"Extra kastjes": over televisie, maar niet over Freedom televisie

Yep en met die fantastische overstap werden gelijk alle DVB-T1 kastjes (en andere simpeler apparatuur) waardeloos en is FTA (free to air) praktisch gesproken niet (meer) goed mogelijk. Met bv een Franse DVBT2, kun je geen Nederlandse DVBT2 bekijken.

Met dat DVB-T2 feitelijk dood is bedoel ik vooral aan te geven dat dat het een (niche) eindstation en daar niet al te veel keuze nog is in te verwachten. De gebruikte frequentiebanden (in de lucht staan) sws onder druk.
DVB-T2 zelf, zegt verder niets of dat het toegankelijk is. Dat het er is, is omdat KPN dit wettelijk (nog) verplicht is opgelegd om zo een zg. “alternatief” te bieden voor wired-networks (kabel, internet e.d.).

Zelf vlieg ik lekker over de wereld met DVB-S en ben inmiddels het Nederlandse kwaliteitsaanbod zo goed als ontwent. Ik kijk alleen nog af-en-toe het - heerlijk - reclamevrije BesteVanNederland om wat op de hoogte te blijven van de bloemkoolluchten.

Want? Ik dacht namelijk dat je alleen een andere antenne nodig had vanwege horizontale / verticale polarisatie? Ik kan in elk geval met mijn tv met ingebouwde DVB-T2 (vraag me even niet naar merk/type, dat dingen zit in een camper die in de stalling staat) de drie Nederlandse zenders ontvangen, en in Frankrijk afgelopen zomer ook een aantal lokale franse zenders.

We verzeilen in een wmb anecdotische offtopic discussie. Ik wil(de) vooral opmerken dat er een voortdurende strijd is van (opgelegde) software & hardware standaarden die wmb niet goed is voor keuzevrijheden.

Een standaard zegt betekent niet(s meer) of je er als kijker, ook onbelemmerd gebruik van kan maken. Inherent DVB-T2 is ontstaan met technische “verbetering” die media-uitzenders en-passant meer controle geeft wie (en van/waar & beperken)de uitgezonden inhoud kan bekijken.

Dat jij wel een paar lokale zenders, ik vermoed ws FTA, kan ontvangen doet niets af dat je daarvoor eerst die DVB-T2 (en dan nog hopeeijk geschikte) apparatuur heb moeten aanschaffen.

Andersom werkt ook prima. Ik heb hier een tweedehands Duitse Freenet TV ontvanger (COMAG SL65T2 HEVC) staan en die ontvangt met een simpele antenne voor het raam de Free-to-air zenders NPO1, NPO2, NPO3, NPO2 Extra, NH Holland plus publieke radio prima. Beeldkwaliteit is enorm verbeterd sinds DVB-T1 en is goed te vergelijken met de kwaliteit van de Duitse publieke omroepen op satelliet.

Er zijn inderdaad wel DVB-T2 ontvangers die niet de codec HEVC / H.265 hebben dus mogelijk speelt dat bij televisies met ingebouwde DVB-T2 ontvanger?

Thx, ga ik 's naar kijken omdat ik (ook) weiger een Ziggo, CD en/of KPN abbo en/of kastje af te moeten nemen om nog NPO te kunnen kijken. Kijken via de PC doe ik ook principieel niet omdat ik niet wil dat men mijn kijkgedrag gaat/kan monitoren.

Nu vraag ik mij wel af of dat die “COMAG” wel publiek NPO kan ontsleutelen, dit een bewuste of een toevallige “keuze”.

Blijft dat ondersteunde (encryptie)codering belangrijk is voor houd & bruikbaarheid van kijkkastjes. Er is helaas geen wetgeving is die leveranciers verplicht om na niet langer (willen) ondersteunen, hun bronmateriaal aangaande firmware te publiceren. Kortom mediaboeren, bepalen wie wel en niet kan kijken.

Volgens Technische zaken - NPO Service is het signaal te ontvangen zonder abonnement. Zelf heb ik ook eens met Raspberry Pi DVB-T2 TV Hat en tvheadend de publieke omroepen kunnen ontvangen en vervolgens met VLC kunnen kijken dus dan heb je praktisch alles gebaseerd op open source en zonder kijkgedrag monitoring. Zelf vond ik alleen tvheadend niet zo gebruikersvriendelijk want ik kreeg het niet goed stabiel dus later via Marktplaats de goedkoopste en simpelste DVB-T2 H.265/HEVC ontvanger gekocht.

Grote vraag blijft natuurlijk hoelang de NPO zonder abonnement via DVB-T2 blijft uitzenden. In België is de VRT er al paar jaar geleden mee gestopt: VRT stopt op 1 december met haar DVB-T signaal | VRT.be en KPN maakt het DVB-T2 abonnement financieel gezien ook niet echt aantrekkelijk.

Thx2…

Nu ben ik wat kritisch door dan te denken dat zonder abonnement niet hetzelfde hoef te zijn als zonder registratie en/of bepaalde vereiste hardware.
Ik heb zelf ook wel’s geprobeerd om met een DVB-T1 ontvanger te kijken en idd het kan maar was verre van handig noch stabiel.
Toendertijd overgschakeld naar FTA/DVBT kasjes dat toen mijn ooit moderne TV ook ondersteunde. Met DVB-T2 ben ik daarna volledig afgehaakt onder het mom “van”, als men het moeilijk maakt dan maar zonder mij.

DVB-T2 is net als DVB-S(2) en DVB-C niets anders dan een protocol en de opvolger (2e generatie) van DVB-T. De upgrade heeft niets met versleutelen van het signaal te maken maar met de codering en compressie (bij DVB-T is dit MPEG-2 en bij DVB-T2 H265).

Het gaat dus niet over beperken van de ontvangst o.i.d. maar een verbetering van de techniek. De publieke omroep en wat regionale zenders zenden FTA (Free To Air) dus onversleuteld uit. Net als bij FTA DVB-S(2) kan men niet zien wat je ontvangt (althans niet door het signaal, je weet tegenwoordig niet wat smart-tv’s allemaal registreren).

Beperken van wat je wel of niet kunt zien (en skippen) gebeurt dmv de versleuteling/access module/ CI/CI+ module. Deze ontvangt periodiek een deblokkeringscode. Wanneer je je abonnement bijv niet betaald zou hebben wordt deze deblokkeringscode niet uitgezonden (op een aantal kanalen) en zal de module de stream niet vrijgeven/ontsleutelen.

Sorry voor mijn late antwoord, ben niet zo vaak actief hier. Theoretisch zou het kunnen, mits je de juiste gegevens krijgt van de provider. Persoonlijk vind ik dat het ook zo zou moeten werken zodat je je eigen hardware/software kunt gebruiken. Er is bijvoorbeeld het xtream protocol. daarbij vul je de (api)servernaam in, gebruikersnaam en wachtwoord. Op mijn Smart-TV (LG) gebruik ik o.a. OTT Player+ dat prima met IPTV overweg kan.

Die Formuler GTV is overigens maar een voorbeeld, er zijn talloze STB’s/boxjes, maar Formuler heeft tenminste een redelijke support (en regelmatig updates), goede software/firmware en redelijk stevige hardware (goede SoC, voldoende geheugen etc). Qua hardware is de Nvidia Shield Pro op dit moment het summum.
Zo’n box is overigens gewoon een Android device, net als een telefoon maar met je TV als scherm en de bediening dmv een afstandsbediening.

Opnemen op een USB-DISK/SSD is mogelijk, maar beperkt tot 1 stream tegelijk in MyTVOline2 (IPTV-app van Formuler). Hoe het zit bij andere IPTV-apps (zoals TiviMate, OTT Navigator etc) weet ik niet. Op sommige TV’s kun je een USB-disk aansluiten waarmee je van de tuner (DVB) kunt opnemen. Zo nam ik van de satelliet (meestal 28.2) nog wel eens wat op, maar tegenwoordig heb ik zoveel on demand dat dat niet meer nodig is.

Meerdere DVB uitzendingen zijn met de juiste ontvanger vaak wel tegelijkertijd op te nemen, mits ze in/op hetzelfde bouquet/transponder zitten en FTA zijn, want de huidige CI-modules beperken het aantal streams. Maar ja, dat vergt vaak weer ontvanger/en antenne (DVB-T2 is gevoeliger voor storingen en vereist een sterk signaal).

Liefst had ik ook DVB via glasvezel gezien (zoals dat in het verleden gebeurde) met FTA en evt CI voor de extra zenderpakketten. Dat zou een hoop rompslomp/kabels schelen. Coax in de TV, CI in de TV, zenderzoeken, klaar.

1 like