Extra wachttijd Freedom op nieuwe aansluitingen

Eind afgelopen maand hebben we eindelijk een glasvezel aansluiting gekregen van Primevest/TMobile in Rotterdam Zuid.
Al in maart was het mogelijk om alvast een Freedom abonnement aan te vragen, en dat hadden we dus ook gedaan.
Begin deze maand zijn de monteurs in de straat geweest om bij iedereen een NT te plaatsen.
En in die dezelfde week zijn ook de T-Mobile monteurs geweest om de modems bij de buurtbewoners te ‘installeren’.
Intussen heeft dus iedereen en zijn moeder glasvezel internet, maar staat onze Freedom aanvraag nog steeds in de wacht, blijkbaar omdat Freedom nog geen bericht van T-Mobile heeft gekregen dat de aansluiting is opgeleverd.

Intussen was Ziggo al opgezegd, die zal als het goed is vanaf morgen niet meer werken, dus dan komen we zonder internet te zitten.
We kunnen het nog wel even tijdelijk overbruggen met een 4G verbinding, maar heeft iemand een idee hoe lang de gemiddelde wachttijd is van een Freedom verbinding op een nieuwe aansluiting ?

Ik zou je willen aanraden om naar Freedom te bellen. Zie Freedom contact voor het telefoonnummer.

Dat had ik uiteraard al (een paar keer) gedaan.
Zij kunnen/durven daar helaas geen uitspraken over te doen, ze zijn geheel afhankelijk van de informatie dat T-Mobile moet aanleveren.
Vandaar mijn forum post, wellicht iemand met dezelfde praktijk ervaring die dat zou kunnen delen.
Op het moment ben ik nog volledig blind hoe lang dit proces nog zal duren, dagen, weken of maanden ?
Een aantal dagen op 4G is prima te doen, 2 weken is ook nog wel te overleven, maar het kan geen maanden duren.

Er is hier op het forum al e.e.a. over gezegd.

Zie bijvoorbeeld dit topic:

Interessant topic, maar helaas een andere situatie.
Daar is het euvel voornamelijk het wel/niet doortrekken en aansluiten van de glasvezel.
Dat is hier allemaal al reeds gebeurt, de NT met een losse mediaconverter zijn al geplaatst.

Zou je deze vraag ook nog even naar helpdesk@freedomnet.nl willen sturen? Mogelijk kunnen we toch nog even wat meer uitvragen bij de netwerkleverancier of belichter.

Mocht je dat al hebben gedaan, krijg ik graag in PM even je ticketnummer.

Misschien kan je ADSL voor een maand laten activeren.
Los daarvan lijkt het mij altijd om gebruik te maken van overstapservices waar Freedom dan jouw Ziggo zou hebben opgezegd.

ADSL (of een andere DSL vorm) voor een maand laten activeren is niet mogelijk. Als Freedom een xDSL verbinding aanvraagt gaat er daar een jaarcontract voor lopen. Daarnaast is het ook niet 1-2-3 aangevraagd. Dat kost toch wel 2 weken.

Dat Freedom dat niet wil/kan, snap ik. Ik d8 dat je tegenwoordig bij KPN ook ADSL maandabbo’s kan afsluiten wat dan voor TS & moment, een oplossing zou kunnen zijn.
Los daarvan is, laat staan zelf, de oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt; doorgaans een slecht plan.

De klanten van T-Mobile gaan voor. Niet eerlijk natuurlijk, het staat nergens op papier maar zo lijkt het te werken. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.
Overigens de opmerking van de die oude schoenen kan ik alleen maar onderstrepen, je hebt een lelijk probleem😭

@Jolmic hoe staat het er bij jou voor inmiddels? Bij ons (R’dam IJsselmonde) ligt ook glasvezel van T-mobile en ik heb Freedom aangevraagd op 11 mei. Voorlopige opleverdatum werd geschat op 2 augustus, maar sindsdien is er precies niks gebeurd. Heb er weinig vertrouwen in dat dit uit zichzelf goedkomt!

Het erop dat T-Mobile een jaar het monopolie wil hebben op klanten via hun netwerk.

Freedom geeft al eerder aan dat er geleverd kan worden via hun. Daarna moet je kennelijk even geduld hebben totdat T-Mobile hun monopolie opgeeft en ook niet T-Mobile internet klanten gaat belichten.

Ik wil best even geduld hebben maar hoe lang? Weken, maanden, jaren?

Daar is natuurlijk geen duidelijkheid over, maar zoals ik al schreef bij T-Mobile één jaar plus dan het afwerkschema voor de resterende klanten en/of anticiperende klanten die na een jaar T-Mobil overstappen.

Het beste is de helpdesk vragen of er al kans is dat er licht in de vezel komt.

Zeg je nu dat ik beter eerst een jaar T-Mobile kan nemen en daarna overstappen? :scream:
(De helpdesk heeft al meerdere malen aangegeven geen nadere informatie te kunnen delen.)

@rmvschouwen
Hier ook IJsselmonde (Reyeroord).
Uiteindelijk heb ik eind Juni een ‘officiële’ opleverdatum gekregen, dit was de datum die GlassOperator (de eigenlijke beheerder van het glasvezelnet van T-Mobile) had gecommuniceerd naar Freedom, dat was 20 Juli j.l…
Maar helaas, nog steeds geen licht op de vezel.
De helpdesk heeft een ticket bij GlassOperator ingediend, en die zijn daar nu al een paar dagen mee bezig.
Dus hopelijk licht aan het eind van de tunnel :wink:
Tussentijd nog steeds behelpen met 4G en een uiterst brakke 0.5mbit Ziggo hotspot verbinding, want die werkt nog steeds op mijn (opgeheven) Ziggo account :rofl:

1 like

Ja ik zit hier ook met 4G, en dan nog met een behoorlijk brakke ontvangst (Hordijkerveld, dus vlakbij jou). Zojuist belde ik met Dion van de helpdesk en die beloofde er achteraan te gaan. :crossed_fingers: dus maar.

Het beste lijkt mij contact opnemen met de Helpdesk en als die niets weet (of kan cq wil delen), iig vragen omtrent intenties en/of (samen) contact opnemen met T-Mobile t.a.v. oplevering om desnoods een klacht in te dienen bij de ACM.
Natuurlijk kun je dan een T-Mobile account nemen, met natuurlijk een mail-only van Freedom om tzt over te stappen.

Best heel vervelend wanneer iets technisch wel kan en men dan ongeacht reden traineert omdat Telecommer’s die toestemming krijgen om in de grond te mogen graven; dan de dienst (willen) uitmaken.

Interessant kan mogelijk ook zijn op het PVE (programma van eisen) bij de gemeente of (indien buitengebied) provincie op te vragen t.a.v. aanleg of aanbesteding.
Daarin zal mogelijk iets staan dat aanbieder van de fysiek infra niet het gebruik - exclusief - mag/kan toe-eigenen. Helaas kan een aanbieder dingen plausibel en technisch moeilijk maken (denk aan PON of netwerk gewauwel) of daar de “tijd” voor te nemen. Eea is pure marketing van de eendenfuik om - vooral(eerst) de provider wiens nevenbedrijf de fysieke aanleg heeft gedaan - te kunnen fêteren.

Dat klanten daarna gaan opzeggen als eenmaal iets (voor hun) werkt, gebeurd vaak alleen als daar echt een mo(ti)verende reden voor is.

Ik heb al eerder een melding gedaan bij de ACM en dit een standaard antwoord:

Wat doen we met uw melding?

In deze animatie leggen we uit wat we met uw melding doen.

Voordat we kunnen ingrijpen moeten we onderzoeken of een bedrijf echt de regels overtreedt. Omdat we veel meldingen ontvangen, kunnen we niet alle bedrijven onderzoeken waarover we een melding ontvangen. Uw melding helpt ons om te bepalen welke bedrijven we moeten onderzoeken. Blijkt uit een onderzoek dat een bedrijf de regels overtreedt? Dan beslissen we wat nodig is. We spreken het bedrijf bijvoorbeeld aan op hun overtreding. Blijft het bedrijf de regels overtreden? Dan komen wij in actie, door bijvoorbeeld consumenten te waarschuwen voor dit bedrijf of het bedrijf een boete op te leggen.

Hoort u nog wat van ons?

Als we vragen hebben over uw melding nemen we contact met u op. Anders ontvangt u geen verdere reactie meer. We kunnen u niet persoonlijk op de hoogte houden over het vervolg van uw melding. Het kan schadelijk zijn voor ons onderzoek als bekend wordt welke bedrijven wij onderzoeken. In het nieuwsoverzicht op onze website maken we achteraf bekend welke bedrijven we hebben aangepakt.

Hebt u in het meldformulier ook een vraag aan ons gesteld? Dan proberen we binnen een paar weken te reageren. Dat is langer dan normaal. Dit komt omdat we veel vragen krijgen over de stijging van energieprijzen.

Op onze website en social media kanalen leest u:

  • voor welke bedrijven we waarschuwen;
  • welke sectoren we onderzoeken. Bijvoorbeeld reizen, telecommunicatie, energie enz.;
  • welke bedrijven we hebben aangepakt.

U kunt zo zelf in de gaten houden of uw melding heeft geleid tot actie.

Meer weten?

Op onze website vindt u ook informatie over uw rechten als consument. Wij leggen de regels uit en geven praktische tips. Voor veel situaties hebben we een voorbeeldbrief. Die kunt u gebruiken om uw recht te halen.

Komt u er niet uit met de informatie op onze website? Dan helpen wij u graag verder. Als u contact met ons opneemt, geven wij u gratis advies over uw rechten en mogelijke vervolgstappen. Maar we kunnen niet bemiddelen. Dat betekent dat wij geen contact opnemen met het bedrijf om voor uw persoonlijke probleem een oplossing te vinden.

Wilt u advies of hebt u andere vragen?

Neem dan contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
ACM ConsuWijzer

2 likes

Nog iets gehoord inmiddels? Hier blijft het stil in alle talen.