👨‍🔧 Email komt soms traag en vaak dubbel binnen

Windows outlook gebruik met email via geregistreerde domain name.
.
Email niet binnen, ook niet met send/recieve totdat ik op een andere map in mijn inbox klik en daarna weer op de inbox zelf.
Ook komt mail soms dubbel binnen en /of komt opnieuw binnen nadat ik hem verwijderd heb.
op zich niet echt een probleem, maar wel een vreemd verschijnsel

Toch dit topic weer eens een schopje geven.
Ik gebruik Outlook van het Offcie professional 2013 pakket.
Ik heb Windows 10 staan dat die opstart in de configuratie zoals die afgesloten is. Outlook start dus automatisch op bij het starten van Windows.
Mail komt echter niet binnen totdat ik op een willekeurige map in mijn inbox klik en weer terug ga naar mijn inbox. Dan stroomt pas alle mail binnen.

2de eigenaardigheid, als ik dan een mail verwijder, komt die vaak direct weer terug. Dit gebeurt altijd maar 1 maal. Als ik hem weer verwijder,. blijft die weg. Hij staat daarna dan ook netjes 2 maal in de “trash” folder.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Wat een raar gedrag, dat herken ik niet in de mail clients die ik gebruik. Heb je dit ook met andere clients op je pc?

Ik gebruik hoofdzakelijk email via de bij Freedom geclaimde domein naam.
Het originele Freedom email adres gebruik ik uitsluitend voor het direct communiceren met Freedom, en uiteraard voor deze community.
Het niet direct binnenkomen heb ik bij beide clients. Het direct weer binnen komen na verwijderen heb ik alleen bij mail op mijn eigen domein naam.

Server time-out voor beide clients staat op 1 minuut

Heb je toevallig antivirus- of internetbeveiligsaoftware geĂŻnstalleerd? Die willen nog wel eens tussen je mail en de server gaan zitten en voor problemen zorgen.

Yep, gebruik al jaren Trendmicro. Zou het volgende reboot eens kunnen proberen door deze tijdelijk uit te zetten voordat ik controleer op nieuwe mail.

Bedenk mij net, het opnieuw binnenkomen na verwijderen gebeurt ook op mijn Android smartphone. Op webmail heb ik het nog niet kunnen reproduceren.
Op mijn smartphone komt de mail verder wel automatisch binnen en hoef ik niet op een andere folder te klikken

Ik heb hetzelfde probleem.
Werk ook met Outlook 2013.
Het probleem is begonnen na het beëindigen van de XS4all mail, zowel op de PC als op mijn android telefoon.
Is er al een oplossing?

Zover ik weet niet.
Heb jij ook het probleem wat ik heb dat mail niet binnenkomt totdat je even op een andere directory in je mailbox klikt en daarna weer op je inbox klikt?

Een voordeel is er wel, als je per ongeluk een mailjte weggooid, krijg je hem gewoon nog een keer binnen :smiley:

Precies hetzelfde probleem.
Kan volgens mij niet aan de virusscanner liggen.
F-secure was al geĂŻnstalleerd voordat de problemen ontstonden.

Ik gebruik thunderbird en daar komt het probleem van emails die 2x binnenkomen met grote regelmaat voor.
Vaak met dezelfde tijd, soms een paar seconden tot 1 minuut later.
Ligt dit aan thunderbird instelling of aan de server van freedom?
Iemand een idee, of nog beter: een oplossing?

Zelf heb ik nog geen oorzaak of oplossing gevonden. (windows 10/MS outlook)

Ik zou er van staan te kijken als het aan de mailserver ligt.

Ik gebruik de server op verschillende clients op iOS, Android, macOS en zo af en toe in de webclient waarbij ik nog nooit een mailtje twee keer heb ontvangen.

Thunderbird noch Outlook geven hier vertraging of dubbele mailtjes.

Kun je verschillen opmaken uit de headers van deze (identieke?) e-mails? Kijk even in de brongegevens van de e-mails voor afwijkingen.

Probleem is ook dat er in MS Outlook (versie 2013) geen mail binnenkomt, totdat ik eerst op een andere map klik en daarna weer op de inbox klik. Op mijn android smartphone heb ik dit verschijnsel niet. Ik heb wel zowel in Outlook 2013 als op Android dat mail direct na het verwijderen nog een keer binnenkomt. Pas na weer verwijderen blijft het weg. Het staat dan dus ook dubbel in de trash folder.

Ik kan geen verschil vinden tussen beide headers, maar misschien dat jullie wel wat kunnen zien. Ik post ze hieronder, enige wat ik in beide veranderd heb, zijn de betreffende email adressen.

Mail 1:

Mail 2

De twee berichten zijn niet identiek, de headers zijn niet in dezelfde volgorde en niet bij beide aanwezig. Al is het lastig kijken op een mobiel :grinning:

Als het dezelfde berichten zijn, lijkt het wel of ze verschillende paden hebben afgelegd langs verschillende MTAs.

Zie net dat er bij de quote eerste mail wat in de copy paste weggevallen is. Heb het zojuist aangevuld

E-mails van een mailing list @groups.io krijg ik vrijwel altijd dubbel binnen. In webmail en in Thunderbird. De headers van de dubbele mails zijn exact gelijk (ik heb dat heel goed gecontroleerd).