Exporteren contacten van Freedom-webmail naar MS Outlook

Ik probeer, na enige jaren webmail gebruikt te hebben, weer terug te gaan naar Outlook. Webmail is met name met haar zoekfunctie erg zwak. Vandaar.
Nu wil het echter niet lukken om de contacten uit webmail naar Outlook te exporteren. Bij de opdracht “exporteren” of “alles exporteren” of “selectie exporteren” wordt steeds alleen het bovenste contact in het vcf-bestand opgenomen. Dat schiet niet op. Weet iemand een oplossing hiervoor?
Dank voor het antwoord!
Frank

Zo, ik dacht dat moet makkelijk zijn, dat lossen we wel even op. Maar het vcf-bestand bij het exporteren van alle contacten vanuit de Freedom Webmail is gewoon goed. Het probleem is dat Outlook maar 1 contact kan importeren uit een vcf-bestand met meer contacten…

Microsoft heeft hier het volgende support-document over (het benoemt iCloud, maar het geldt voor alle systemen die een contactenlijst kunnen exportern als vcf-bestand):
Contactpersonen importeren vanuit iCloud (vCard VCF-bestand) in Outlook - Microsoft Ondersteuning

Ik vind het schandalig van een Microsoft dat het niet eens ondersteuning in Outlook heeft om (meerdere) contacten van een vcf-bestand te kunnen importeren. En in dat artikel zeggen ze letterlijk: “Dit is veel werk als u meer dan 50 contactpersonen hebt, omdat u op OK moet drukken voor elke contactpersoon die u in het CSV-bestand wilt importeren. Er is helaas geen manier om één keer op OK te drukken en ze allemaal tegelijk in het CSV-bestand te importeren.”

Natuurlijk is er wel een manier, maar dat is wellicht meer werk dan een keer klikken per contact. Helpt dit je verder Frank? Of heb je zoveel contacten dat dit niet werkbaar is? Een alternatief kan zijn om het bijvoorbeeld eerst in een ander programma te importeren (zoals Thunderbird) en het dan van daar weer te exporteren naar Outlook.

dag Jorik, dank voor je antwoord, Ik heb de contacten één voor één in een csv bestand geïmporteerd vanuit een vcf-bestand uit Webmail.
Het importeren vanuit dit csv-bestand in Outlook liep vervolgens vast.
Kan ik vanuit Webmail niet kiezen om de contacten in een csv-bestand te exporteren?
Dank voor je hulp.

dag Jorik
Je suggestie om mijn contacten eerst naar Thunderbird te exporteren en vervolgens vanuit thunderbird het geheel naar Outlook te exporten, bleek een hele goede suggestie. Dat ging prima. Ik heb eerst Thunderbird geïnstalleerd en nadat ik de contacten daarin geïmporteerd had, heb ik even getwijfeld of ik Thunderbird wel of niet als e mail programma zou gaan gebruiken. Het werkte immers heel soepel. De mogelijkheden om Thunderbird naar eigen voorkeuren in te richten bleken mij echter te beperkt. Bijv, de berichtkoppen kan ik niet vergroten om ze beter leesbaar te maken en zo waren er nog wat dingetjes niet aan te passen. Ik gebruik nu weer (de nieuwe0 Outlook met al mijn adressen en dat bevalt goed… Dank voor je hulp.

1 like

Heb je daarbij misschien ook gekeken of de zoekfunctie in Thunderbird met Freedom wel goed werkbaar is? Dan hoef je tenminste niet naar een Bigtech oplossing. :innocent:

Ik denk niet dat ik begrijp wat je bedoelt met zoekfunctie in Thunderbird met Freedom.
De zoekfunctie in Freedom-Webmail toch niet?

Goed om te lezen dat het met Thunderbird gelukt is. Ik gebruik op het moment vooral Apple’s mail programma’s op iPhone/MacBook (andere BigTech…), maar vond Thunderbird vroeger op Windows wel lekker snel en aanpasbaar, Outlook Express was toen een draak en Outlook te duur :grinning:. Ik zou verwachten dat de berichtkoppen wel aangepast zouden moeten kunnen worden in TB, maar weet zelf niet zo 123 hoe.

tldr; aanpassen kan zeker en idd met weten hoe, is vooral de uitdaging.

Visualisatie kan zeker aangepast worden wanneer je bedenkt dat Thunderbird, net als Firefox, intern werk met o.a. styles waar met CSS ; een gebruiker ongeveer alles kan aanpassen dat die daar wil/kan bedenken.

Het lastig is dat er geen uniform gebruikers(vriendelijk)tool is om de verschijning aan te passen, tenzij door iemand ergens met bv een add-on gemaakt.
Een gebruiker zal dus met de config-editor aanpassingen en/of eigen style-sheets het eigen doel moeten zien te bereiken.
Het lastige daarvan is dat dingen ook stuk kunnen gaan: ‘with great powers, comes great responsibility’.
Windows (& Apple) zijn idd sterk in hoe de beschikbaar gestelde userinterface eruit ziet waarbij die onder Linux alleen de eigen (on)kunde daarin de beperking zal zijn.

Dit specifiek uitzoeken kan, wanneer onbekend = onbemind, kan - gelet het doel - veel tijd/frustratie kosten. He doelis immers niet weten hoe iets moet maar dat iets eenvoudig kan.

Tipje , ter illustratie, met de config-editor (tools → settings → general en dan ergens config editor kan je bv de de layout.css.devPixelsPerPx (of ui.textScaleFactor aanpassen).
Dingen die niet kunnen via de config editor kunnen wellicht wel via aanpassing van css files (zoals o.a. aanwezig in de profile directory van Thunderbird.

Dank voor je antwoord en suggesties!
Gaan werken met een config-editor gaat mij echter te ver. Ik zoek nog even een add-on, maar laat het dan zitten.