FB5530Fiber vervangen door ONT en OPNsense

Hallo,
nieuwe gebruiker hier,
(Ik hoop dat ik dit kan editen, want er is geen previeuw-mogelijkheid, voor zover ik kan zien.)

Ik wilde even checken of dit goed is:

Ik heb glas van KPN (helaas) met grondplaat en patchcover:


En een groen-naar-groen glaskabeltje naar de FB5530 met SPF-module, van Freedom.

Als ik het goed begrijp zou ik door aanschaffen van alleen de
TPlink MC220L

https://community.freedom.nl/uploads/default/original/2X/d/dc9254b6a18b4e632286dc2573c7c43abc994a87.jpeg

de FB5530 kunnen vervangen om daarna mijn
OPNsense-box te kunnen aansluiten.

Klopt dat zo?

En kan ik als het allemaal goed werkt nog een eigen SPF-module kopen, zodat die FB terug kan naar Freedom?
Welke SPF zou ik dan moeten nemen?

Ik heb wel ervaring met netwerk, maar glas is allemaal nieuw voor mij.

bvbd voor alle reacties.

Ook van de groene stekker is er een SC en een LC
Pas als je de SPF hebt, weet je welke van de 4 varianten aan welke zijde moet zitten.
En glasvezel moet je schoon houden. Dus dopje er zo lang mogelijk op houden.

Ik heb zojuist wat info in fr FB5530 gevonden:

Internal temperature 63.3 °C
Internal supply voltage 3.3 V
Transmission current 25 mA
Transmitter power -4.8 dBm
Reception quality -6.2 dBm
Wavelength sent 1310 nm
Wavelength received 1490 / 1550 nm
Connector LC/APC SFP module
FRITZ!SFP AON

Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10)

Ik hoop dat er iemand is die de vraag of het OK is wat ik eerder schreef, kan beantwoorden.

Hi, welkom!

Het scherm icoontje naast de upload button rechtsonder de editor.

Heb je geen ONT bij je aansluiting gekregen? Anders even bij Freedom aanvragen. Ik geloof dat ze kosteloos zijn.

Dank!

Nee, van de patchcover gaat er alleen een glasdraadje naar de FB5530.

Ik zal ze straks wel even bellen, dan.

Gebeld, aardige persoon aan de lijn, maar niet technisch.
Zoveel mogelijk info doorgegeven.

“Wat komt er dan achter die aansluiting?” wilden ze weten.
“?? Nou, ik wil gewoon glas in, UTP uit, naar een Netwerk-Card”

“Dan kunt U geen ONT gebruiken, maar dan heeft u een NTU nodig.
(Want ik heb AON, dacht ik dat de reden was.)
Die leveren we niet en daar geven we ook geen ondersteuning bij.”

Now dat was dan dat.

Ik zou zeer graag nog wat ideeën van de community vernemen hierover.
Bij voorkeur de technische ideeën.

(En ook gevraagd of ze a.u.b. een Optie: “Toets 1 als u geen muziek wilt.” willen toevoegen.)

Wat je aan de telefoon door hebt gekregen is wel wat het antwoord is wat we moeten geven. Wij hebben als Freedom geen NTU’s die we kunnen uitleveren om bijvoorbeeld een eigen router via UTP aan te sluiten.

Wel kun je natuurlijk altijd zelf een media-converter of NTU aanschaffen (in je eerste bericht gaf je een TP-Link MC220L aan) en hier zou je dan een SFP module in kunnen zetten die voor jouw verbinding werkt. Daarnaast kunnen we ondersteuning bieden op de FRITZ!Box, want daarvan weten we wat werkt en wat niet.

Het enige nadeel in SFP-land is dat niet elke module compatible is met alle apparatuur. Dus ik durf je bijvoorbeeld niet te zeggen of de SFP-module van de FRITZ!Box ook aangesloten zou kunnen worden in de MC220L (misschien dat iemand hier op de community daar al wel eens mee heeft geexperimenteerd).

Op Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk zie je in ieder geval waar je rekening mee moet houden aan technische specificaties voor de aanschaf.

Op basis van info uit het tweakers onderwerp over eigen apparatuur en Delta (DFN) is het antwoord nee. De AVM sfp maakt ook gebruik van (voor de MAC logica, niet MAC adres!) de fb en kan om die reden niet in een andere router in een sfp(+) poort worden gebruikt.

Ik gebruik deze in een mikrotik router.

Dus als je in de opnsense firewall een netwerkkaart stopt waar een sfp in kan zou het moeten werken.

Ook zou je een switch met sfp poorten met VLAN ondersteuning kunnen gebruiken tussen AON en OPNsense.

Zoals DJMuggs al aangeeft kun je, naast het kopen van een mediaconverter, ook kiezen voor een SFP-kaart voor je OPNsense-firewall, of een switch gebruiken.

Ik heb zelf een Linksys switch met SFP-module van FS.com (daarin stuur ik VLAN6 naar de poort waar OPNsense op is aangesloten).
Deze draaide ik al toen XS4all nog bestond en deze is naadloos over naar Freedom. (Hier ook AON, ex-reggefiber gebied)

Deze SFP heb ik draaien (SFP-GE-BX | 10km | Compatible: Generic)
https://www.fs.com/de-en/products/75335.html?attribute=10228&id=3345145

Die maakt gebruik van een LC/UPC aansluiting (blauwe stekkertjes). In mijn geval zit hier nog een oude TY01-NTU aan de muur dus ik kon van blauw SC naar blauw LC met een simpele SC/LC vezel.

Als ik zo snel even naar de door jou uitgelezen waardes kijk, zou deze SFP op jouw aansluiting ook moeten werken.

Dank voor alle reacties.

Ik heb een Fujitsu Futro s920 omgebouwd en er kon precies 1 NIC in, dus een met 4 poorten gekozen.

Er is daarom geen ruimte meer voor een SFP-module.

Dan maar de TP-link MC220L gebruiken.

Uit mijn glasvezel-aansluitpunt komt een glasdraadje met een groen stekkertje.
(Die gaat nu in de FB5530)
glas-aansluiting

Als ik de SFP-module opzoek, dan kan ik niet goed uitvinden of het nu inderdaad het
APC-type is.
BV bij deze:
https://www.megekko.nl/product/0/945412/TP-LINK-1000base-BX-WDM-SFP-Module-TL-SM321B?r=tweakers.net&utm_source=tweakers.net&utm_medium=cpc

of deze:

https://www.informatique.nl/144827/tp-link-1000base-bx10-u-wdm-bi-direction.html?ref=twn0627&utm_source=tweakers&utm_medium=cpc&utm_campaign=086&utm_content=144827

Voor zover ik begrijp, moet ik dit hebben:
Connector LC/APC SFP module

Het zou zoveel makkelijker zijn als de aanleg van de glasvezel ook de omzetting naar UTP had betroffen. Zoals het nu is geeft het me een gevoel dat ‘het niet af is’.

Als je deze bedoelt. 802.3z LC/UPC

LC_UPCjpg

Ik weet welke aansluiting de kabel heeft, maar ik kan niet goed vinden bij de links van de winkels welke aansluiting die SFP-modules hebben.

Verwacht je dat die anders zijn als op de site van TP-Link?

Ik verwacht niks, ik will alleen weten of
https://www.megekko.nl/product/0/945412/TP-LINK-1000base-BX-WDM-SFP-Module-TL-SM321B?r=tweakers.net&utm_source=tweakers.net&utm_medium=cpc

en deze
https://www.informatique.nl/144827/tp-link-1000base-bx10-u-wdm-bi-direction.html?ref=twn0627&utm_source=tweakers&utm_medium=cpc&utm_campaign=086&utm_content=144827

Geschikt zijn voor LC/APC.
Dat kan ik niet terugvinden.

Niet UPC, de kabel is groen, dat is dan toch APC?

Dat verwacht ik niet. Alles duid er op dat er een blauwe in moet.
Op het plaatje bij informatique zie je ook een blauwe markering.
De site van tp-link bevestigd dit.

OK, dan moet ik dus een andere hebben, want ik heb een draadje met een GROEN stekkertje.
Dus welke SFP module kan ik kiezen waar een LC/APC groen stekkertje in kan?

Op dit plaatje zie ik helemaal green groen of blauw.
https://www.megekko.nl/productimg/945412/midi/1_TP-LINK-1000base-BX-WDM-SFP-Module-TL-SM321B-.jpg
(van deze pagina:

)

Je moet een ander draadje kopen.

Oh.
Wat voor draadje zou dat moeten wezen dan?
Een draadje van groen LC/APC naar blauw LC/UPC ?

Ik wil liever niet het draadje uit de patchcover loshalen.

Zo te zien blauw

TL-SM321B

Ik wil liever niet het draadje uit de patchcover loshalen.

Heb je een foto van de cover, met name de achterkant?

Als het een stekker (vierkant) is dan kan je hem zo aan het vierkante deel lostrekken. Of heb je een ouder model patchcover waarbij de kabel dieper in de cover op een blokje zit? Dat is meestal ook gewoon een stekker en kan je losmaken door met een dun mesje oid de clips aan de zijkant langs het blokje in te drukken.