[Email:] Wensenlijst

Dat begrijp ik, maar bij mijn weten is het concept van IMAP dat het maar gedurende een bepaalde periode op de server blijft staan, standaard meestal maar 1 maand. Dat is dan vaak wel aan te passen, maar niet jaren of oneindig.

Als je bijvoorbeeld werkt met mailtemplates die je steeds hergebruikt voor het versturen van frequente mailtjes dan ga je al nat,

Maar misschien moet ik mijn kennis over POP3 versus IMAP weer eens wat opfrissen :smiley:

Prima, ben eerst nog wel even bezig met e-mailadressen omzetten nu we aliassen hebben.

Dan denk ik dat je kennis wat bijgeschaaft moet worden. Bij het IMAP protocol blijven de e-mails altijd op de server staan en zit daar de beperking over hoeveel je in je mailbox kan hebben.
Bij POP(3) worden de bestanden opgehaald naar je computer en kan je eventueel in je e-mailprogramma aangeven dat hij de laatste X tijd of berichten ook nog op de server moet laten staan. Hierbij is je eigen opslagruimte meestal de beperkende factor.

Beide methoden hebben zo z’n voor- en nadelen en iedereen moet voor zich bedenken wat hij liever gebruikt (mits ze beide aangeboden worden).

Ik draai zelf een mailserver met IMAP en heb daar nog berichten van 20jaar geleden op staan. Dus IMAP op zichzelf zal geen oude berichten weggooien.

Mijn oudste mail die ik heb staan is uit Mei 1999, zelfs nog met een kleine attachment eraan vast, en die staat nu dus gewoon bij Freedom in mijn email account.
Bij xs4all gebruikte ik ook al imap ipv pop. Alle mail die ik bij xs4all had staan, heb ik simpelweg overgezet naar Freedom.
Voordeel van imap is echt dat ik overal mijn mail kan bekijken, thuis op mijn eigen pc, onderweg op mijn mobiel, en indien nodig op mijn werk via webmail. Overal kan ik zien wat ik ontvangen heb en (soms ook best belangrijk) wat ik verzonden heb.

Enige beperking is dus de 25 GB, maar daar zit ik zelfs nog lang niet aan.

Dank voor de beknopte toelichting Subbink :slight_smile:
Ik zat gisteren even in te veel parallele discussies, dat werkte niet. Nu met meer focus is het verschil tussen POP en IMAP weer een stuk helderder. Ik had inderdaad wat zaken door elkaar gehaald.

Grootte van IMAP zal idd niet het issue zijn, tenzij het snelheid wordt van zoeken en ophalen van oudere mail/attachments.

Ik wil bij voorkeur mijn mailzaken lokaal houden en niet alles in de IMAP-server. Ten eerste vind ik lokale opslag veiliger en robuuster. Ten tweede kan ik met IMAP niet werken zonder verbinding.
Ik heb al sinds jaar en dag een POP-account (meerdere) die ik zo ingesteld heb op mijn hoofdsysteem en daar worden goede backups van gemaakt. Daarbij laat ik de mail 1 maand op de server staan, zodat ik alle recente mail ook vanaf mijn mobiele devices kan gebruiken. Op die mobiele devices is mail wel als IMAP geconfigureerd.
Dat vind ik de prettigste configuratie.

Dus die 25 GB mailruimte op de server kan wat mij betreft beduidend kleiner zijn :smiley: Dan kan ik die ruimte wel beter gebruiken.

Dank je wel mensen, jullie laten mij er nog eens over nadenken.
En dus een aanvulling op mijn oorspronkelijke idee:

… ontwerp een mogelijkheid om met een maandbedrag binnen Freedom 25 Gb extra ruimte voor de Mailboxen aan te schaffen …

Dat kan uiteen vallen in 2 voorstellen:
.1.
Maak een bovengrens per Freedom-account voor AL z’n opslag, inclusief de Mailboxen
.2.
Ontwerp een abonnement waarbij je dit totaal oprekt met stappen van 25 Gb voor tig Euro per maand.

( is geen haast mee hoor, want ook mijn mailboxen zijn nog lang niet vol; ik probeer alleen toekomstige mogelijkheden met jullie te verkennen )

1 like

Mensen, 25 GB is zat. Ook mijn oudste mail is van ongeveer 1998 en zit nu rond de 2,5 GB. Maar goed ik bewaar dan ook alleen maar wat ik het bewaren waard vindt.

Tja, ik heb geheugenproblemen en doe veel diverse dingen, dan is zo’n grote mailbak erg prettig :slight_smile:

Mijn mailbox van een account (werk e-mail) dat nog niet gekoppeld is aan Freedom bevat 8 GB en gaat terug tot eind jaren 90.

Komt er eigenlijk ook iets van een agenda functionaliteit? Bedankt!

1 like

Ik zou graag een e-mail relay willen bij Freedom. Ik ben overgestapt naar Freedom als amateur ict-er om zoveel baas te blijven over eigen data als mogelijk. Ik heb mijn eigen cloud en alle Iphone`s etc binnen het gezin synchroniseren met de eigen cloud. Zo ook een eigen mailserver. Dat laatste is een grote uitdaging. Ondanks ik een 10 haal bij Mailtester blijf je tegen gedoe aanlopen bij hotmail, outlook en live accounts. Dat is op te lossen met een externe relay bv sendgrid, maar dat past niet helemaal bij mijn principe. Een externe relay voor mijn postfix server bij Freedom zou heel mooi zijn

2 likes

Een andere mogelijke oplossing zou kunnen zijn door ergens een goedkope VPS af te nemen en daar zelf je mailrelay server te draaien. Ik weet dat je voor minder dan 5 euro per maand een VPS kan krijgen bij contabo.com of hetzner.com .

Had ik eerst ook, maar toch liever mijn backup drive onder mijn eigen kussen :slight_smile:

Hah! Ben jij mij? Errr… ik gebruik Hetzner om de dataset van Backuppc 's nachts te rsyncen naar Hetzner (voor als er thuis is catastrofaals zou gebeuren), en Contabo (en een UK VPS) als inbound/outbound mail relays.

Werkt fijn want:

  • Mail wordt gewoon gebufferd mocht je thuis-servertje niet beschikbaar zijn
  • Geen issues met reverse DNS
  • Eenvoudig wijzigingen aanbrengen in je Internet aansluiting zonder merkbare impact buitenshuis (zoals m’n migratie naar Freedom)

Tja, het is een beetje een uit de hand gelopen hobby en prinicipes. Ik doe dagelijks 1 handmatige backup en wekelijks nog een backup. De wekelijkse back up is een omwisseling van twee schijven die omgewisseld worden en bij een vriend bewaard worden. Elke zondag gaan we ff wandelen en dan wisselen we de schijven uit. Verder draaien 2 linux servers redundant en een psu die het 24 uur vol moet houden. En oh ja, de backup schijven zijn fysiek afgekoppeld. De oudste back up is dus altijd twee weken oud.

2 likes

Ja Hotmail en Outlook zijn lastig. Heb al een keer op een spamlijst gestaan bij Microsoft door een configuratie foutje. Mijn postfix server had ik eens ingesteld op alleen TLS maar dat veroorzaakte problemen die je niet zomaar oplost bij Microsoft. Als je uiteindelijk alles hebt opgelost met Microsoft ( die hun eigen afgeschermde blocklist hebben) dan ben je er nog niet. Want bedrijven die gebruik maken van Sophos firewalls gebruiken die blocklist kennelijk ook. Dus binnen no-time ben je volledig paranoïde van je eigen mailserver. Maar goed alleen Hotmail en outlook blijven moeilijk. Met name omdat ik van hotmail en outlook smtp 250 2.6.0 of 2.1.5 terug krijg. De mail wordt wel geleverd maar kennelijk beland de mail bij de ene wel in de inbox en bij de andere niet.

Outlook, bedoel je niet Office365mail, Outlook is het mail programma wat bij het office professional pakket zit (wat ik zelf ook gebruik overigens, outlook 2013, wat oudere versie overigens)

Tegenwoordig bestaan er @outlook.com mailadressen/accounts. Volgens mij de opvolger voor @live.com accounts. Ik heb overigens geen problemen met prod.outlook mailservers bij bedrijven of Azure omgevingen. Daar komen de mails wel altijd aan

Ah, ok. Die heeft inderdaad dezelfde problemen als office365 mail. Kom het zelf vaak tegen bij het installeren van scan to mail op MFP printers.
Ik blijf het overigens vaag vinden dat zelfs de meest kritische bedrijven outlook.com, office356 of vaak zelfs gmail blijven gebruiken…

Interessant, @Privacyliker. Ik heb met Microsoft vooral problemen omdat het erop lijkt dat mail steeds via andere IP adressen wordt aangeboden (de queue lijkt vanaf verschillende IP’s te worden gerund), waardoor mijn greylisting daemon de mail vele uren en soms dagen ophoudt omdat er maar geen tweede keer dezelfde triplet langskomt. Brakke zooi…