Recent kwam ik een artikel tegen over subaddressing / tagged email mogelijkheden. Mogelijk is dit breed bij jullie bekend, maar ik wilde het hier graag onder de aandacht brengen. Het is eigenlijk een mooi alternatief op een alias en simpel te gebruiken. Freedom email ondersteund het ook.
voorbeeld: je mail bij freedom is johan@freedom.nl
Dan kun je bijvoorbeeld voor amazon johan+amazon@freedom.nl gebruiken of
johan+krant@freedom.nl, johan+garage@freedom.nl, etc etc. Alles achter de tagg, + , wordt genegeerd en daarom komen deze e-mails gewoon binnen op je johan@freedom.nl email box.
Gebruiken jullie dit ook, te bedenken voordelen zijn legio, als het instellen van filters hierop, spam beveiliging(?), etc. Zijn er nadelen?
iets slimmere spammers zullen ook wel op de hoogte zijn van deze methode, en gewoon het +xxx stukje weghalen of zelfs aanpassen
je kunt zo’n alias niet verwijderen, hooguit alles wat erheen gaat meteen weggooien
Of dat een probleem is valt maar te bezien. Het absolute voordeel is natuurlijk dat je niet telkens een alias hoeft aan te maken voor een nieuwe webshop oid (zoals ik wel telkens doe).
Ik heb eigen domeinen waarvoor ik zelf de e-mail host, effectief kan ik daarmee alles voor de @ zelf bepalen.
Van mij krijgt ook iedere organisatie een eigen adres, met als klein verschil dat ik door m’n eigen domeinen niet met subadressing hoef te rommelen, maar gewoon freedom@mijndomein.nl kan gebruiken.
Het werkt voor mij al ca. 12 jaar prima. Nadelen heb ik er niet van ondervonden (spam krijg je toch wel ). Aan de andere kant hoopte ik hier ook aan te kunnen zien dat er organisaties verkeerd met mijn adres omgegaan zijn, en dat is in al die tijd nog nooit het geval geweest. Daar moet ik ook wel bij zeggen dat ik heeeeeel terughoudend ben met e-mail adressen aan organisaties geven, ik doe het alleen als het echt niet anders kan. Als het ook maar enigszins mogelijk is vraag ik voor brieven op papier.
Filteren hierop werkt inderdaad prima, sieve (wat de e-mail van freedom volgens mij ook gebruikt) kan kijken naar het to veld en daar op matchen. Zo zorg ik ook dat bijvoorbeeld mailing lists apart komen te staan, enz.
Op mijn.Eigen.Domein (bij Freedom) doe ik het volgende:
.1. Als bedrijf Orga-Nisatie van mij een e-mail adres vraagt (of eist) dan kijk ik welk KlantNummer ze mij hebben gegeven.
.2. ‘mijn e-mail-adres’ wordt dan (spaties wegdenken) :
drs_W . Orga-Nisatie . KlantNummer @ mijn.Domein
.3. in mijn voettekst staat duidelijk dat mijn gegevens en e-mail adres nooit mogen worden doorgegeven., nog verwijzend naar de AVG (die term is breder bekend dan de nieuwe wetsnaam)
.4. met filter-regels verplaats ik dan de mails met Orga-Nisatie naar ofwel een submap ofwel een andere (eigen) mailbox.
Tot nu toe heb ik nog nooit spam of mail op zo een e-mail adres gekregen van iets/iemand anders dan die organisatie/bedrijf zelf.
Ik heb heel lang dezelfde ervaringen. Ik zie zelden of nooit misbruik. Al kan het zijn dat het gedeelte tussen de plus en het apenstaartje eraf wordt gestript. Anders dan @pa4wdh laat ik zo’n beetje overal en nergens mijn e-mailadres achter.
Het enige is dat sommige domme webforms de “+” als een verboden karakter beschouwen.
Dat je het adres kunt strippen en dan wel kunt spammen, is het kleinste probleem.
Als je de tekst na de + iets moeilijker maakt, is het een extra controle of de mail echt van de winkel komt.
Er zijn winkels die vaker een datalek hebben gehad en hier dan ook regelmatig een nieuwe alias krijgen. Soms is de phishing verrassend echt.
Gek is, dat juist een van de bekendste winkels van ons land topper is met lekken.
Geef winkels ook zo min mogelijk info. Vaak vragen ze ook onzin dingen als een geboortedatum.
Ik vul dan een alternatieve datum in, die ik wel noteer bij het account.
Soms wil een shop ook een volledige voornaam en vul ik Slartibartfast in.
Het telefoonnummer op een pakje, van b.v. Ali is ook al mis gegaan.
Er was deze week iets in het nieuws over een post bezorger.
Ik heb ook al afscheid genomen van een winkel, die perse mijn 06 nummer wil weten.
Kan daar niet meer in het account om die reden.
Het filteren van e-mail met bla+bla@mijneigendomeintje.tld moet je voornamelijk zien als een oplossing voor het gebruiksgemak en niet als een beveiliging tegen spam. Net zoals een vingerafdruk om je telefoon te unlocken ook voor het gemak is en niet per sé een beveiliging.
Als je e-mail van een bepaalde shop of instantie zonder het aanmaken van e-mail filters wilt instellen, dan is het gebruik van ‘+iets’ best handig bij het e-mailen. Enige wat er wel moet gebeuren is dat je een map moet aanmaken waar de e-mail in terecht kan komen. Ik gebruik het regelmatig om een klein beetje orde in de chaos te scheppen.
Als je ‘anoniem’ de e-mail wilt gebruiken, dan is er natuurlijk ook altijd het ‘sinenomine’ e-mail adres dat je kunt gebruiken (staat onder het kopje ‘Mijn mailbox’. Soms moet je die even 2x aanklikken).
Ik meen dat in een ander (recent) item wordt vermoed dat deze lange-adressen blijven bestaan. @bastiaan, wil je hier eens uitleggen hoe het zit met het uitdelen/vervallen van die SineNomine-adressen ?
Kun je zèlf een SineNomine laten vervallen (en daarmee een nieuwe aanvragen) ?
( natuurlijk niet elke 10 minuten )
De mogelijkheden zijn die je in de MIJNfreedom omgeving ziet. Dus die zijn vrij beperkt.
Wij hebben volgens mij (vanuit de begin periode in 2020) nog wel ergens op een verlanglijstje staan bij Soverin dat je hier als klant iets meer mee kan dan dat het een statisch adres is, maar verwacht dat er andere dingen qua prio voorrang hebben gehad.
Zover ik kan zien (en ik heb nog even dubbel gecheckt wat ik aan de achterkant eventueel zou kunnen doen) is het sinenomine adres redelijk permanent. Wij kunnen aan de achterkant ook weinig aanpassen hieraan. Alles wat we hiermee zouden willen doen, zou een handmatige actie zijn die via Soverin loopt (dus dat doen we het liefst zo min mogelijk, want extra werk. ).
ik zie liever Freedom-internet alwééér op-1
dan dat ik jullie ga vermoeien met het weggooien van mijn SineNomine-adres, (tenzij absoluut noodzakelijk natuurlijk)
( prio stellen )
Je kan ook het local-part als subdomein gebruiken: krant@johan.freedom.nl , garage@johan.freedom.nl enz. Hoef je niets voor te configureren. Werkt ook als je de e-mail van een eigen domein voorbeeld.nl bij Freedom hebt ondergebracht en pietje heet: krant@pietje.voorbeeld.nl. Uiteraard kan je er het beste een wat anoniemere mailbox dan ‘pietje’ of ‘johan’ voor maken.
Stond ooit in de allereerste versie van de helpdesk pagina’s, maar zal je nu vergeefs naar zoeken. Maar werkt betrouwbaar.
Daar mist een klein stukje informatie wat wel belangrijk is. Voor het stuk voor het domein freedom.nl (bijvoorbeeld bastiaan@subdomein.freedom.nl) moet er wel een alias aangemaakt zijn voor die mailbox of moet er een mailbox bestaan met de naam ‘subdomein’. In bovenstaande voorbeeld moet er dan een alias subdomein@freedom.nl zijn aangemaakt op de mailbox ‘bastiaan’. Heb je geen alias aangemaakt, dan werkt het niet.
Voor eigen domeinen (gekoppeld of bij Freedom geregistreerd) is het van belang dat ‘virtuele subdomeinen’ geactiveerd staat en dat er een MX-record is aangemaakt voor de wildcard.
Ook hierbij is het nodig om een alias of mailbox te maken met het subdomein wat je gebruikt.
Het gedeelte voor de @ in beide gevallen (eigen domein en freedom email) maakt dan niet heel veel uit (maar is dan wel te gebruiken voor filters).
Het kan goed zijn dat het ooit op de helpdesk pagina’s heeft gestaan en dat het om een bepaalde reden is weg gehaald (vanwege achterhaalde informatie of per ongeluk… kan beide). Mocht je feedback hebben op de pagina’s, dan kun je dat altijd achterlaten op de website zelf. Mis je iets op de website aan informatie, laat het dan per mail weten (of laat feedback achter op een random pagina). Ik kijk vrijwel dagelijks naar de feedback die we krijgen op de pagina’s en pas de informatie aan wanneer nodig.
Ik heb nooit een alias aangemaakt. Van jullie heb ik in mei 2020 voornaam.achternaam@freedom.nl gekregen en van meet af aan kwam mail naar <whatever>@voornaam.achternaam.freedom.nl aan.
Ik heb 3 eigen .nl domeinen. 1 bij Freedom in de DNS omdat dit bij de prijs inbegrepen is. Daarbij werkt hetzelfde zonder dat ik daar iets voor gedaan heb. Dat domein heeft wel in mijn.freedom.nl een vinkje bij “Virtuele subdomeinen”. Weet niet meer of ik dat zelf aangezet heb of dat dit default was. <whatever>@sub.voorbeeld.nl komt aan in sub@voorbeeld.nl
Ook voor de andere 2 domeinen met DNS elders werkt het. Ik heb daar alleen: MX @ 1 mx.soverin.net. , geenMX * 1 mx.soverin.net.
Ik heb mijn post iets aangepast. Het moet een alias of mailbox zijn. Dus dan is het logisch dat het voor jou heeft gewerkt zonder dat je een alias aangemaakt hebt.