[ FIBER: langere kabel (FTU -> Fritz) te bestellen ? (waar, welke) ? ]

Ons glasvezelaansluitpunt/grondplaat is type FTU_TY01.
Op deze FTU komt een TY01 patch-cover voor een SC/PC-connector (blauw).
De FRITZ!Box 5590 AON heeft een LC/APC-connector (groen).
Maar … : …
Onderlinge afstand is 5 meter ! (door een muur heen; gat zit er al)

Dus is een SC/PC-blauw > LC/APC-groen fiberkabel nodig van minstens 5 meter.
( die gaan we in een pijp leggen, ter bescherming )

Ik vind zo gauw alleen fiberkabels van ongeveer 2 m.
tips voor goede 5-7 m lange fibers ?
waar te bestellen ?

Alvast dank voor jullie suggesties.

Al bij netwerkwinkel.com gekeken?
Daar heb ik mijn LC/APC SC/APC besteld. (10 m).

Allekabels.nl verkoopt ook diverse glasvezel kabels voor redelijke prijzen. Je zou eventueel via het contactformulier je vraag, met bijlagen (foto’s van de bestaande kabel en de apparatuur) kunnen stellen welke kabel uit hun assortiment de juiste zou moeten zijn.

heeft weinig zin, want het is de toestand vanuit de (èchte) XS4ALL-tijd:
vanuit meterkast gaatje door de muur (een CAT6-kabel) en in andere ruimte naar alle afgemonteerde spullen:

• ups
  • Fritz!Box
  • telefoon
  • CAT-kabels naar de rest van het huis

Sinds de omzetting naar glas werkt in de meterkast de oude ONT die destijds door Reggefiber is achtergelaten. (die krijgt z’n stroom via een kabeltje vanaf de UPS)

Dat oude ding wil ik er uit, er is een Fritz!Box5590 onderweg, die rechtstreeks op het glas kan.

Maar alle aansluitingen zitten verder 5 meter verder, aan de andere kant van de muur.

Zoekend via FritzShop en Reichelt vind ik alleen 2 meter lange kabels, maar dat kan aan mijn zoek-kunst liggen … …

Begin altijd even met de check:

En dan zou het kunnen dat je hiermee uit de voeten kunt:
https://www.allekabels.nl/glasvezelkabel/6258/4265158/glasvezel-kabel-sc-apc-sc-upc.html

Het lijkt het er op dat ik zelf ook geen 5 of 10m kan vinden. Je kunt bij sommige shops custom kabels kopen, maak ze nooit zelf - glasvezel op maat snijden is een kunst apart!
Overigens: Te lange kabels zijn niet echt een probleem met glasvezel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld ethernet. Je kunt dus best ergens onzichtbaar een kastje hangen waar 15 meter op rol in hangt, en vanwaar dus 5 meter het huis in gaat.

Je kan kortere ook aan elkaar koppelen met zo’n tussenblokje.

IMG_8414

Dat is zo, maar gaat daar de kwaliteit van de verbinding niet van achteruit? Zeker als het 5 meter moet zijn, dan heb er je 2 (3x 2m) nodig.

Dezelfde zit ook in de patch cover. Ik neem aan dat dat wel oké is.

Bedoel je deze?
Wel je order even uitbreiden tot €20 om verzendkosten te voorkomen.

dit is hem, ALS … …
SC/UPC precies past op de blauwe SC/PC patch cover.

Veel teksten (die ik lees) lijken te suggereren dat dat moet werken.

Dus gaan we deze maar bestellen (met nog wat anders erbij).

Dank voor deze hint, @Erik

Je had de fritzbox link “welke kabel heb ik nodig?” gezien? die is namelijk best helder over wat je waar moet aansluiten.

Die link is helder.

Maar nu blijkt SC/UPC op SC/PC (blauw) te kunnen (wist ik niet)

En bleef mijn vraag over waar een langere kabel verkrijgbaar was.

Erik heeft daar een goede suggestie voor gegeven.
Maar ik laat het item nog even “open” staan, om anderen ook de gelegenheid te geven te reageren.

1 like