FB5530 en DHCP: kan het even niet volgen, jullie wel?

Sinds 14/3 ben ik over naar Freedom en heb een 5530 staan. Uiteraard dichtgetimmerd, maar kan niet overal bij. Voor alle bekende apparaten staan de MAC-adressen erin en heb ik de IP4’s vastgezet, maar ik hobbel ergens tegenaan. Voor mijn desktop wil ik 201 en 202 (E en W) hebben, maar die waren in gebruik door de Blu-Ray. Dus de Blu-Ray vast op 107 en 108 en de lease van 10 dagen naar 1. De DHCP van de FB naar 210-250 gezet. De Blu-Ray is keurig om, maar de Desktop wil niet. De ip-adressen blijven “in gebruik” zegt FB. Wat ik nog gekker vind: de wifi-adapter van de desktop stond tijdelijk op 232, heb toen de reservering eraf gehaald (FB) en hij schakelde toen naar 211. Ethernet van de desktop eruit en dus over op Wifi. De adapter zélf zegt 211, en hij pingt daar ook op, maar de FB geeft aan 232, en die pingt niet! Begrijp niet wat er gebeurt en hoe ik het verander. Jullie?

Standaard staat de DHCP van 20-200
Uit een filmpje van AVM heb ik begrepen dat je met voorkeur vaste adressen voor de DHCP moet indelen.
Die daarna, gebruikt de VPN
Blijven de adressen ook nog, als je de PC en de Fritzbox koud start?

Ik zou bij vage onduidelijkheden zeggen: reset en restart. Met backuo/restore kan je d8 ik kiezen welke configuratie elementen je wilt dan wilt terugzetten en waarbij natuurlijk dan de mac/ip reservering overslaat.

Los daarvan is het “in use” gebeuren op een FB wat vaag, naar ik weet detecteert/reserveert de FB via MAC-adressen die dan vervolgens wordt gekoppeld cq geassocieerd met een IP adres dat de FB voor dat/die MAC voorbij heeft zien komen. Voorts kan ik mij uit een ver verleden wat herinneren dat de DHCP van de FB wat eigenzinnigs heeft/had. reden voor mij dat ik het daarom sws niet gebruik. Mijn eigen DHCP server is een stuk bruikbaarder.

Mogelijk dat anderen wat beter uit je verhaal kunnen destilleren met wat er aan de hand is.

Het vervelende is, dat de Fritzbox meer onthoud dan dat hij laat zien in de GUI
Apparaat weer het foute IP adres geven en afkoppelen.
Wachten tot hij in de Idle lijst staat en dan wissen.
Dan koud starten.

Zoals jullie zeiden (dank je wel): afsluiten en stroom eraf en herstarten (FB->Dt). En dat werkte, heb nu de boel zoals geplanned. Wat ook bleek: van een realtime-geprioriteerd apparaat wat ik eruit had gegooid (MAC-adres) bleek het vaste ip-adres wel bewaard voor de prioritering, maar niet in de GUI. Dook pas weer op na de reset. Als ik zo’n 5530 kóóp, zou ik er dan meer mee kunnen?

Als je een 5530 koopt, kun je hetzelfde als de gehuurde 5530.
Ik zou even geduld hebben tot de 5590 er is.

Link naar de beurs in Barcelona

Let erop dat alle Fritz!Boxen een vaste DHCP range heeft. Deze kun je overigens wel aanpassen in het menu. Ook wil de box alle IP’s die buiten de DHCP pool zitten graag ook een extra DNS van je provider hebben…

Ik heb inmiddels 7 Fritzboxen onder mijn beheer, en mijn algemene aanbeveling is om de DHCP-range op 100-200 te zettem ipv de fabrieksinstelling 20-200. De range 2-99 is dan beschikbaar voor vaste locale adressen. Als 100 DHCP adressen niet genoeg is kan je ook het subnet masker 254 zetten (ipv 255). Dan wordt je locale netwerk 2 maal zo groot. Is er iemand in de community die daarmee ervaring heeft?

1 like

Ze willen nog wel eens wat veranderen in de firmware.
Had er vroeger een alternatief IP adres in staan met een andere DHCP range.
Ineens waren er rare problemen met de repeaters, na een update.

Wel problemen gehad, met 5490/7490 dat de fritzbox veel gebruikers niet aan kon.
Dat is o.a. de reden geweest, dat je nu de leasetime voor gasten korter dan 24uur in kunt stellen.

Ik gebruik al jaren alternatieve IP-ranges en repeaters. Ik heb wel de repeaters vast IP-adressen gegeven.
Indeling 1-99 vaste IP-adressen, 100-200 DHCP, 201-254 VPN
Ik overweeg al enige tijd over te stappen naar een /22 locaal netwerk, maar ben nog op zoek naar iemand die daar ervaring mee heeft

Ik ken geen ervaringsgegevens van mensen die het lokale netwerk van hun Fritzbox op /23 of /22 hebben gezet, maar ik heb het idee dat dat wel kan (zelfs tot /16 of als je de 172 reeks gebruikt tot /12 of met de 10 reeks tot /8); je zal bij grotere netwerken echter tegen de performance limieten van de router aanlopen. Hoe ver je kunt gaan zal voor een 7590, 7583 en 5530 verschillend zijn.

Als je je netwerk opdeelt in kleinere stukken is het niet noodzakelijk in ieder stuk dezelfde DHCP-server te gebruiken.

Daar zijn natuurlijk legio oplossingsmogelijkheden voor. Evenals invalshoeken voor de indeling trouwens. Bij mij was dat vroeger segmentatie mhoo de kinderen en volwassenen in huis. Nu is dat meer vanuit beveiligingsoptiek, dus een andere range voor WIFI dan voor kabel-ethernet. Ook de prioritering speelt meer een rol. Servers met een 24/7 functie en streaming en real-time backup bijvoorbeeld. In de IP4 privat-ranges zit ruimte zat als je het slim indeelt. Heb je geen oude spullen dan kun je met IP6 doen wat je wil, lijkt mij.