Email versturen vanuit SMTP Freedom lukt niet (End Of Message fout )?

Hier ook sinds gisteravond op meerdere apparaten, meerdere freedom-mail-accounts … zeer problematisch wanneer horen we iets van freedom?

Ja, bij mij ook! Net geprobeerd, en succesvol verstuurd.

Hoi allemaal,

Het probleem is inmiddels opgelost. We zijn nog aan het onderzoeken wat de reden is dat dit ontstaan is en waarom de monitoring hierop geen alarm bellen heeft laten afgaan.

5 likes

Hoe bedoel je, ‘meerdere dagen’? Het SMTP probleem was er pas vanaf gisterenavond, overdrijven is ook een kunst…

Gelukkig, ik kon net weer een belangrijk mailtje versturen, veel succes met het elimineren van deze malheur … groet, Otto

Dit ging over een andere issue m.b.t. hosting. Niet over dit smtp server probleem

Fijn, dan laten we hopen dat het een eenmalige issue was, had bijna een goedwerkende eigen mail server overhoop getrokken in de afgelopen uren… Met name door een lege storingen pagina.
Ik zou het enorm op prijs stellen als jullie met een terugkoppeling zouden willen komen met name wat betreft het monitoring gedeelte. dat er iets fout kan gaan begrijpt nl. iedereen, maar dat het dan ook niet opgemerkt wordt na 10-12uur dat er iets fout gaat is minstens zo cruciaal imho.

2 likes

Hoi allemaal,

ik krijg geen mailtje meer weg via de webmail of de telefoon (iphone mail app).
Ik krijg een smtp server foutmelding en heb geen idee hoe ik dit verhelpen moet :$.
Nu kan ik dus ook de helpdesk niet mailen ;-)…

image

Thanks For Information. Issue lijkt opgelost. Kan weer mail via Thunderbird en Webmail versturen.
//–//
Ook tijd dat de “waakdienst” het forum gaat monitoren of tenminste een kanaal is dat zij via-via gewaarschuwd kan worden.

Ik zou (zelf) graag willen weten wat er technisch aan de hand, dat inhoudelijk tijdsverspilling zal zijn. Als gebruiker is er geen “stem” met wat er in de “keuken” wordt opgediend.

Daarmee ben ik dus consument die alleen maar kan constateren dat het opnieuw niet goed gaat met (mail)diensten en daarin mijn knopen ga tellen. Het is ridicuul dat ik voor diensten, zelf (kostbare) backup alternatieven in stand moet houden.

Ik ben er gisteravond ook tegenaan gelopen en heb het urgente bericht via Telegram verstuurd. Ik heb vandaag inmiddels wel weer een mailtje verstuurd, dus fijn dat het al is opgelost

Yep, een andere voorstelling van zaken. Op de storingspagina zelf zie ik trouwens geen (ver)melding.

Probleem startte gisteravond al om/rond 20u00. Mij kostte het vervolgens dik een uur om in alle drukte, uit te zoeken waarom uitsturen mail mislukte en om vast te stellen dat de dienst zelf niet operationeel was.
Reden dat ik omstreeks 22u45 formeel een ticket heb ingelegd zodat er geen misverstand is over uitvaltijden.

Dat de helpdesk het om 09u00 registreerde en het in een halfuurtje (ws reboot of zo) heeft “opgelost” is het formeel wegpoetsen van KPI’s. De mailfunctie was 12 uur niet “.en kon mogelijk in 30 minuten al zijn opgelost.
Wel een compliment dat ik antwoord kreeg op het ingelegde ticket (nu nog de anderen)

Het tijdstip van de storingsmelding zoals momenteel vermeld is het tijdstip dat we de storing gemeld hebben en inderdaad niet exact begin van de storing. Mede omdat het nog onduidelijk is wanneer de storing exact begon.

Momenteel zijn we in gesprek met Soverin, de beheerder van de mailinfrastructuur, over de oorzaak en waarom het niet eerder is opgemerkt. Nadat zij hun analyses hebben gedaan en de zogenaamde ‘post-mortem’ is geweest is er meer over oorzaak en maatregelen te zeggen.

In ieder geval is duidelijk dat het complexer was dan het rebooten van een SMTP server zoals hierboven wordt gesuggereerd.

5 likes

Thx. Dat het geen “simpele” herstart lijkt, blijkt inderdaad omdat de SSL fingerprints van adresboeken via de soverin-servers “smtp.freedom.nl” (dwz de mede daarin opgenomen cardDAV default adresboek) bleken te zijn veranderd.
Na vericatie en inbreng van de fingerprints kan ik weer mijn (over SSL gedeelde) adresboeken synchroniseren. Goed te weten ook dit voortaan bij eventuele issues te moeten controlen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.