Ervaringen met Freedom/Soverin DynDNS en Fritz!Box?

Goedendag,

Hier iemand toevallig ervaring met gebruik van de Freedom/Soverin DynDNS configuratie in een Fritz!Box? Ik krijg dit namelijk niet aan de praat.

Als je een eigen domeinnaam registreert via Freedom, krijg je bij de DNS instellingen ook een DynDNS functionaliteit te zien (dit loopt net als de DNS en Mail via Soverin). Als ik deze URL vanaf een willekeurige verbinding aanroep, werkt dit zoals verwacht en wordt het A-record in de DNS aangepast naar het IP-adres waar het verzoek vandaan kwam. De Fritz!Box heeft ook een mogelijkheid voor DynDNS configuratie. Je moet daarbij de betreffende URL en een domeinnaam instellen (verplichte velden, terwijl voor Freedom/Soverin dus alleen de URL nodig lijkt). Ik heb bij de domeinnaam zowel de domeinnaam zelf (domein.nl) als de subdomein (sub.domein.nl) geprobeerd, maar beide leiden tot niks.

Iemand suggesties?

Deze al gelezen?

Vraagje: waarom zou je DynDNS willen gebruiken wanneer we van Freedom gewoon vaste IP adressen krijgen?

2 likes

Ja, maar daar wordt ik niet wijzer van i.c.m. de Soverin URL die dus geen authenticatie lijkt nodig te hebben…

Meerdere mogelijkheden:

  1. Voor iets anders dan je Freedom verbinding (als je bijv. alleen Freedom mail gebruikt dan krijg je deze functionaliteit ook, kan dus i.c.m. een ISP gebruikt worden die geen vaste IP’s uitgeeft).

  2. Als je een 4G/5G dongle in de Fritz!Box gebruikt als fallback voor je Freedom verbinding, kan je op deze manier toch altijd bij je netwerk vanaf afstand en op whitelists kan je vaak ook een hostname zetten. Je kan dan dus (vrijwel) direct inloggen via je fallback-verbinding op de diensten/servers etc. die je gebruikt. Wel zorgen dat de TTL van het betreffende A-record laag staat (max. 5 minuten).

Vanmiddag nog wat zitten spelen en….opgelost!

Hoewel de gebruikersnaam en wachtwoord velden optioneel zijn, blijken ze dat in de praktijk niet. Als je er iets willekeurigs invult, werkt het wel.

Voorbeeld configuratie:

Update URL: deze kan je vinden in Mijn Freedom helemaal onderaan de pagina met DNS instellingen voor je domein. 1-op-1 kopieëren (eventueel helemaal achteraan “home” vervangen door iets anders gewenst)
Domein: home.domein.nl
Gebruikersnaam: fake
Wachtwoord: fake

Het betreffende A-record (in dit voorbeeld “home”) van te voren bij voorkeur niet aanmaken in de DNS editor in Mijn Freedom. Na configuratie op de Fritz!Box wordt deze automatisch aangemaakt en weet je dus direct dat het allemaal werkt.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.