Firefox kan plots geen TV programma's meer afspelen op Mac OS (en Netflix ook niet)

Mijn vrouw en ik hebben allebei een Macbook, met Mac OS Sonoma (14.7) en de nieuwste Firefox ook. Sinds vandaag werkt het afspelen van programma’s met play.canalplus.nl niet meer en Netflix ook niet. Canal+ zegt dat het apparaat niet aan de vereiste beveiligingsvereisten voldoet. En Netflix logt meteen uit als je een programma wil starten. Met Chrome werkt Canal+ wel en Netflix kan ook gewoon programma’s afspelen.
Op mijn Macbook met dezelfde Mac OS en Firefox werkt Canal+ wel, en Netflix ook.
Heeft hier iemand wat de oorzaak van het probleem met Firefox zou kunnen zijn? Heeft nog iemand anders ook dit probleem? Ik weet dat dezelfde foutmelding voorkomt bij mensen die met Linux proberen om Canal+ te gebruiken maar dit is met Mac OS en is nog niet eerder voorgekomen en het probleem is ook vandaag plots begonnen. (Alles heropgestart, updates geinstalleerd… niets helpt.)

Kijk eens of er adblockers, vpn dingen (inclusief die van Apple zelf) en virusscanners ofzo actief zijn. Misschien is er een (over)actief geworden.

Misschien helpt dit:
DRM-inhoud bekijken in Firefox | Hulp voor Firefox.

Helaas, alle stappen doorlopen en Canal+ en Netflix werken beiden nog steeds niet.
Het blijft erg vreemd want tot gisteren werkten allebei gewoon goed, en vandaag werken ze allebei plots niet meer terwijl er niets veranderd was aan de Macbook. De andere Macbook (die ik gebruik) heeft na alle updates nog steeds geen probleem via Firefox. Dus voor zover ik kan zien is Firefox op beide computers identiek.
Canal+ geeft steeds de melding:
AFSPEELFOUT
Het apparaat voldoet niet aan de beveiligingseisen. Afspelen van content is niet toegestaan. (W823).
Ik heb geen idee hoe dit komt…

Ook eens geprobeerd, werkt bij mij ook niet: ‘Gebruiker bestaat niet’.
Via Safari en Brave (=Chrome) werkt het prima.

Dan kan het ook nog iets met het profiel zijn zag ik.
Bij anderen (op Mac en Windows) was de oplossing soms ook het verwijderen en opnieuw installeren van Firefox. En misschien de Mac een keer echt afsluiten en opnieuw starten? Dat is iets wat Mac gebruikers niet vaak (hoeven te) doen :wink:

Sommige sites kijken aleen naar de user agent string die door de browser wordt doorgegeven. Om te testen of het daar aan ligt, zou je even snel kunnen kijken of het veranderen er van iets oplost. Voor Firefox is er zelfs eem plugin voor om snel te wisselen.

Misschien niet de oplossing maar het proberen waard denk ik.

1 like

Dit is de oplossing gebleken. Ik heb Firefox opnieuw geïnstalleerd (dezelfde versie als die ik al had) en nu werken Canal+ en Netflix gewoon weer. Rara hoe kan dat…

Dat is inderdaad raar, aangezien je profiel waarschijnlijk gewoon weer gebruikt is, zou ik dan verwachten dat er een fout in een update is geslopen, waardoor die sites dachten dat je geen up-to-date firefox had. De herinstallatie zal dat dan opgelost hebben, maar raar is het wel!

Het profiel is inderdaad hetzelfde gebleven, met alle persoonlijke data, cookies, opgeslagen wachtwoorden, etc.
Vanuit de download wordt alleen de “app” uitgepakt en in /Applications gezet.
Maar wanneer Firefox zichzelf updatet dan gebeurt er misschien iets anders, wat fout kan lopen.
Eind goed al goed!

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.