Embed op Discourse

De trackers van doubleclick.net, google.com, gstatic.com en youtube.com komen er ook aan. En dat via freedom.nl :face_with_symbols_on_mouth:
Hey beheerders, kijk hier.

1 like

Ik moest uitzoeken wat je bedoelde.

Voor mijn begrip, je vindt dus dat we de ingebouwde ā€œoneboxā€ functie moeten beperken of uitschakelen?

Dan hebben we dus geen of minder rich link previews meer maar ook niet de bijbehorende trackers die ik inderdaad zie binnenkomen als ik deze post open.

Helaas zie ik geen mogelijkheden voor de lezers deze functie naar behoeven in- of uit te schakelen. Als ik het goed heb begrepen kan de poster rich link previews eventueel vermijden door de link tussen vishaakjes te plaatsen. Maar dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.

Mijn intentie was om alleen een URL/link te plaatsen. Ik had niet verwacht dat er hier direct een video met trackers zou staan.

@arien wat ik bedoel: je bouwt een mooie cleane site, zonder trackers en 3rd party cookies etc. Dat kost best moeite, want voor je het weet sleept b.v. een theme Google fonts via de achterdeur naar binnen. Je hebt het eindelijk voor elkaar en dan plakt een redacteur of een forum user een URL naar iets op een site als YouTube zoals @jschwart deed en oooopppsss, blijkt er een automatische embed functie in je CMS te zitten. Die YouTube embed strooit al cookies zonder dat je het afspeelt. Ook als je youtube-nocookie dot com gebruikt.
Op alle WordPress sites die ik beheer schakel ik dat uit en laat externe links in een nieuwe tab openen met zo’n
afbeelding
icoontje er bij. Mijn voorstel was om dat hier ook te doen en ik dacht dat dat mijn linkje naar uitleg verwijst hoe je dat moet instellen. Maar ik heb al jaren geen Discourse meer beheerd, dus weet het niet zeker.

1 like

We hebben Discourse even een update gegeven en nu worden embedded videos van Youtube via Lazy Videos geladen, zodat er minder mee komt van de kant van Youtube. Ik zie alleen iets af gaan in mijn browser omdat er een plaatje geladen wordt vanuit Youtube. Verder lijkt er nu niks meer mee te komen.

Gaat om deze plugin die nu aan staat:

3 likes

is het een idee om deze update-melding op een algemener plek te zetten ?

Dan lezen gebruikers dat ook als ze geen interesse hebben in een Turris Omnia NG .. ..

( trouwens fijn dat :spraydot: Freedom ons ook op dit gebied veilig probeert te houden )

2 likes

Ja, @Drs_W heeft gelijk. Excuus, ik had mijn opmerking helemaal niet hier moeten plaatsen. We dwalen volledig af van het mooie Turris kastje.

1 like

Wat voor google al genoeg informatie is om je profiel te ā€œverrijkenā€ (voor hunzelf uiteraard).

Persoonlijk heb ik er geen last van (alles van google weer ik van m’n netwerk), maar tracking technisch helpt dit niet veel.

Even maar een apart topic hier gemaakt, zodat we het oorspronkelijke topic niet verder ā€œvervuilenā€.

We zijn er nog mee bezig om te kijken wat er precies gebeurt (ik heb al wel een idee… maar dat moet even verder onderzocht worden).

Die plugin is vermoedelijk speciaal gemaakt voor door Discourse zelf gehoste sites. Daar wordt de YouTube thumbnail door hun CDN cloudfront.net afgevangen. Jullie draaien het waarschijnlijk een eigen container en dan wordt het wel van img.youtube.comopgehaald.

Al mijn WordPress sites hou ik cookie-vrij, dan hoef ik ook geen akkoord te vragen. Enkele van mijn redacteurs willen soms toch naar iets op YouTube of Pinterest verwijzen. Als de lezer dat wil wil ā€˜doettie dat maar in z’n eigen tab’. De oEmbed functie van WordPress is met een code snippet uit te schakelen. Er zijn wel plugins die een kopie van de thumbnail lokaal opslaan en daar een link met target=ā€_blankā€ achter zetten.
Maar Discourse is geen WordPress. Zelfs geen PHP.

Op mijn test Discourse instantie wordt het plaatje eenmalig opgehaald (door de OP als ik het zo zag) en als plaatje opgeslagen op de server. Als dan het plaatje opgehaald moet worden, komt deze dus van de eigen Discourse server zelf af (of een CDN die je instelt waarschijnlijk).

Dus het kan wel, maar vermoedelijk moet er dan even met HTTP headers gespeeld gaan worden. Maar dan praat ik voor mijn beurt. :slight_smile:

En ook dat is gefixed. Lag niet aan HTTP headers, maar aan een vinkje.

Bij het embedden van een Youtube video zal de poster wel een cookie voor z’n neus krijgen (want die haalt een plaatje van Youtube op), maar dat plaatje wordt dan lokaal opgeslagen en geserveerd naar mensen die het topic bekijken, zonder cookies.

Ik heb daarnaast ook maar de embed voor maps en Google agenda uit Discourse gehaald, want daar kon ik even niet zo snel van vinden hoe je die cookie-loos kunt serveren.

Test:

Edit: ja, werkt. Fraaie oplossing.

Als maps nodig zijn kun je evt. OpenStreetmap gebruiken.