FB5530 zeer instabiel voor wifi

Sinds ik en februari ben overgestapt van XS4ALL naar Freedom en daarmee ook naar de FB5530 heb ik constant wifi problemen. Deze problemen had ik totaal niet bij XS4All op de FB7590. Aanpassing van settings op advies van de helpdesk heeft geen enkel effect op de stabiliteit van het modem. Als test heb ik een FB4060 router achter het modem geplaatst en de wifi uitgezet op de 5530. Nu is het stabiel, dus ik vertrouw de 5530 totaal niet. Ik vraag me af hoe anderen dit ervaren. Ik ben er niet blij mee dat ik een stabiliteitsissue moet oplossen met de investering in een extra router.

WiFi heeft niets niet te maken met de provider maar je WiFi router. Je kunt dus FB7590 bij XS4kpn niet vergelijken met een FB5530 bij Freedom.
Ik heb gewoon prive een FB7590 gekocht. Scheelt 2 euro per maand :wink:

snap ik en klopt de 1Gb wordt over de LAN wel goed gehaald. En dus appels met peren vergelijken qua FB modems. Daar gaat het ook niet om, maar om de instabiele WIFI op de 5530. Dus ik heb mijn twijfels over die box Ik heb het probleem vooralsnog opgelost met de FB4060 router, maar nu is de 5530 een non-wifi dummy. Hoe dan ook toch jammer van die 2 euro :roll_eyes: Niet het einde van de wereld, maar toch…

Ik heb niet de FB van freedom in gebruik maar een RPi als router en 2 unifi APs. Toen ik bij XS4all zat had ik even de FB als ap in gebruik, maar die was zo instabiel dat ik, zodra er budget was, overgestapt ben naar unifi’s.

Freedom verhuurt dus een niet goed werkende 5530. Dan moeten zij dat ook oplossen. Anders zou je niet huren namelijk.
Dus met de extra 4060 heb je gewoon aangetoond dat de 5530 niet goed is. (alles wel met dezelfde opties geïnstalleerd en fysiek op dezelfde plaats in huis?) Dat wil dus niet zeggen dat je het zelf moet oplossen door te investeren in een extra router.

Het kan ook zijn dat die 5530 op zich wel goed is, maar dat ie niet compatible is met de spullen die je hebt.
WiFi protocollen evolueren, en niet alles is compatible met alles. (WPA3, WiFi6)

Wat voor advies heb je gehad om de 5530 aan te passen van Freedom?
WPA3 kan ook een kwelgeest zijn.
Heb je de 4060 exact zo ingesteld als de 5530?

ik kreeg meerdere malen het advies om bijvoorbeeld een vast kanaal te kiezen. Nog niet op WPA3 uit te schakelen. De 4060 is gelijkwaardig ingesteld en blijft stabiel met autochannel en WPA3. De belangrijkste devices ondersteunen WIFI 6. Ik ben verder gestopt met experimenteren, want het is ok nu op basis van de 4060 en een 6000 in de Mesh.

Schakel WPA3 en ook de WPA2/WPA3 mode maar eens uit. Ik had dit probleem ook. Alleen WPA2 lost een hoop ellende op.

2 likes

ok dank voor de tip. Hoe zijn verder je ervaringen met WIFI 6? Kan door ook een mogelijk issue zitten? deze vraag om het één ander uit te sluiten

Als je WPA3 aan zet, kunnen alleen apparaten met PMF nog verbinding maken.
Verbinding maken met de QR code wordt ook afgeraden door AVM.

bron: YouTube,FRITZ!box Duits

Geen probleem mee. WPA3 was bij mij het probleem. Er zijn echter zoveel factoren die van invloed kunnen zijn… het kan geen kwaad ook naar 6 te kijken. Ik zou stap voor stap troubleshooten zodat je straks weet waar het aan lag.

De tip van @Eirikr was voor mij goud. Ook heb ik iedere WiFi frequentie een eigen netwerknaam gegeven, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat niet het probleem was.

1 like

Dat is fantastisch nieuws!

Mijn advies is wel om de netwerken dezelfde naam te geven.

Als je verschillende namen gaat geven werkt je mesh niet meer.
Op oude apparaten zorgt mesh voor onderbrekingen.