Filters instellen op router | welke apparaten zijn aan mijn WiFi gekoppeld? IP-vraag

Goeiemiddag allen,

Misschien wil ik een filter instellen voor zg. parent-control (in goed Nederlands).
Ik heb een Fritz!Box 5530 RV router. Daar hangt van alles aan.
Als ik inlog op de router, zie ik onder ‘internet’ > ‘filter’ een lijst van toestellen die aan het netwerk hangen. Sommige zijn te herkennen (een internetradio of een sporthorloge) maar sommige zijn totaal onherkenbaar aan de naam. Zo staan er meerdere apparaten die beginnen met PC-xxx-xxx-xxx-xx of PC-AA-A0-A1-AA-A2-1A of iets dergelijks. Ik zou denken dat die xxx-xxx-xxx-xx staat voor een IP-adres, maar het komt totaal niet overeen met wat ik zie als ik zoek op internet naar ‘wat is mijn IP’. Mijn PC die aan deze router hangt (met LAN-kabel) zie ik niet terug in de lijst.

Verder komen in de lijst voor:
CV (drie keer) waarvan er een mijn iPhone lijkt te zijn. Dit blijkt uit hetvolgende: als ik onder ‘WiFi’ > WiFi Network kijk dan en daar een CV blokkeer, dan blijkt mijn iPhone geen WiFi meer te hebben.
Voorts komen ook nog voor: wlan0 (drie keer in de lijst), geen idee welke apparaten dit zijn.

Kijk ik weer onder ‘WiFi’ > ‘WiFi network’ dan staan daar enkele apparaten in beeld (momenteel zes) met achter elk apparaat een IP-adres, maar deze IP-adressen wijken totaal af van het IP=adres dat in beeld verschijnt als ik op internet zoek op ‘wat is mijn IP’.

Uiteindelijk zou ik eens willen proberen of ik een laptop op bepaalde tijden toegang wil geven tot internet.

De vraag is dus: hoe herken ik die laptop (en ander apparaten) en hoe stel ik de ‘toegang-tot-internet-tijden’ in?

Dank!
Jaap

Jouw fritzbox is een 5530 en die RV is een toevoeging, die handig is als je meerdere toestellen hebt.
Die letters zijn willekeurig op de fritzboxen.
In het netwerk overzicht kun je bovenaan ook MAC adressen zichtbaar maken.
Bast kans, dat daar die letters weg komen.

De adressen die met 192. beginnen zijn de lokale adressen.
Op het internet heb je het adres dat bij online monitor staat.
wlan staat voor wireless lan, zijn dat geen interne adressen voor de wifi?

Ik herken de laptop aan het toegewezen IPv4 adres op het toestel zelf.
In Windows opdracht prompt ipconfig typen.
Ik geeft de pc’s dan een naam in de fritzbox in het netwerkoverzicht.
Dan kun je ze makkelijker herkennen.

Op het MAC adres kun je ze ook herkennen.
je klikt windows met i
en gaat dan naar de adapter toe via internet instellingen.

Met ipconfig -all op de prompt, zie je ze ook.

het PC-AA-A0-A1-AA-A2-1A staat in dit geval voor het MAC adres met voorvoegsel ‘PC-’.
Ik neem aan dat je met PC een windows PC bedoelt, daar kun je op een dosprompt getmac in typen, dit zou het MAC adres van jouw PC moeten weergeven (ik heb zelf geen windows PC dus ik kan dit niet verifieren).
Indien je op linux werkt kun je in een terminal venster ‘ip address’ intypen. dan krijg je een heleboel gegevens. De eerste is normaal gesproken lo: die kun je negeren, dat is localhost. Daarna volgen 1 of meer netwerk verbindingen indien de verbinding begint met enp dan is het een bedrade verbinding, indien met wlp dan is het een wifi verbinding.
Onder de verbinding waarin je geinteresseerd bent staat een regel met link/ether gevolgd door xx:xx:xx:xx:xx, dat is het MAC address van jouw PC en die zal waarschijnlijk overeenkomen met datgene dat op 'PC-" volgt in jouw fritzbox.

Ik zie dat getmac /V wat meer info geeft, waar de adressen bij horen.
Hier geeft het 7 adressen.
Windows gebruikers zijn over algemeen wat grafischer ingesteld.
Ik gebruik zowel Windows als Linux hier.

En een Laptop kun je 2 keer zien in de Fritzbox, als je WiFi en Ethernet gebruikt.

Bedankt zover. Ik moet het nog verder uitzoeken.
Om in ieder geval alvast een antwoord te geven op een van de vragen:
De term PC in PC-AA-A0-A1-AA-A2-1A is niet door mij toegevoegd, maar staat zo in de lijst. Dus of dat een PC is weet ik niet, al zou het wel logisch zijn.

Ik heb Windows.
In Windows opdracht prompt ipconfig typen zal ik ook doen.
Als ik progressie boek, zal ik het hier laten weten.

Dank alvast voor het meedenken!
Jaap

De Fritz!box noemt alles wat geen MDNS doet: ‘PC-xx‑xx‑xx‑xx‑xx‑xx’; waarbij de xx‑xx‑xx‑xx‑xx‑xxhet MAC-adres is. Het hoeft dus geen ‘PC’ te zijn.

Vaak is de fabrikant te herleiden aan het MAC-adres (*). Want de eerste drie bytes vormen de organizationally unique identifier (OUI). Wellicht is het nuttig de MAC-adressen op deze betrouwbare website in te voeren:

Dan kun je mogelijk aan de hand van de fabrikant het onbekende apparaat terugvinden. Al is het genoemde adres: AA-A0-A1-AA-A2-1A daar ook onbekend.

(*) Het bovenstaande gaat niet op als het MAC-adres lokaal is verzonnen. Het tweede bit ivan van het source MAC-adres n netwerk-volgorde hoort dan op 1 te staan. In dit geval is het tweede hexadecimale nummer óf een: 2, óf een 6, óf een A óf een E. Dus:

x2‑xx‑xx‑xx‑xx‑xx
x6‑xx‑xx‑xx‑xx‑xx
xA‑xx‑xx‑xx‑xx‑xx
xE‑xx‑xx‑xx‑xx‑xx

Als je dit ziet dan heb je waarschijnlijk te maken met privacy-maatregelen van het OS. Apple iOS en Android doen dat tegenwoordig standaard. Die verzinnen dus steeds een ander MAC-adres om tracking via openbare WiFi-netwerken te voorkomen.

Tot slot. De Fritz!box onthoudt de apparaten die er ooit op zijn aangesloten heel erg lang. Wellicht zijn sommige apparaten er niet meer.

Ik ben al een stuk verder. De tip cmd en dan ipconfig intypen maakte al e.e.a. duidelijk. Vrijwel alle actieve of recent actieve apparaten kunnen achterhalen.

Bedankt!

Je kan op je Windows PC uit de store de app Fing installeren, die geeft meer info over de apparaten in je netwerk.

Ik heb een vervolgvraag. Allereerst wil ik melden dat ik alle apparaten op ons netwerk heb kunnen identificeren.

Vraag: ik wil een bepaald filter instellen en de vraag is of dit specifieke filter mogelijk is.
Ik wil enkele websites tijdelijk blokkeren voor een apparaat dat op ons netwerk is aangesloten.

Voorbeeld: ik wil dat de website (bv:) www.abc.com van 08:00 tot 12:00 niet bezocht kan worden door gebruiker X, maar de overige gebruikers mogen deze site wel bezoeken.

Eventueel, als dit niet kan, kan ik dan wel dit: de website www.abc.com tijdelijk voor iedereen onbereikbaar maken? Gebruiker X mag bij voorbeeld in de ochtend niet, maar in de middag wel toegang hebben tot www.abc.com

Het is de bedoeling dat van 08:00 tot 12:00 internet wel beschikbaar is voor andere (nuttigere) websites.

Dank!