(ethische vraag:) Voelt "Privacy voor iedereen" goed?

Ethical.NET/resources/ geeft een mooi overzicht per soort applicatie.

Wat ik helaas mis, dat is een beoordeling van die applicaties:

  • hoe veilig is-ie
  • waar “woont” de schrijversploeg (i.v.m. wetten)
  • GNU of andere licentievorm
  • enz.

En ik zie bijvoorbeeld dat de Zwitserse zoekmachine SwissCows.com ontbreekt,… die geeft jou de gelegenheid om een website anoniem te openen, en na 10 seconden zie je boven in beeld hoeveel cookies je dan al op je apparaat zou hebben, en wèlke cookies.
Als je dat wilt, dan kun je die blokkeren in je browser (of de URL blokkeren in jouw FritzBox modem).
Dat vind ik zelf wel heel makkelijk.

1 like

Ik gebruik eigenlijk altijd al applicaties die mijn privacy bevorderen. Helaas is OpenStreetMap nog niet zo goed in sommige adressen, waardoor ik google maps soms nog moet gebruiken.

Het begin is er al! We kunnen hier onze ervaringen en gevonden onafhankelijke testen noemen.
Dan wel graag testen die zijn in te zien of te downloaden zonder je privacy te hoeven …

Ooit begon ixquick als compleet onafhankelijke zoekmachine met blik op privacy, later samengevoegd met StartPage, maar dat is nu niet meer geheel onafhankelijk te noemen. Dus is de vraag in hoeverre er niet tòch iets van jou wordt bewaard of verzameld, of in hoeverre dat in de toekomst gaat gebeuren.

Leuk extraatje:
Haal alle :spraydot: Freedom- URLs maar eens door SwissCows , en je ziet dat Freedom het qua privacy heel netjes doet :ok_hand: !
Er wordt niet stiekum geplaatst of onder je handen vandaan gehaald.

Ik zie dat swisscows nu ook een chat app maken: TeleGuard.
Weer meer keuze.

ik draai al jarenlang de magere versie van Ubuntu, namelijk XUbuntu (met de lichtgewichte XFCE-desktop) om oud PC-materiaal weer tot leven te wekken.
Maar ik heb dat zoekgedrag ‘Canonical’ in vele malen slechts één keer gezien.
TIP: zet na installatie als eerste de internet-toegang uit, start de browser en regel de privacy, bijvoorbeeld

en zet hierna het netwerk weer aan.
( als je -zoals ik- meerdere PC’s moet installeren, dan kun je de firefox-instellingen gewoon in linux overnemen )

@Sven,

Ubuntu wordt verspreid over de wereld ontworpen.
Het bedrijf Canonical voegt die dingen samen tot Ubuntu, een vorm van linux.
Het artikel vermeldt dat sommige zoekopdrachten naar Canonical lijken te gaan, en dat Canonical die opdrachten anoniem doorstuurt naar Amazon.

Als je in een standaard-geïnstalleerde Ubuntu in Firefox zoekt op de URL-adres-regel, dan zoekt-ie onder andere ook in Amazon. Bij de voorkeuren binnen Firefox heb jij zelf invloed op welke zoekmachines worden gebruikt.
Zelf gebruik ik MetaGer en SwissCows veel. Maar dat zijn “we hier met z’n allen” ook verder aan het afwegen…

Kijk maar eens naar het volgende op dit community-forum :
Zoekmachines-Ontwikkelingen

Dat doen ze niet zo zeer voor “jouw”/“ons” gemak, maar meer om het produkt goed geaccepteerd te krijgen.

De meesten gebruiken Windows en MS-Office, omdat …
… omdat de meesten dat gebruiken, en het dús heel bekend is.
De broncode van die programma’s is geheim. Dus weten wij eigenlijk niet wat er precies gebeurt.

Open-Source programma’s die draaien onder de GNU-licentie zijn helemaal openbaar: je zou dus kunnen nakijken wat er in het programma gebeurt. En ze zijn -onder voorwaarden- vrij te verspreiden.
Dus gebruik ik zoveel mogelijk van die programma’s.

Ook het onderwijs kiest snel voor ‘bekende’ programma’s los van wat er onder water gebeurt:

[Big-Tech-in-t-Onderwijs](https://community.freedom.nl/t/overheidsbeleid-big-tech-in-het-onderwijs/1664)
1 like

Definitie van privacy

Een interessante vraag in dit gesprek is: “wat is privacy?”. Mijn persoonlijke definitie: het is een menselijke eigenschap. De keuze maken om iets wel of niet te delen. Dat gaat natuurlijk over data, je browsegeschiedenis en je mailbox. Maar het gaat voor mij veel verder dan dat. Ook het uiten van emoties, bijvoorbeeld. Die link legt het helder en zeer goed uit.

Privacy voor iedereen

Ja, privacy voor iedereen voelt voor mij goed. Want anders ben je, in het verlengde van het bovenstaande, een menselijke eigenschap aan het wegnemen. En daarnaast is het “mensen met criminele bedoelingen” argument in mijn ogen een farce - laat mij dat uitleggen:

Volgens Van Dale is de definitie van crimineel een misdadiger. De definitie van misdaad:

strafbaar feit; = delict: een misdaad plegen

Een crimineel is dus iemand die een strafbaar delict pleegt - even heel simpel gezegd: iemand die iets doet wat wettelijk gezien niet mag; wat strafbaar is. Iemand die door rood rijdt, pleegt een strafbaar feit, maakt zich schuldig aan crimineel gedrag.

Ik denk dat een groot deel van onze maatschappij op enig moment wel eens zo’n delict heeft begaan. De gedachte dat criminelen geen recht hebben op privacy is daarom, in mijn ogen, krom. We zijn mensen, maken allemaal wel eens fouten.

Wellicht is het een wat flauw voorbeeld, wellicht is het niet wat je bedoelt. Laten we hypothetisch, voor deze discussie, een regel invoeren. Iemand die drie keer betrapt is op het plegen van een strafbaar feit of een delict pleegt die ‘ernstig’ is, vinden we crimineel en is (for the sake of argument) wat we hier bedoelen. Ik denk dat het een logische aanname dat zo’n persoon, met meerdere delicten op de kerfstok, niet heel geneigd is om zich aan de wet te houden.

Techniek en privacy

We hebben nu technologie zoals end-to-end encryptie. In mijn ogen fantastische technologie die het mogelijk maakt om nog enige privacy en zeggenschap over onze data te hebben. Diezelfde technologie ligt continu onder vuur, door beleidsmakers en figuren die er inhoudelijk weinig van snappen. Dat is niets nieuws, maar een fenomeen wat al sinds de zeventiger/tachtiger jaren speelt.

Het ligt onder vuur omdat het een dubbelzijdig zwaard is. Technologie die niet discrimineert en dus ook “voor de verkeerde doeleinden” benut kan worden. Beleidsmakers proberen om deze technologie aan banden te leggen, om het te reguleren en af te zwakken.

Er zijn echter twee (filosofische) tekortkomingen aan die pogingen:

  • Criminelen houden zich niet aan de wet. Dus waarom zouden ze zich wel aan wetgeving houden die hun communicatiekanalen afzwakt, inperkt of aan banden legt?
  • Encryptie is, cru verwoord, wat complexe wiskunde. Een combinatie van algoritmes en protocollen die ‘public domain’ zijn. Een verbod gaat dat niet veranderen. Niet op Nederlandse schaal, Europees niveau of zelfs op globaal niveau.

De enige groep die je hiermee ‘hebt’ is de groep die je in de eerste instantie wilt beschermen: “onschuldige burgers”.

Conclusie

Met mijn bijdrage - die wat langer is dan ik voor ogen had - hoop ik dat het duidelijk is dat mijn antwoord een volmondige ja is:

Privacy voor iedereen voelt goed.

2 likes

Dankjewel voor de attente woorden :slight_smile:

Ik ben zelf ook geen lid van De Correspondent, met die link is het artikel te bekijken zonder een account nodig te hebben. Wel goed dat je het op deze, alternatieve manier beschikbaar stelt, maakt het toegankelijk voor iedereen met interesse!

Volgens mij heeft de huidige privacy wetgeving meer na- dan voordelen!

@Koen , hoewel ik het niet met jou oneens ben, ben ik benieuwd naar de feiten die zorgen dat jij deze mening hebt. Wil je die hier met ons delen ?

1 like

Ik denk hierbij aan allerlei instanties als politie, justitie, fraudebestrijding, UWV enz. die hun werk niet goed kunnen doen doordat de privacywetgeving bijv. koppeling van bestanden verbiedt.
Ik denk dat de wetgeving te algemeen is en men de consequenties niet geheel overzien heeft (zoals dat vaker met wetten het geval is).

@Koen ,
je stelt terecht dat sommige instanties door de privacywetgeving worden gehinderd in hun werk. Op deze vlakken lijken de privacyregels te strak.

Daarnaast zijn er plekken waar te-veel en te-lang gegevens worden bewaard, met het risico op uitlekken en misbruik (zoals parkeergegevens gebruiken door de BelastingDienst om privé-kilometers te achterhalen). Hier lijken de privacywetten niet strak genoeg.

Wetten en regels op dit gebied moeten dus veel nauwkeuriger worden ontworpen, waarbij in mijn ogen veel meer moet worden gevraagd op echte deskundigen/organisaties op privacy-gebied.

Maar ik vrees dat er geen deskundigen zijn die een algemeen overzicht hebben, dus het blijft eenzijdig.
Je ontkomt dan toch weer niet aan een redelijk brede maatschappelijke discussie?

Je kunt natuurlijk ook deskundigen op verschillend gebied bij elkaar brengen en met deze groep de toekomstige wet en vooral de gevolgen ervan bespreken.

Zie dit : https://www.politico.eu/article/european-parliament-platforms-child-sexual-abuse-reporting-law/
e-mail privacy was natuurlijk altijd al niks maar hiermee echt door het putje. Weet iemand hoe dit zich verhoud tot freedom email en/of een eigen mailserver?

Te vroeg om er inhoudelijk wat van te zeggen. Het staat providers toe om mail voor die doeleinden door te spitten. Het verplicht ze (nog) niet. Er is ook al een rechtszaak aangekondigd door minstens een partij.

Eigen mailserver, als je de kennis en effort ervoor hebt: zeker een aanrader!

Ik denk meteen aan de overeenkomst met ‘gratis extra taken’ die de (basis-) scholen in hun schoot krijgen geworpen:

  • kijk of er wat mis is bij het kind thuis
  • en meldt dat maar even

Ook dàt gaat wringen, want ook in het onderwijs moet er een vertrouwens-relatie zijn tussen de wijsheid-brengende en de wijsheid-ontvangende partijen.

In beide gevallen legt de regering heel bewust het handelen (en dus de schuld bij het fout/niet handelen) bij een private partij neer.

Misschien de opsporingdiensten niet jarenlang uitknijpen, maar meer toerusten voor hun taak. En ja, dat kost geld maar vooral: grondig nadenken vooraf. ( dat laatste is veel moeilijker dan mooie one-liners )

2 likes

De overheid probeert er gewoon simpel van af te komen.
Door de opsporing taak bij de providers te leggen.
De kosten komen dan ook bij de gebruikers terecht.

Dit is wel met succes gelukt bij de banken.
Die moeten nu extra personeel in dienst hebben om klanten in de gaten te houden.
Krijg je nu een hoger bedrag op jouw rekening, moet je op het matje komen.
De drempel, zakt steeds verder omlaag.
Simpel jouw eigen auto verkopen, kan je al in de problemen helpen.
Vergeet dus niet een mededeling bij een overboeking te zetten.
“Auto verkocht 6-VVD-66”

Dit willen ze ook gaan doen met alle internet diensten.
De overheid snapt er niets van, maar daar hebben ze de providers voor.
Ze dicteren gewoon wat hun wensen zijn en hun probleem is opgelost.
En dat zonder overheidskosten.

En zonder een toezichthouder.

Dat is de toekomst, alles in de cloud zetten waar ook een politieagent routine in zit.
Zet je er dan per vergis er een oude jeugdfoto in, dat je als kind naakt in een zwembadje staat.
Word je opgepakt zodra je de USA in komt.