"Extra kastjes": over televisie, maar niet over Freedom televisie

Ik heb een vraag over TV kijken, maar omdat het niet over “TV kijken via freedom” gaat, in off-topic:

De bezoeken rond de feestdagen hebben een mantelzorgklus opgeleverd waarvan ik me afvraag hoe anderen dat doen.

Vroeger was TV kijken via de kabelboer simpel, er waren X kanalen, de TV was ingesteld op deze kanalen en je kon deze met de TV afstandbediening selecteren. Simpel.

Analoog werd digitaal, en de kabelboer kwam met een “kastje”. Met dit kastje kwam een extra afstandbediening: een om de TV mee te schakelen, en de afstandbediening van het kastje voor kanaalselectie. Met beide afstandbedieningen kan het volume ingesteld worden om de verwarring te vergroten: staat op een het volume op nul dan “werkt het geluid niet”.

Deze “twee verschillende afstandbedieningen” geven een hoop gedoe en inmiddels is er een non-smart-TV die direct DVB-C aankan, besteld en inmiddels geinstalleerd. Een domme TV en DVB-C levert het oude gedrag op en mensen zijn tevreden.

Maar als ik “TeeVee van Freedom” had gehad, dan had ik zo’n Amino-kastje moeten gebruiken. En ondanks dat er wel opmerkingen zijn dat “apparaat X via HDMI apparaat Y bedienen kan” heb ik nog nooit een opstelling gezien waar dit volledig geintegreerd is en alles met een enkele afstandbediening gaat.

Zie ik dit echt verkeerd, heeft de horde van Freedom-kijkers dit wel gewoon aan de gang of kijkt iedereen met twee remotes?

Ik wil alvast twee oplossingen uitsluiten:

  • “Er zijn universele afstandbedieningen” - ja die zijn er, maar die zijn nog ingewikkelder. Voor deze doelgroep is een afstandbediening met vijf knoppen (aan/uit, hard, zacht, kanaal-plus, kanaal-min) voldoende
  • “Ik kijk geen lineaire TV” - er zullen een hoop Freedom-klanten zijn die uitsluitend netflixen maar de oudere generatie wil lineair naar MAX kijken. En blijkens de opmerkingen over Freedom-TV zijn er nog allerlei andere mensen die ook nog steeds lineair TV kijken.

Daarom de vraag: hoe is de integratie van die Amino-dingen? Hoe “regelen anderen dit”?

Zeker herkenbaar waarbij wij thuis vele AB’s hebben en ik het zelf regel via Domotica (scenes en routines) en onze smartphone’s de AB functie doen.

Voor iemand waar we wat betrokken zijn, hebben staat er een TV (ik meen Philips) die bij stroom erop vast kan worden aangezet & gestart op HDMI poort 1 waarop dan een TV kastje zit.
De persoon heeft een simpele AB met 6 verlichte knoppen en we het TV kastje op maximaal geluid hebben ingesteld.

Zoiets BigButtonRemote:

  1. Knop1/2 - kanaal kastje omhoog/omlaag
  2. Knop3/4 - geluid TV omhoog/omlaag
  3. Knop5/6 - TV-aanuit en Geluid uit.

Het geheel wordt met schakelaar op/van een stekkerblok aan/uit gezet.
de originele AB’s zijn met klittenband achter de TV opgeborgen.

Hoi @GeertJan ,

De afstandsbediening van de Amino kan je afstellen op het infrarood signaal van je televisie. Dat noemen we ‘koppelen’. Daarmee kan je volume, mute, tv aan/uit, bron selectie knoppen gebruiken op de afstandsbediening van de Amino, voor het besturen van je televisie.

Zie ook: Hoe koppel ik mijn afstandsbediening? | Freedom Helpdesk

Dit gaat dus niet via HDMI-CEC (waar de Amino niet of nauwelijks gebruik van maakt).

Je kan natuurlijk alles omzeilen als je een Smart-TV hebt, zodat je hier de App van Canal Digitaal (of welke app je ook wilt) kunt besturen met de afstandsbediening van de televisie zelf. :wink:

1 like

Ik heb een kastje dat een TV ‘Smart’ maakt, een Android TV box, de Formuler GTV.
Hiermee kijk ik de nederlandse zenders via NLZiet en NPO plus. Ook heb ik meerdere streamingdiensten (HBO Max, Prime, F1TV, ViaPlay etc) en STube (Smart Tube Next) om Youtube video’s te bekijken. Op de box zit ook de MyTVOnline2 app, waarmee IPTV gekeken kan worden.

De afstandsbediening van Formuler bedient ook het volume en de source/input van de TV (en ook de standby-knop). Onlangs kwam ik erachter de de afstandbediening van de TV ook het boxje kan bedienen.
Dus ik heb wel twee afstandsbedieningen maar kan met 1 toch alles bedienen.
Tevens maak ik gebruik van DVB-S (satelliet) en de ingebouwde ontvanger in mijn TV’s, daarmee heb je ook maar 1 afstandbediening nodig, perfect voor Engelse, Duitse en Franse zenders (gigantisch aanbod vrij te ontvangen) maar Nederlandstalige zenders ontvangen is een dure aangelegenheid (Canal Digitaal satellietabonnement nodig).

De extra TV-kastjes van de internetproviders zijn meestal IPTV-boxjes. Bij Ziggo is er nu nog sprake van DVB-C op de kabel, maar het lijkt erop dat ook Ziggo volledig zal overstappen naar IPTV aangezien ze de oude boxen met coax-aansluiting aan het omruilen zijn voor Next Mini boxjes die alleen een netwerkaansluiting als ingang hebben. De kastjes vormen een verdienmodel (en kunnen ook data vergaren zoals kijkgedrag). Ik vind dat niet slim van Ziggo, want juist DVB-C is een USP (Unique Selling Point) vooral vanwege het gemak (2e, 3e, 4e TV) wanneer er al coax in huis ligt.

Nu zijn er ook adapters (MoCa) waarmee je IPTV via coax kunt laten lopen, maar dan krijg je:
Internet router → MoCakastje → coax → Mocakastje → IPTV kastje → tv ipv de coax rechtstreeks naar de TV.

Bij sommige glasvezelaanbieders wordt een glasvezelaansluiting met DVB-C uitgang geleverd zodat er ook via coax naar tv (DVB-C) kan worden gekeken. Voor de extra zenderpaketten is er dan een CI-module. ook kunnen er kastjes ingezet worden voor interactieve TV.

(bron:Trined)

Liefst zou ik dat ook zo bij Freedom zien, maar doordat Freedom via de infrastructuur van anderen loopt is dat helaas vaak niet mogelijk.

1 like

ik ga een beetje buiten het topic…

Ik denk dat het toegespitste “verdienmodel” vanuit de content aanbieder(s) onvermijdelijk zal gaan worden (opgelegd) en die het zeker geen USP vinden dat een “cliënt” zelf een keuze/distributie/infrastructuur gaat leggen.

Het zal zover gaan komen dat aanbieders realtime de getoonde inhoud selectief (aangepast) per device gaan besturen en het qua momentum prima kan gaan zijn dat kijker1 net iets anders ziet (of hoort) dan gebruiker2, al was het maar vwb toegespitste (niet te skippen en ad-random gepositioneerde) reclame. Over zelf opnemen, skippen, bewaren en replay doen, hoeven we het inmiddels helemaal al niet meer te hebben.

Allemaal niet erg maar is voor de gemiddelde kijker (inmiddels) onmogelijk om nog te (kunnen) checken of een veronderstelde inhoud qua ‘bron’ (nog) overeenkomt met de waarneming van de (oorspronkelijke) omgeving.

Wij hebben een Logitech Harmony AB gekocht, toen ze nog beschikbaar waren en daar wat activiteiten in geprogrammeerd zodat alles in de juiste volgorde wordt geschakeld.

Die opzet gebruiken we nu ook in combinatie met klik aan klik uit spullen om de TV en randapparatuur van de stroom af te halen of er weer op te schakelen. Het IR werk gaat nog via de Harmony. Heb je een oplossing gevonden om via Domiticz IR signalen te versturen?

Ik gebruik (als developer) openHAB en bestuur mijn Infrarood via MQTT berichten op een Tasmota waarop ik een IR-led en IR-receiver hebt aangeloten.

Ik gebruik de Logitech HUB met app, hiermee kan ik de Amino, Smart TV en DVD speler bedienen. Probleem is echter de Samsung Soundbar hiermee kan ik met de HUB niet de gewenste ingang kiezen (HDMI 1, HDMI 2 ) voorheen met de Audio/ video receiver ging dat perfect. Heeft iemand hiervoor een oplossing gevonden?

Het is een kwestie, pikken we dit als klant.
KPN heeft het ook geprobeert.
Maar voor geld, stemmen de meeste mensen gewoon er mee in.

Een voorbeeld.
Ik ken een gezin, dat mee doet aan de landelijke kijkcijfer onderzoeken.
Dat gaat met een kastje dat 24 uur per dag samples maakt van het geluid in de kamer.
Herkent hieraan, alles wat je kijkt en luistert.
Ik zou zo’n kastje niet in huis willen hebben.
Het levert geld op, dus doen ze het.

Ieder bepaalt zg zelf wat de grens is waarbij die een anonimiteit openbaart. Hierin is wel steeds minder tot nauwelijks nog keuze om (vol)waardig deel te kunnen/moeten nemen aan de - omliggende - samenleving.

We zijn het punt dat iemand anoniem en zich onbespied kon wanen, allang voorbij. Inmiddels is het gebruik van encryptie em het contant betalen, inmiddels op zijn minst verdacht. Zelfs in de omgang wordt menigeen vreemd aangekeken wanneer die de eigen roerselen niet deelt, laat staan mijn leven uitbeeld op (wat ik noem anti)sociale-media.

Dat kijkgedrag “pikken” is net zoiets als dat elk huishouden het zwijgend gepikt heeft dat zg smartmeters het energieverbuik per kwartier (elektra) of uur (gas) registreren. Denk ook aan andere telecommunicatie zoals telefoons die ragfijn iemands doen en laten kan volgen. Permanent mogelijke beeld -en spraakdetectie en de individuele afstemming daarin, is inmiddels op een comfortabel niveau gekomen.

De “privacy” van al die registraties is dan of en wat een (netwerk)beheerder zonder toestemming van de eigenaar daarvan eigenmachtig mag communiceren met anderen.
Iets voor een overheidsdoel in de praktijk (bijna) altijd mogelijk is.
Bij bedrijven wordt verder gebruik gemaakt van het verplichte keuzeprincipe waarbij een “klant” die ergens van gebruik wil maken, zich (in/direct) zal moeten openbaren.

De DMA gaat hier paal en perk aan stellen. Het gaat nog 2 jaar duren voor we hiervan de eerste positieve effecten ervaren

Begrijp ik nu goed dat je met een Formuler kastje en een (dom) TV-toestel via een Freedom internet aansluiting van je KPN4all IPTV abonnement gebruik kunt maken?
En dat je met dit kastje op een USB-disk opnames kunt maken van al wat via IPTV wordt uitgezonden?

Die GTV ziet er uit als een leuk alternatief. Als we die hier gebruiken i.c.m. NL ziet (ze hebben BBC first) is ie met 2 jaar terug verdient.

Ergens zoek ik eerder een sat ontvanger die ook IPTV kan. Iets dat openpli draait zou prettig zijn. De VU+ Solo2 die ik nu heb is te beperkt om de beschikbare kodi plugin te draaien. (boot van flash, past niet in het root filesysteem)

En dan over een jaar of zo weer een nieuw kastje kopen omdat de vorige niet meer werkt omdat de firmware het heeft opgegeven.
Ik heb inmiddels 4 van die Popcorn kastjes, die ik gebuikt als interne media player, die het extern net zo lang doen als dat het IPTV verdienmodel werkt.
Ik raad gewone gebruikers om vooral de TV-kastjes - hoe iemand dat ook verfoeit - te gebruiken. Hoofdreden is dat je anders helemaal geen support hoeft te verwachten.

Ik zou ook liever iets open source achtige gebruiken dat decodeert en dan streamt naar m’n satbox.

Vechten tegen de bierkaai. Ook al omdat organisaties die belangen hier zouden moeten verdedigen de vermoorde onschuld spelen en zich liever bezig houden met fysieke kabeltjes en stekkertjes

Ergens in de afgelopen 15-20 jaar is het flink misgegaan met gebruiksbelangen waarbij bedrijven zich het (ver)maakbare eigendom hebben toegeëigend en simpelweg na een paar jaar nog weigeren iets te ondersteunen.
Prima dat je als bedrijf als keuze iets niet wil/kan ondersteunen maar stel dan wel source/bron/data/documentatie beschikbaar die kennelijk zelf niet meer wordt gesupporteerd.
Steeds vaker merk ik dat het verstandig is om bij een nieuw apparaat of functie gelijk alles daarvan maar te verzamelen omdat dit wat later - na het cashen - wordt verwijderd.

1 like

Ik neig met de dag meer naar ‘dan maar niet’.

1 like

Misschien een interessant artikel wat past bij de inhoud van deze discussie:

Mocht DVB-C inderdaad gaan verdwijnen zal ik eerder DVB-T overwegen dan een IPTV variant, dit in verband met privacy en een netbeheerder die dan dus precies weet waar je naar kijkt.

Hmmm… DVB-T (antenne) is al passé, DVB-T2 is feitelijk dood, DVB-S (satelliet) ongeveer ook en wordt inmiddels stilletjes opgevolgd door DVB-S2 met al of niet een X-tensie. En ik vermoed zo maar dat we over een paar jaar een 3-tje kunnen neerzetten. Met alleen kijken, weet de aanbieder idd hooguit wie er (of niet met welk kastje/kaart) zou kunnen kijken. Een abbo op een pr0n kanaal/pakket zal een kaarthouder welzeker een vinkje bezorgen.

Mijn DVB maker/aanbieder weet idd niet wat ik kijk maar wel dat ik ws zal kunnen kijken. Verder om is het nu zo dat i.t.t. tot ouderwetse techniek, kunnen alleen partijen die beschikken over ‘licenties’ het publiek voorzien van dan per definitie gecertificeerde inhoud. Het uitzenden van media wordt& is strikt gereguleerd. Wat men kan waarnemen is datgene dat is/wordt toegestaan. Zender/partijen die anders willen - wat iemand daar ook van vindt - worden simpelweg niet toegelaten of dan geblokkeerd (denk aan RT) op het controleerbare medium.

Het blijft triest, dat gewoon simpel - voor hooguit een paar tientjes - analoog ontvangen, als eerder zg ouderwets geclassificeerd; de nek was omgeraaid zodat men digitale technieken kan toepassen om de inhoud gecontroleerd uit te melken.

tldr; zo gauw iets kennelijk een commodity wordt, gaat de industrie<->overheid de consumenten wijsmaken om een een nieuwe standaard/markt te (ver)maken.
De volgende stap van bv een Ziggo, is doorgaans iets bedenken dat de voorgaande stap onmogelijk maakt.

Met DVB-T doelde ik generiek op DVB-T-met-welk-cijfer-dan-ook :slight_smile: . Ik dacht dat KPN juist recent de overstap naar DVB-T2 had gemaakt dus dan lijkt het me raar dat dat alweer uit is.
Inmiddels heb ik even gezocht, in 2019 werd trots aangekondigd dat heel digitenne op DVB-T2 stond. Ook op de de digitenne pagina van KPN vertellen ze nog vol trots over DVB-T2 en Full HD kwaliteit, dat klinkt niet als “feitelijk dood”.

Nog buiten de privacy problemen die ik met IPTV heb vind ik het raar dat iedereen maar z’n eigen “standaard” implementeert terwijl er ook een DVB-I is. Dat zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de (voor aanbieders zeer welkome) vendor lock-in.

Maar goed, zal lang het kan blijf ik aan DVB-C hangen :slight_smile: .