Ons glasvezelaansluitpunt/grondplaat is type FTU_TY01.
Op deze FTU komt een TY01 patch-cover voor een SC/PC-connector (blauw).
De FRITZ!Box 5590 AON heeft een LC/APC-connector (groen).
Maar … : …
Onderlinge afstand is 5 meter ! (door een muur heen; gat zit er al)
Dus is een SC/PC-blauw > LC/APC-groen fiberkabel nodig van minstens 5 meter.
( die gaan we in een pijp leggen, ter bescherming )
Ik vind zo gauw alleen fiberkabels van ongeveer 2 m.
tips voor goede 5-7 m lange fibers ?
waar te bestellen ?
Allekabels.nl verkoopt ook diverse glasvezel kabels voor redelijke prijzen. Je zou eventueel via het contactformulier je vraag, met bijlagen (foto’s van de bestaande kabel en de apparatuur) kunnen stellen welke kabel uit hun assortiment de juiste zou moeten zijn.
heeft weinig zin, want het is de toestand vanuit de (èchte) XS4ALL-tijd:
vanuit meterkast gaatje door de muur (een CAT6-kabel) en in andere ruimte naar alle afgemonteerde spullen:
ups
Fritz!Box
telefoon
CAT-kabels naar de rest van het huis
Sinds de omzetting naar glas werkt in de meterkast de oude ONT die destijds door Reggefiber is achtergelaten. (die krijgt z’n stroom via een kabeltje vanaf de UPS)
Dat oude ding wil ik er uit, er is een Fritz!Box5590 onderweg, die rechtstreeks op het glas kan.
Maar alle aansluitingen zitten verder 5 meter verder, aan de andere kant van de muur.
Zoekend via FritzShop en Reichelt vind ik alleen 2 meter lange kabels, maar dat kan aan mijn zoek-kunst liggen … …
Het lijkt het er op dat ik zelf ook geen 5 of 10m kan vinden. Je kunt bij sommige shops custom kabels kopen, maak ze nooit zelf - glasvezel op maat snijden is een kunst apart!
Overigens: Te lange kabels zijn niet echt een probleem met glasvezel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld ethernet. Je kunt dus best ergens onzichtbaar een kastje hangen waar 15 meter op rol in hangt, en vanwaar dus 5 meter het huis in gaat.