben ze nog geen up-to-date protocol.

Ik heb zelf ook zo’n ding op proef gehad.
Na een uur heb ik besloten het niet te kopen.
Foscam heeft gewoon een Nederlandse site en adres.
Vraag ze eens, wat ze er van vinden?

Gemail is ook steeds meer alle non-secure devices aan het blokkeren. Ik kom dit zelf ook steeds vaker tegen. Zelfde met Office365 / outlook.com, ook die blokkeren steeds meer.
Ga er in ieder geval niet van uit dat het erg lang blijft werken.
SMTP zal mogelijk zelfs binnen niet al te lange tijd helemaal gaan verdwijnen.

En wat komt daarvoor dan in de plaats?

Dat heb je met die Chinese producten

Niet alleen met Chinese, ook met Duitse producten heb je dat. De PDU’s van Gude hebben zelfs met de nieuwste firmware moeite om te verbinden met smtp.freedom.nl

Je bedoelt dat Gmail TLS 1.0 nog ondersteunt?

Nee, dat Gmail net als office 365 helemaal niet meer werken vanaf non-secure devices, zowel via TLS of SSL. Ik kom dat al regelmatig tegen.

Niet een echte bron, meer een onderbuikgevoel omdat smtp vanuit basis een niet al te veilig protocol is.

Non-secure devices zijn onder andere camera’s en printers.
En in ieder geval is mijn ervaring bij printers dat het steeds vaker onmogelijk is om de email functie draaiende te krijgen met de bestaande Gmail en office 365 mail. Mail van deze devices wordt simpelweg geweigerd, ongeacht of je wel of geen TLS of SSL gebruikt.
Waar dit heengaat, geen idee, maar het wordt wel een steeds groter probleem.
En of smtp gaat verdwijnen, als ik jou reactie lees, zal dat dus (voorlopig?) niet het geval zijn.

Klopt, maar vrijwel geen enkel klein bedrijf heeft een eigen mailserver en gebruiken de Gmails Ed van deze wereld.
Heb dit zelfs bij de goeroes van Freedom neergelegd, en ook zij kunnen hier geen oplossing voor bieden.

Ik ken dit niet zelf, maar zou dit geen oplossing kunnen zijn, een lokale eigen mailserver:

Goed idee!
Heb hier een lokale mail server draaien op een raspberry pi die ik voor een heel ander doel gebruik en waarvan ik de SMTP server eigenlijk niet rechtstreeks gebruik.
Maar dit ga ik zeker eens bekijken. Dan kan ik waarschijnlijk ook die server via lokaal IP adres vanuit de camera bereiken en de beelden ook op die server houden zonder dat daar andere externe mailservers tussenkomen waarop dan de beelden unencrypted te zien zouden kunnen zijn.

Helaas werkt dit bij gmail ook niet meer sinds 30 mei.
Weet iemand een oplossing.

Van de eigen mailserver thuis moet ik denk ik eerst het juiste (oude) protocol enablen. Ben ik niet enthousiast over.

Ik dacht dat je tegenwoordig OAuth2 i.p.v. starttls moet gebruiken.

In mijn werk kom ik dit probleem ook steeds vaker tegen. Mailen vanaf een non-secure device wordt steeds meer geblokkeerd. En niet alleen door Gmail, maar ook bijvoorbeeld door 365 en outlook.com.

Ik ben bang dat dit uiteindelijk nergens meer mogelijk is, anders dan met een eigen mailserver die je minder goed beveiligd en dan alleen interne mail toestaat.

Ik heb het nu als volgt opgelost:

Mijn mail server thuis op de Raspberry Pi kan bereikt worden op poort 25.
Maar poort 25 heb ik van buitenaf niet open staan op de fritz box
De Foscam SMTP server instelling gezet op:

  • SMTP server: het lokale IPv4 adres van de Raspberry Pi SMTP server 192.168.178.xxx
  • Poort 25
  • Geen Transport Layer Security
  • Geen Need authentication
  • Wel SMTP user name en password opgegeven
  • Sender email: Een email adres dat op de mail server bestaat

Het werkt.
Is dit ook een goede veilige oplossing?