Vandaag ontdekt dat mijn emails met m’n eigen domeinnaam niet binnen komen bij ontvangers die werken bij een grote medisch-academische organisatie. Nu kan ik wel andere emailadresses gebruiken (icloud, outlook) maar dat wil ik in dit geval eigenlijk niet. Kan ik er vanaf mijn kant iets anders aan doen dan simpelweg vanaf een andere account mails versturen? Het lijkt een geïsoleerd geval te zijn, want andere (vnl. overheids-)organisaties ontvangen mijn emails wel voor zover ik weet.
Zonder dat ik weet wat het domeinnaam is, is het lastig te zien wat je zelf nog zou kunnen doen. Wat ik zou doen is kijken of de DNS-records aan jouw kant goed staan. (Zie hiervoor ook Hoe wijzig ik de DNS-records voor mijn domein? | Freedom Helpdesk)
En hopen dat je een bounce mail hebt ontvangen. Wanneer je een bounce mail terug krijgt dan kun je ook zien waarom deze wordt geweigerd, maar als deze er niet is…. dan wordt het lastig zonder informatie van de ontvangende partij.
Bij net nieuw aangemaakte domeinen kan het soms zo zijn dat er ‘ge-greylist’ wordt en dat er niet wordt toegestaan om een mail vanuit het te nieuwe domein te versturen, maar als ik het bericht zo lees is het niet een net nieuw aangemaakt domein.
Heb je al gekeken of je domeinreputatie voldoende is? (ik ga er even vanuit dat je SPF, DMARC en DKIM goed hebt ingesteld)
Ik sluit me aan bij @ocf81 . Die 3 zaken moeten tegenwoordig in orde zijn. Als je ook een website op dat domein hebt moet die zich voor sommige spamfilters ook nog netjes gedragen, zeker als je b.v. links naar die site in je signature hebt. Een indicatie van hoe goed je je zaakjes op orde hebt kan je krijgen via mail-tester.com. Eigenlijk moet je niet rusten tot je 10/10 haalt.
Even ter verduidelijking: ik heb een eigen domeinnaam geregistreerd via Freedom, maar gebruik die domeinnaam ook in een alias voor m’n freedom account. Emails die die alias bevatten komen niet aan bij onderhavige instelling. Dus dan zou ik in m’n freedom DNS records moeten kijken; ik heb daar nooit aan gezeten, dat zullen default instellingen zijn? De anderen in mijn huis maken wel gebruik van echte email-accounts met eigen domeinnaam.
En hopen dat je een bounce mail hebt ontvangen. […]
Nee die heb ik niet ontvangen. En mijn domeinnaam bestaat al enige jaren.
Zou je hier dan een ticket voor aan kunnen maken bij Freedom zelf? Dan kan er even dieper op de materie ingedoken worden dan hier openbaar op de community.
Dat heb ik inmiddels gedaan. Het is Ticket#92344149. Alvast onwijs bedankt.
Even een update: ik heb een mailtje van mijn eigen domeinnaam naar m’n eigen outlook account gestuurd, and lo and behold, ook daar werd mijn email als Spam aangemerkt. Ik heb het nu aangemerkt als bonafide, dus zelf kan ik m’n eigen mail weer ontvangen (waar ik uiteraard geen bal aan heb, maar ik weet nu dat M$ mij als Vijand ziet).
In ander nieuws: vanochtend kreeg ik een app van een oud-collega uit ondehavige organisatie die mijn email in ‘Quarantine’ zag staan op hun emailserver. Ze heef het nu gedeblokkeerd en ik hoop dat het nu is opgelost.
mailtester.com correctie: mail-tester.com al geprobeerd? Dat vertelt je snel wat er loos is.
Dank voor de suggestie, maar ik begrijp dat ik dan weer een account moet aanmaken. Niet zo’n zin in.
Nee, geen account nodig als je minder dan 3 tests per etmaal doet en er zit vzv ik weet ook geen dubbele bodem in. Je ziet op die site een tijdelijk adres wat je kopieert en er een mail naar stuurt. Een halve minuut later klik je op ‘Check vervolgens je score’ en je krijgt een mooi rapport waarin je kunt zien of zaken als SPF, DKIM en DMARC voor jouw adres op orde zijn. Zou me niet verbazen als DMARC bij jou het probleem is.
Ik regel als vrijwilliger heel vaak de mail in voor kleine sportclubjes e.d. met een eigen domein en dit is een enorm handig hulpmiddel.
Met de tools van https://mxtoolbox.com/ kan je eventueel als vervolg nog details uitzoeken. Als je een echte perfectionist bent ga je naar 100% streven op https://internet.nl/.
Als ik doorklik op MailTester.com moet ik toch echt een account aanmaken. Of ik zie iets over het hoofd, maar een emailadres zie ik ook niet.
Excuus, het is mail-tester.com wat ik bedoelde, met een - tussen mail en tester.
Aha, dat verklaart een hoop. Anyway, je tip opgevolgd en ik heb een score van 9 uit 10.
Twee zaken springen eruit:
- “You’re not fully authenticated”
- “Your message is not signed with DKIM”
- “You do not have a DMARC record”
- “Your message could be improved”
- “Your message does not contain a List-Unsubscribe header”
Nummer 2) kan ik waarschijnlijk negeren want dat gaat over mass emails, doe ik sowieso niet. Dat wat onder 1) verdient wel enige aandacht, denk ik.
Ja, zonder DMARC kom je nog wel weg zolang te geen nieuwsbrieven verstuurt, maar DKIM moet tegenwoordig op orde zijn. Misschien is er iets mis gegaan met het instellen van DNS voor je domein, maar het kan ook iets te maken hebben met dit zinnetje in je eerdere post, wat ik niet helemaal begrijp:
…maar gebruik die domeinnaam ook in een alias voor m’n freedom account
Wat bedoel je met “freedom account”? Je standaard voornaam.achternaam@freedom.nl adres?
Als je een eigen domein hebt moet je in dat domein een mailbox (b.v.) bajhj@jouwdomein.nl maken. Daar kan je naar hartenlust aliassen voor maken, maar die die zullen volgens mij wel altijd @jouwdomein.nl zijn.
Er is een undocumented feature bij Freedom die ik handig vind bij het opgeven van een e-mailadres bij webwinkels of andere organisaties die ik niet helemaal vertrouw. Handiger dan veel aliassen en het kost ook geen extra catch-all adres. Stel mijn mailbox is meganerd@mijndomein.nl. Daar heb ik een alias sub@mijndomein.nl op. E-mail naar <whatever>@sub.mijndomein.nl komt altijd aan. Als ik bestel bij bol.com vul ik als adres bol@sub.mijndomein.nl in. Krijg ik later spam op dat adres, dan weet ik waar het lek zit.
Wat bedoel je met “freedom account”? Je standaard voornaam.achternaam@freedom.nl adres?
Dat is exact wat ik bedoel. Ik ben ook van plan om een eigen email-account aan te maken op mijn eigen domein, want ik zat hier ook wel in mijn maag.
Er is een undocumented feature bij Freedom die ik handig vind bij het opgeven van een e-mailadres bij webwinkels of andere organisaties die ik niet helemaal vertrouw. Handiger dan veel aliassen en het kost ook geen extra catch-all adres. Stel mijn mailbox is meganerd@mijndomein.nl. Daar heb ik een alias sub@mijndomein.nl op. E-mail naar
<whatever>@sub.mijndomein.nlkomt altijd aan. Als ik bestel bij bol.com vul ik als adres bol@sub.mijndomein.nl in. Krijg ik later spam op dat adres, dan weet ik waar het lek zit.
Kek! Dat ga ik ook doen.
Ik heb nu mijn alias ikke@mijndomein.nl losgekoppeld van m’n freedom.nl emailadres, en gekoppeld aan een nieuw gegenereerde mailbox ikke2@mijndomein.nl. Waar ik met alias ikke@mijndomein.nl eerst klachten kreeg dat er geen DKIM signature was en de DMARC record ontbrak, heb ik nu welk een valid DKIM signature maar klaagt ie nog wel: “The DMARC test failed but we didn’t find any obvious reason why. If you recently modified your DNS, please wait a few hours and then test again.”
Krijg nu wel een score van 10/10.
Edit: krijg bij nieuw aangemaakte emailaccount ook dezelfde melding als met alias.
De kans dat je mail bij die medisch-academische organisatie aankomt is nu een stuk groter, denk ik.
Of je een DMARC record hebt kan je hier makkelijk zien: DMARC Check Tool - Domain Message Authentication Reporting & Conformance Lookup - MxToolBox
Voor 1:1 mail is DMARC nog niet zo belangrijk. Ik geloof dat Freedom het ook niet standaard instelt, maar weet ik niet zeker. Ik heb mijn DNS instellingen zelf aangepast. Mijn DMARC record ziet er zo uit:
Dank je wel @meganerd! Die tool meldt dat het met DMARC wel goed zit bij mij.