FB5530Fiber vervangen door ONT en OPNsense

@net Bedankt voor je reactie.

Dit is wat ik kan fotograferen zonder iets los te halen.
Dit lijkt mij op een SC/APC aansluiting. (Correct?)

Ik heb al gezocht bij Informatique en Megekko naar glasdraadjes, maar die hebben voornamelijk fibers voor dubbele connectie, zo te zien.

De cover maak je los door de clip bovenin het wit in te drukken en de cover naar beneden schuiven. Maar dat hoeft niet bij jou. De groene plug trekt je er zo uit. Inderdaad SC/APC.

Als je bang bent om de kabel te beschadigen: bij het inpluggen alleen de groene schuivende huls aandrukken tot de klik. Niet het ronde deel aandrukken.

Voor de combinatie van jouw patchcover met de TL-SM321B SFP heb je een kabel SC/APC (vierkant groen) naar LC/UPC (smal blauw) nodig. Dat is wat moeilijk verkrijgbaar. Een paar linkjes:

@net Hartelijk dank voor de info en vooral voor de linkjes.

Ik zie trouwens dat je patchcover scheef zit. Even opnieuw van onderaf schuiven met de cover tegen de muur aangedrukt.

@net Als ik nog even wat mag vragen:
Op deze pagina staan 2 modules, de TPLINK TL-SM321B en de TPLINK TL-SM321B2
https://www.reichelt.com/nl/nl/index.html?ACTION=446&LA=446&nbc=1&q=tl-sm321b%20sfp

Bij de TPLINK TL-SM321B2 staat vermeld dat het 1000Base-BX/LC is.
Ik ben in de veronderstelling dat ik de TPLINK TL-SM321B zou moeten hebben en dat die dan /SC is.

En dan deze kabel:
https://www.reichelt.com/nl/nl/simplex-glasvezel-patchkabel-sc-apc-8-sc-upc-geel-2-0-m-goobay-59659-p334175.html?&nbc=1

Zou me je aub kunnen zeggen of dit correct is?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Hoi

Het kan handig zijn het zelfde product op meerdere sites op te zoeken;

https://www.reichelt.nl/nl/nl/mini-gbic-1000base-bx-singlemode-tplink-tl-sm321b-p218384.html

Conrad heeft er een PDF bij.
Quote:

Specifications
Normal                  TL-SM321A         TL-SM321B
                        Tx:1550nm         Tx:1310nm
Wave Length
                        Rx:1310nm         Rx:1550nm
                        IEEE 802.3ah 1000Base-BX,
Standards and Protocols
                        CSMA/CD, TCP/IP
Cable                   Single-mode Fiber
Fiber Type              9/125 um Single-mode
Max. Cable Length       10km
Data Rate               1.25Gbps
Port Type               LC
Power Support           3.3V
Safety & Emission       FCC, CE

Noot: Dit is dus AON.

Gebruikt dus een LC connector. Een kleine blauwe dus.
Dit zou moeten werken lijkt me;

Over het algemeen koop ik uitsluitend goed gedocumenteerde producten. Zo heb ik mijn PoE injector bij Coolblue gekocht omdat dit de enige was met goede documentatie.
Conrad heeft van vrijwel alles PDF’s. Maar dan weer niet van PoE injectors. Althans, destijds niet.
BTW, voor PoE standaards, zie:

Vr.Gr,
Rob

Nee, zoals @sput ook aangeeft de modules hebben een kleine LC aansluiting. De kabel in de link is echter voor de grote SC naar SC aansluitingen. Dat gaat fysiek niet passen.

De verschillen onder elkaar:

term uiterlijk functioneel
SC groot, vierkant, schuif sterk, makkelijk
LC klein, smal, clip compact
APC groen fiber schuin afgesneden
UPC blauw fiber recht afgesneden
1 like

Hoi

Er is naast een blauwe UPC ook een blauwe PC. Voor zover mij bekend zijn deze compatible.

Overigens word naast de term ‘Ultra Physical Contact Connector’ ook wel ‘Ultra Polished Connector’ gebruikt.

Modules zijn naast met kleine blauwe stekker, ook met kleine groene (LC/APC), grote blauwe (SC/PC) en grote groene (SC/APC). Dit verschild dus per module. Altijd even op een website kijken waar het product goed gedocumenteerd is dus.

Er zijn ook nog modules met grijze stekkers. Dit zijn geen mono mode glas vezels en hebben niets te maken met glasvezel internet zoals dit in Nederland geleverd word.
Je vind ze wel op korte 10 Gbps ethernet links. Deze hebben aparte vezels voor transmit en receive.
Er zijn nog veel meer andere stekkers, maar die heb ik nog nooit gezien.

Noot: De TL-SM321B is dus voor AON, en de thread ging over PON.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Als aanvulling vond ik dit zelf een heel duidelijke en korte uitleg, inclusief wat is SC/LC etc:

Om te citeren uit het artikeltje van AVM dat ik net heb geplaatst:

Bovendien kan in plaats van UPC ook altijd PC worden gebruikt.

Dus inderdaad: compatible. Ik vermoed dat andersom niet mogelijk is, overigens.

Hoi

Een PC is ook afgerond (of in ieder geval afgeschuind), zij het minder dan een UPC. Ook een APC is, naast schuin, afgerond. Als je zoekt op ferrule, het keramisch kokertje waar de glasvezel in zit, zijn er wel wat foto’s te vinden.
De exacte vorm weet ik niet. Ik weet niet of het een cirkel sectie is of een parabool is, of weer iets anders.

Als je een PC op een UPC kan aansluiten kan andersom natuurlijk ook. Geen van beiden passen op een APC.

Overigens heb ik de indruk dat de termen PC en UPC soms door elkaar worden gebruikt; Dat een PC gespecificeerd is, wanneer er eigenlijk een UPC gebruikt is.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Edit:
Allen hartelijk dank voor de geboden informatie.
Vanwege ‘gewone’ Internet problemen, heeft het hier enige tijd stil gelegen.
De fiber van Freedom is namelijk niet de enige Internetverbinding die hier binnen komt.

Het zal wel enige tijd duren voordat ik hier verder mee aan de slag kan.
Ik blijf ondertussen het forum wel volgen.

Ik dacht dat met mijn KPN-glasvezel aansluiting en de FB5530 ik toch wel een zeer gangbare configuratie had en dat het wel erg eenvoudig zou zijn om de juiste informatie te vinden, maar het lijkt er op dat het meer een gevalletje van ‘Beware of the Leopard!’ is.

Misschien dat ik bij de KPN ga informeren of zij een aansluiting met UTP kunnen realiseren, dan hoef ik me niet met het glas-gedoe bezig te houden.

1 like

Als je ( tijdelijk ) jouw Fritz5530-fiber direct aan een ONT of aan een ander internetmodem wil hangen, dan kan dat.
Op de website van FritzBox-leverancier avm staat de aansluit-procedure voor de FB-5530-fiber:
https://NL.avm.DE/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/3742_FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een-andere-glasvezelmodem-configureren/

Maar ik weet niet of je dat een tijd wilt 
 


@Drs_W
Ik zal je link bekijken. Bedankt.